V pátek 20. května zasedala ve foyer Nového divadla Umělecká rada Divadla J. K. Tyla. Členové rady, složené z významných kritiků, umělců a dalších výrazných osobností, se sešli s představiteli divadla a zástupci města a kraje. Na základě výroční zprávy DJKT za rok 2015 rada zhodnotila činnost divadla v daném období a kvitovala velmi uspokojivý hospodářský výsledek instituce.
Náměstek primátora Martin Baxa ocenil vysokou uměleckou úroveň inscenací. Pozitivně hodnotí činnost divadla i kritička Radmila Hrdinová: „Mám radost, že soubory přinášejí dramaturgii, jaká tu dosud nebyla, a dělají ji sofistikovaným a nepodbízivým způsobem.“ Ocenila i fakt, že divadlo přilákalo v roce 2015 o 18 000 diváků více než v roce předcházejícím, a to i přes mírný pokles počtu abonentů. „Pozitivní je, že tito diváci přicházejí do divadla cíleně a se zájmem o konkrétní titul,“ poznamenala. Většina členů umělecké rady ocenila odvážnou dramaturgii všech souborů. Řada z nich se shodla, že například inscenace muzikálů Probuzení jara a Bonnie a Clyde se vymykají běžným českým muzikálovým produkcím a svou úrovní by uspěly i kdekoli v zahraničí.
Všichni přítomní podpořili ředitele DJKT Martina Otavu v jeho záměru zlepšit komfort budovy Nového divadla. Jeho cílem je především dostavba skleněného tubusu umožňujícího divákům bezbariérový přístup od šaten k předním řadám hlediště Nové scény. V plánu je také zařídit foyer sedacím nábytkem, zútulnit atrium mezi divadelní a provozní budovou a vybudovat zádveří u vstupu na Malou scénu. Nutné je také zlepšit nasvícení schodiště v hledišti Nové scény.
Divadlo J.K. Tyla v Plzni uvedlo v roce 2015 celkem 647 představení a nabídlo divákům 21 premiér. Průměrná návštěvnost činila 83,64% při průměrné ceně 224 Kč za vstupenku, přičemž divadlo odehrálo 62 představení za zlevněné vstupné. Celkové tržby ze vstupného činily 41.231.349 Kč. Účinkující získali řadu cen a ocenění, přičemž nejvýše stojí Cena Thálie za mimořádný jevištní výkon v roli Wendly Bergmanové z Probuzení jara, kterou získala mladá muzikálová herečka Karolina Gudasová. Soubor muzikálu si zároveň vede ze všech čtyř souborů ekonomicky nejúspěšněji – odehrál 167 představení s průměrnou návštěvností 90,48% a “vydělal” na tržbách 14.493.850Kč (opera – 152 představení, návštěvnost 77,53%, tržby 9.699.798Kč, činohra – 211 představení, návštěvnost 78,65%, tržby 10.975.232Kč, balet – 84 představení, návštěvnost 84,82%, tržby 5.827.909Kč).
Divadlo mělo loni při provozu dvou divadelních budov se třemi scénami náklady 230 milionů korun, téměř 181 miliony přispělo město jakožto zřizovatel DJKT Plzeň. V roce 2014, kdy se přecházelo z dosluhujícího Komorního do Nového divadla, byly náklady 204 milionů a v roce 2013 pouze v Komorním a Velkém divadle, tedy na dvou scénách, 182 milionů. S rostoucími náklady na provoz nové budovy ale vzrostly i tržby za představení, meziročně o 11 milionů.
Foto: Pavel Křivánek