Sweeney Todd, muzikálový thriller s podtitulem Ďábelský lazebník z Fleet Street, míří na Malou scénu Divadla J. K. Tyla. Inscenace v režii Lumíra Olšovského a hudebním nastudování Jiřího Petrdlíka bude mít premiéru 27. ledna.
Po návratu z vyhnanství Sweeney obnoví svou někdejší holičskou živnost nad pekařským krámkem paní Lovettové, jeho zákazníci však po čase začínají mizet. A jakoby náhodou získává ve stejné době paní Lovettová nový zdroj materiálu na výrobu svých lahodných masových bochánků… Příběh z podsvětí Londýna má bohatý rodokmen, v tištěné podobě se poprvé ocitl v polovině 19. století ve formě brakových hororových historek. Podobu hudebně-dramatického díla vtiskl Sweeney Toddovi jeden z nejúspěšnějších muzikálových autorů současnosti – hudební skladatel a textař Stephen Sondheim. Autorem libreta je dramatik a scénárista Hugh Wheeler.
Muzikál měl světovou premiéru v roce 1979 na Broadwayi, v hlavních rolích zářili Len Cariou a Angela Lansbury, u nás známá jako představitelka seriálové Jessicy Fletcherové. Sweeney Todd obletěl doslova celý svět, proslavilo ho filmové zpracování režiséra Tima Burtona s Johnny Deppem a Helenou Bonham Carter v hlavních rolích, plzeňská inscenace však bude jeho prvním uvedením na profesionální scéně v českém jazyce, a to v novém překladu Hany Novákové.
„Sweeney Todd je muzikálem pro náročné publikum, které netouží jen po líbivých áriích, ale chce si užít detailně prokomponované dramatické situace, vyvolávající silné emoce a divácký prožitek,“ říká režisér Lumír Olšovský, který do titulní role obsadil Jozefa Hruškociho. „Sweeney je pro mě jedinečný v tom, že se chce mstít, takže je to vlastně záporný hrdina v hlavní roli, a to si chce zahrát prostě každý. Navíc je role i po pěvecké stránce velká výzva,“ říká. Paní Lovettovou ztvární Stanislava Topinková Fořtová, k dalším pěvecky náročným partům patří role Johanny v podání Kateřiny Falcové nebo role Anthonyho, kterou alternují Pavel Režný a Adam Rezner.
Scénu a kostýmy navrhl Dave Benson, který už v Plzni vytvořil scénu k muzikálům Zahrada divů a Chyť mě, jestli na to máš. „Chtěl jsem vytvořit variaci na historické kostýmy ve stylu steampunk tak, aby byly charaktery uvěřitelné, ale zároveň trochu zvrhlé a pokřivené. Scéna je inspirovaná dobovým blázincem, lásky a ztráty nás někdy přivádějí k šílenství, a to je i příběh Sweeneyho,“ uvádí britský výtvarník, spolupracující nejen s divadly u nás a v Anglii, ale také s filmem a televizní společností BBC.
Typický hudební rukopis Stephena Sondheima by měl přilákat široké spektrum diváků. „Nejen Sweeney Todd, ale vlastně celá Sondheimova skladatelská tvorba je u nás – na rozdíl od zahraničí – bohužel opomíjená a téměř neznámá, a to i přes své všestranné vysoké kvality. Sondheimova díla jsou označována jako intelektuální muzikály a i zkušení členové našeho souboru tvrdí, že se jedná o hudebně nejnáročnější muzikál, s nímž se kdy setkali,“ podotýká dramaturg Pavel Bár.