V autorské novince nazvané Na dno se při páteční premiéře Divadla na Orlí představí letošní absolventský ročník muzikálového herectví z Divadelní fakulty JAMU. Tvůrci muzikálu Na dno jsou libretista Pavel Drábek a skladatel Ondřej Kyas, tedy přední tváře seskupení Ensemble Opera Diversa. Druhá světová premiéra titulu, který připravil operní režisér, pedagog Tomáš Studený, se uskuteční 13. února 2015 v 19 hodin v Divadel na Orlí.
Muzikál vznikl na objednávku docentky Sylvy Talpové pro její absolventský ročník a poněkud tajemný název zčásti odráží téma hry. Skupina studentů připravuje své absolventské představení, čímž se situace na jevišti občas až překvapivě přesně protíná s reálnými situacemi skutečných herců. Hraje, tančí a zpívá se tady také o osobní krizi nastávajících absolventů, kteří opouštějí bezpečí studentského stavu a vstupují do života a nelítostné reality profesionálního muzikálového divadla. Celá skupina osmi protagonistů, ale i každý zvlášť, tady klesá na pomyslné dno, aby se od něj odrazil a našel v sobě především sílu a chuť poprat se s náročnou profesí, uměleckými problémy i životními peripetiemi.
Titul je podle libretisty Drábka napsaný přímo na tělo pro letošní ročník. „A je to muzikál o tom, o čem jej má smysl psát takříkajíc z bodu nula a příběh o tom, jak se muzikál nacvičuje a co z něj dělá zajímavou věc,“ uvedl Drábek. Autor hudby Ondřej Kyas pak komponoval muzikál taktéž s ohledem na hlasové rozsahy jednotlivých aktérů. O hudební doprovod se postarají studenti Katedry jazzové interpretace HF JAMU v tomto nástrojovém obsazení: klavír, kytara, basa, bicí, trubka, trombon a saxofon.
S choreografkou Hanou Halberstadt a studentkou ateliéru scénografie z Divadelní fakulty Lucií Sedláčkovou se režisér Studený chtěl vyhnout jakékoliv vnějškové efektnosti, ponořit se tak na pomyslné dno a najít jakési esenciální kouzlo muzikálu. „Snažili jsme se všechny prostředky podřídit vnitřnímu obsahu, tomu že všichni ve skutečnosti řeší životně zásadní otázky, které se v daném čase zdají z letmého pohledu jako blbiny. Hraje se zcela vážně o tom, že radost je hluboká věc, ve skutečnosti je právě pocit radosti tím nejvíce transcendentálním a nejlidštějším pocitem, což je dnes, kdy se vysmíváme otevřeně pravdoláskařům a všemu, co jen zavání upřímností, velmi odvážné téma,“ řekl k inscenaci režisér Studený.
Práce s mladými muzikálovými herci je pro operního režiséra naprosto novou zkušeností: „Je zajímavé, sledovat jak rozdílně jsou herci v opeře činohře i muzikálu ustrojeni vnitřně, ostatně i vnějškově.“
Informace o novém muzikálu naší redakci laskavě poskytl Mgr. Luboš Mareček
Foto: Pavel Nesvatba