V sobotu 15. května se na scéně Komorního divadla v Plzni uskutečnila premiéra muzikálu hudebního skladatele Zdeňka Bartáka a textaře a scénáristy Petra Markova CESTA KOLEM SVĚTA ZA 80 DNÍ v režii šéfa muzikálového a operetního souboru DJKT Plzeň Romana Meluzína. Ještě během zkoušek jsme požádali o rozhovor Zdeňka Bartáka, který patří mezi nejúspěšnější české muzikálové autory. Z jeho autorské dílny pochází mimo jiné muzikály Romeo a Julie, Kristián, Bouře, Popelka, Jedna noc na Karlštejně, A Christmas Carol, Anděl s ďáblem v těle či v Praze nedávno odpremiérovaný Baron Prášil. Mnohé z nich bodují nejen u diváků v Čechách, ale také v jihokorejském Soulu, kde získaly řadu prestižních ocenění. Nemenší posluchačskou odezvu sklízí s písněmi pro přední zpěváky pop music, ať už se jedná o Michala Davida (Nonstop, Nenapovídej), Hanu Zagorovou (Kamarád), Marii Rottrovou (Dívka s dobrou pověstí), Helenu Vondráčkovou (Mít rád) a celou řadu dalších. Podobně nesmazatelně se už zapsal do historie české kinematografie jako autor filmové hudby (Drsná planina, Vítr v kapse, Discopříběh, Svatba upírů, Kamarád do deště, seriály Zdivočelá země, Nemocnice na kraji města po dvaceti letech, Hotel Herbich aj.).

Pane Bartáku, máte na svém kontě celou řadu muzikálových titulů, které se s úspěchem hrají u nás i ve světě. Jak se vlastně z hitmakera a autora filmové hudby stane muzikálový tvůrce?

„Úplně první muzikál, který jsem napsal pro divadlo v Hradci Králové někdy koncem 70. let, se jmenoval Aprílová holka. Systematičtěji jsem se tvorbou pro divadlo začal později zabývat ve spolupráci s libretistou Petrem Markovem. Seznámil nás tehdejší ředitel karlínského divadla Ladislav Županič, který měl zájem o nové zpracování Noci na Karlštejně. Tak vznikl muzikál, který jsme nazvali Jedna noc na Karlštejně. V Hudebním divadle Karlín se začal zkoušet, ale pak přišly povodně a další změny, takže k realizaci nakonec nedošlo. Dílo jsme později uvedli v Těšínském divadle a následně s obrovským diváckým úspěchem v divadle na zámku Hluboká. S Petrem jsme pak společně napsali ještě Hrátky s čertem a Cestu kolem světa za 80 dní. Naší spolupráci nejaktuálněji završuje výpravný muzikál Baron Prášil, který uvádí od února pražské muzikálové divadlo Hybernia.“

Cesta kolem světa za 80 dní, kterou nyní čeká premiéra v Plzni, se už hrála v Českém Těšíně a v Divadle Jozefa Gregora Tajovského ve Zvolenu. Pro plzeňskou inscenaci jste ale společně s libretistou Petrem Markovem avizovali poměrně rozsáhlé úpravy. V čem spočívají?

„První verze Cesty kolem světa vznikla pro Polskou scénu Těšínského divadla, takže sice máme za sebou už dvě nastudování, ale jedno je v polštině a druhé ve slovenštině. S Romanem Meluzínem jsme se domluvili, že půjdeme trochu jinou cestou, takže se zasáhlo jak do libreta, které textově upravil on, tak do hudby. Já jsem připsal asi deset nových čísel a upravil ta stávající, čímž se tento titul posunul ještě více do muzikálové roviny. Odhadem z jedné třetiny se jedná o nové dílo, oproti původní verzi dramatičtější.“

Ve známé verneovce navštíví titulní hrdina Phileas Fogg řadu exotických zemí. Promítají se rytmy často odlišných kultur i do vašeho hudebního zpracování?

