Zhruba poslední tři týdny zbývají do premiéry muzikálu Kat Mydlář, kterou Divadlo Broadway plánuje na 24. února. Napilno proto mají všichni inscenátoři. Režisér a choreograf Libor Vaculík kvůli pracovnímu vytížení například nemohl navštívit ani derniéru jedné ze svých nejúspěšnějších inscenací, Edith – vrabčák z předměstí, která se konala v sobotu v plzeňském Komorním divadle. Zbrusu nové kostýmy této výpravné show představil návrhář Roman Šolc. Ty budou tentokrát jiné, než jsme u populárního výtvarníka zvyklí. I když je téma muzikálu historické, tak kostýmy budou moderní a nadčasové. Takové zadání dostal Roman Šolc od producenta O. Lichtenberga a režiséra L. Vaculíka.
Sám Šolc se ke své práci vyjadřuje takto: „Je to pro mě velká výzva. Kostýmy jsou moderní hlavně v tom, že se používají moderní materiály jako např. koženka, kovodžínovina, džínovina, části latexu, kovové fragmenty, speciální efekty (jako jsou svítící ledkové žíly na kostýmech atd.). Inspiroval jsem se pro toto představení ze současné módy – od extravagantních módních návrhářů, jako je např. Jean Paul Gaultier, Armani atd. Něco ve stylu Madonny nebo Lady Gaga. Kostýmy jsou upraveny tanečním střihem, aby se herci mohli dobře pohybovat.”
Jan Mydlář – pověstmi opředený kat se narodil v královském městě Chrudimi. Přerušil svá studia v Praze, aby paradoxně později zde, v hlavním městě Českého království, z lásky vykonával po dlouhá léta opovrhovanou, přesto výnosnou katovskou činnost. Ve své funkci působil v rudolfínské Praze, do které se sjížděli vyslanci z nejrůznějších končin Evropy. Pobývaly tu významné osobnosti vědy, umění, ale i šarlatáni, šejdíři a podvodníci. Postava kata Mydláře byla opravdu osudově spojená s národním traumatem, byť reálná. O životě mistra popravčího toho moc nevíme. Slavným se stal až po popravě všech sedmadvaceti rytířů a měšťanů 21. června 1621, neboť právě na něm bylo vykonání rozsudku. Podobná poprava se nekonala dosud nikde. Jméno pražského kata se rozlétlo Evropou. Na trzích se prodávaly „zaručeně pravé“ meče s vyrytými jmény popravených nebo s Mydlářovým monogramem. Jan Mydlář – evangelík, jenž v rámci svého řemesla musel paradoxně vykonat onen krutý a tristní akt, jímž vítěz oslavil svůj triumf nad poraženým. Kat Mydlář se tak stal součástí jedné z kapitol českých dějin, dramatických, opředených mýty i předsudky, jistě proto i vždy inspirujících a divadelně zajímavých. Nový muzikál se nedrží stroze faktů. Autoři se snaží o vytvoření barvitého, byť fiktivního příběhu, který pro potřeby muzikálového divadla odkrývá dosud netušené příběhy. Uvádí na scénu dramatického vyprávění postavy reálné, ale i domyšlené. Hlavní pozornost soustřeďují na individuální osud Jana Mydláře, jehož osobní život, osudová setkání, lásky i jiné události se odehrávají na půdorysu možné či jen tušené reality.
Foto: Martin J. Polák (fotografie laskavě poskytla produkce muzikálu Kat Mydlář)