V Městském divadle v Brně právě finišují přípravy jednoho z nejočekávanějších letošních muzikálových projektů. Už 13. a 14.února se v premiéře na jevišti Hudební scény střetnou osudy Jeana Valjeana, Javerta, Fantiny, Maria, Eponiny a dalších hrdinů muzikálu Les Misérables – Bídníci.
Každý den se zkouší dvoufázově dopoledne i večer a celý soubor usilovně buduje jevištní stavbu díla od základních pilířů po nejdrobnější detaily. Režisér Stanislav Moša s radostí poznamenává, že jeho tým není svázán žádnými podmínkami stran realizace inscenace. Londýnská agentura, zastupující práva tohoto díla, po zkušenostech s Městským divadlem Brno při inscenování muzikálu Oliver! a Čarodějky z Eastwicku, nechala brněnskému týmu volnou ruku. To je přitažlivé nejen pro inscenátory, ale i pro diváky samotné, jejichž zájem o premiéry i reprízy je obrovský. Krom režiséra na přípravách Les Misérables intenzivně s herci pracuje i choreografka Aneta Majerová a tři dirigenti MdB v čele s Jiřím Petrdlíkem, který má hudební nastudování na starosti. “V plné polní” je nyní také výroba: výtvarnice Andrea Kučerová navrhla všechny kostýmy v tradičním historickém duchu, látky nakupovala nejen doma, ale i v Německu a Rakousku. V inscenaci bude použito na tři sta kostýmů, které v této chvíli pilně šije čtyřiadvacet švadlenek. Scénograf Christoph Weyers, kterého si režisér Stanislav Moša našel v Německu, je zkušeným a ve své zemi vyhledávaným umělcem. S Městským divadlem Brno spolupracoval již na “zájezdové” produkci muzikálu Evita, se kterým nyní Brňané vystupují v Německu, Švýcarsku a Rakousku. Ani Weyers se při realizaci scény k Bídníkům nemusel držet pravidel. Zásadní jeho představa byla jasná – přiblížit se co nejvíce realitě. Ke splnění jeho snu mu dopomohli profesionálové na Barrandově.

Bídníci mají v české muzikálové historii výsadní postavení: Jednak byli první komerční produkcí, která odstartovala v roce 1992 boom velkých muzikálových titulů, druhak jsou jedním z mála světových muzikálů, který se na česká jeviště vrací v průběhu sedmnácti let už potřetí. Poprvé je přivezl do pronajatého Divadla na Vinohradech producent Adam Novák, podruhé se usadili v produkci agentury GoJa na pražském Výstavišti a nyní zamíří na brněnskou scénu. Režisérem obou pražských uvedení byl Petr Novotný, v Brně se Les Misérables ujal neméně zkušený Stanislav Moša. Všechny inscenace mají jediný spojovací prvek – v alternacích hlavní role Jeana Valjeana vždy vyčteme jméno Jana Ježka. Poprvé se střídal s Karlem Černochem, v dalším nastudování k této dvojici přibyl ještě David Uličník a nyní se o titulní roli podělí s Petrem Gazdíkem.

Les Misérables jsou vůbec jedním z nejproslulejších muzikálů všech dob. Dramaturgyně MdB Pavlína Hoggard k jejich úspěšnému tažení po světových scénách mimo jiné říká:
„Alain Boublil a Claude-Michel Schönberg vytvořili mohutné alarmující orchestrální dílo, adaptující pro divadlo Hugův román o obsahu 1400 stran do tří hodinového jevištního klání. Společně s několika dalšími díly, jako je např. Sondheimův Sweeney Todd (nedávno uvedený v našich kinech), přispěli ke znovudefinování možností hudebního divadla a smazali hranici mezi muzikálem a operou. Podobně jako West Side Story nejde ani v Bídnících nejde o půvab či úspěch. Pohybují se někde na pomezí mezi Hugem, Dickensem a Brechtem. Bídníci nedávají velké šance zářivé choreografii, tak jako je tomu u většiny ostatních muzikálů, není to show, založená na prezentaci hvězd. “Naše postavy jsou koncipovány jako archetypy lidské společnosti – každé komunity, každé větší organizace, každé skupiny. Všechny mají své Javerty, Thénardiery, Fantiny a každý z nás se snaží být nakonec ušlechtilým člověkem jako Jean Valjean. Bídníci pojednávají více než o politickém hnutí vedoucím k revoluci, vyprávějí o věčných pravdách, lidství, víře v Boha”, uvedl skladatel Claude-Michel Schonberg.
V nedávné době oslavili londýnští Bídníci již neuvěřitelných třiadvacet let na jevišti a jsou stále na repertoáru. Stali se tak nejdéle uváděnou show v historii muzikálového divadla vůbec! Předčili dokonce i Kočky, které hrály dosud prim (1981 – 2002) a Fantoma Opery (1986 – stále na repertoáru) Andrew Lloyd Webbera. Tak se stalo, že Alain Boublil s Claude-Michelem Schönbergem, dva francouzští autoři, dobyli anglofonní svět hudebního divadla a vytvořili jeden z nejúspěšnějších muzikálů všech dob.“

Napsáno s využitím části tiskové zprávy MdB.

DÍKY NAŠÍ SPOLUPRÁCI S MDB SE MŮŽETE JIŽ NYNÍ PODÍVAT V SEKCI GALERIE NA FOTOGRAFIE ZE ZKOUŠEK.
DĚKUJEME PANU JEFOVI KRATOCHVILOVI A TISKOVÉ MLUVČÍ LUCII BROUČKOVÉ ZA SPOLUPRÁCI.

Foto: Jef Kratochvil