„Ve všech svých muzikálech používám různé rytmy i hudební styly, takže v nich posluchač najde prvky vážné i filmové hudby, swingu nebo country a tímto způsobem charakterizuji i jednotlivé země. Jde mi však hlavně o divadelně působivý tvar, tudíž nelze říct, že pokud například Phileas Fogg cestuje po černém kontinentu, budeme využívat jenom africké bubny. Spíš pracuji s určitou hudební nadsázkou.“

V Plzni zazní Cesta kolem světa nejen poprvé v češtině, ale rovněž poprvé s živým orchestrem. Kdo je autorem instrumentace?

„Přítomnost orchestru si vynutila některé z již zmíněných změn, hudba obou předchozích provedení byla předtočená ve studiovém aranžmá Daniela Bartáka. Instrumentaci pro plzeňské divadlo připravil další z mých letitých spolupracovníků Ivan Zelenka.

Ve zmíněném Zvolenu měla Cesta kolem světa premiéru před půl rokem. S jakým ohlasem se u našich sousedů muzikál setkává?

„O slovenský překlad se postaral renomovaný básník a textař Ivan Hevier, jemuž se mistrovsky podařilo zachovat poetiku původního libreta, navíc s velkým citem pro hudbu. Už premiéry se zúčastnila celá řada významných osobností z oblasti kultury, politiky, duchovního světa i show byznysu a ovace byly úžasné a spontánní. Největší radost nám ale dělá, že i reprízy jsou trvale vyprodané.“

Na plzeňské scéně se vaše dílo objeví poprvé. Nejedná se však o váš první kontakt s Plzní. Na zámku Hluboká člen souboru opery DJKT David Cody nastudoval veleúspěšnou produkci Romea a Julie. Mohou se diváci i letos vypravit na nádvoří této české novogotické perly na váš muzikál?

„David Cody nejprve „oprášil“ původní režii Gerharda Vocilky u Jedné noci na Karlštejně a následně jsme se dohodli, že dostane příležitost zinscenovat Romea a Julii. Všechna loňská představení byla beznadějně vyprodaná, takže letos počítáme v rámci Divadelního léta s novou sérií osmnácti představení v termínech od 16. července do 29. srpna.“

V Plzni jste viděl několik muzikálových a operetních představení. Jak jste spokojen s úrovní zdejšího souboru?

„Já z pozice předsedy muzikálové a operetní komise Cen Thálie Herecké asociace sleduji všechny hudební inscenace po republice a v Plzni jsem poměrně častým hostem. Tady se divadlo dělalo vždycky poctivě, takže o úroveň jednotlivých inscenací nemám nejmenší obavu. Ze současného repertoáru jsem zatím neviděl pouze Dámu na kolejích, protože jsem byl v době premiéry v zahraničí.“

V Praze sklízíte ovace s muzikálem Baron Prášil, vaše písně znějí i v hudebních komediích Děti ráje a Je třeba zabít Davida, další díla jste odpremiéroval nedávno v zahraničí. Prozradíte další skladatelské plány?

„Už nejmíň pět let si říkám, že bych měl zvolnit a odpočinout si, ale pořád to nějak nevychází. Zvlášť, když přede mnou byly takové výzvy, jako Baron Prášil. Momentálně chystám hudbu k třinácti novým dílům Zdivočelé země a první týden v červnu odlétám znovu do Soulu, kde budeme jednat o zhudebnění korejské báje King of the winds.“

Šťastnou cestu z Prahy do Plzně i do Soulu!

PLZEŇSKÝ DENÍK ZE DNE 14. KVĚTNA 2010

Foto: Josef Hrubý:
1) Jiří Untermüller, Veronika Veselá a Soňa Borková v Cestě kolem světa za 80 dní
2) Autor rozhovoru hovoří se Zdeňkem Bartákem
3) Odlétáme…! Bronislav Kotiš, Veronika Veselá, Jiří Untermüller, Jan Kaštovský a Soňa Borková
4) Hudební skladatel Zdeněk Barták v rozhovoru s Karlem Gottem

Další informace o inscenacích DJKT Plzeň a kontakt na prodejce vstupenek naleznete zde:
DJKT Plzeň
Předprodej vstupenek DJKT Plzeň