Samotný závěr 5. ročníku mezinárodního festivalu DOKOŘÁN pro hudební divadlo v Brně patřil světové muzikálové extratřídě: V pátek večer na Hudební scéně hostovalo Divadlo J.K.Tyla Plzeň s klasickým muzikálem Řek Zorba v režii Petra Novotného, krimi muzikál Chicago v nastudování stejného režiséra /mimochodem jediného, kterému na festival “prošly” dva tituly/ předvedlo Východočeské divadlo z Pardubic a vůbec poslední inscenací přehlídky se stala rock-popová opera Evita v podání pořádajícího Městského divadla Brno.
Plzeňský soubor sklidil se Zorbou Johna Kandera, Josepha Steina a Frediho Ebba velký úspěch. K překvapení mnoha Brňanů v titulní roli nevystoupil Ladislav Kolář a dokonce se v publiku spekulovalo, zda nejde o záskok z důvodu náhlé indispozice. K tomuto nedorozumění bychom rádi uvedli, že jsme z DJKT nedostali nikdy informaci, že by měl herec MdB Ladislav Kolář /v Plzni v této roli velmi úspěšný/ během festivalového představení vystoupit a správné obsazení jsme v našem magazínu uvedli již 1.června na základě sdělení tiskové mluvčí DJKT Evy Ichové a šéfa muzikálového souboru Romana Meluzína.
Dalibor Tolaš je však rovněž výborným představitelem zemitého Zorby, takže nakonec festivaloví diváci odcházeli z představení nadšení. Aplaudovali také Janu Kaštovskému, Lucii Chlumské, Stanislavě Fořtové, Athině Langoské, Romanu Krebsovi a celému plzeňskému souboru, včetně orchestru pod vedením Pavla Kantoříka.
Plzeň a Pardubice spojuje rovněž jeden prvek – obě divadla mají v současnosti na repertoáru broadwayský muzikál Chicago, který pochází ze stejné autorské dílny jako Zorba. Zatímco superúspěšnou plzeňskou inscenaci v režii Romana Meluzína čerstvě zbobí Thálie Zuzany Kolářové za roli Velmy Kellyové, zmíněný Petr Novotný se opřel zejména o nevídaně dobře zpívající a tančící činoherce Petru Janečkovou, Martinu Sikorovou a Ladislava Špinera. Muzikál odehrávající se v Chicagu roku 1929 v atmosféře svěžích jazzových a swingových melodií patří k nejvděčnějším dílům muzikálové literatury, takže v podání pardubického souboru a živé výborně hrající kapely v podstatě nemohl zklamat.
Jeden z nejúspěšnějších muzikálů 70.let dvacátého století, Evita slavné autorské dvojice Webber – Rice, patří v Brně od své březnové premiéry k trvale vyprodaným představením. To festivalové samozřejmě nebylo výjimkou. Strhující příběh zaznamenávající životní pouť Evy Perón, manželky argentinského diktátora, v režii hostujícího Pavla Fiebera byl tak festivalu více než důstojnou tečkou.
V posledních dnech Dokořánu proběhly i dvě doprovodné akce – závěrečný koncert účastníků dirigentských kursů šéfdirigenta MdB Jiřího Petrdlíka, který se konal ve Dvoraně Městského divadla a Kulatý stůl o operetě a muzikálu, jenž uspořádala Jednota hudebního divadla.
Festival DOKOŘÁN však není jen obyčejnou inscenační přehlídkou, ale zejména místem SETKÁVÁNÍ. Setkávání tvůrců, inscenátorů, teatrologů, novinářů, herců, studentů a samozřejmě diváků. Tak jsme měli možnost hovořit, opravdu jen namátkou, se Stanislavem Mošou, Petrem Gazdíkem, Pavlínou Hoggard, Mártou Mészáros, Patrickem Fridrichovským, Jiřím Petrdlíkem, Igorem Rusinkem, Jiřím Horkým, Josefem Hermanem, Monikou Brabcovou, ale také s celou řadou studentů brněnské JAMU…
Městskému divadlu Brno patří poděkování za jistě vyčerpávající pořadatelství této jedinečné akce, tiskové mluvčí MdB Lucii Broučkové za bezchybný informační servis a zbývá jen zvolat:
DOKOŘÁN 2009 SKONČIL, VIVAT ROČNÍKU 2010, BYŤ SE BUDE KONAT TŘEBA POD JINÝM NÁZVEM.
Foto: M.Klíma /Chicago/ a Jef Kratochvil /Evita/