V nedávné době jsem na našem nepříliš štědrém trhu s muzikálovými nahrávkami objevil dvě zajímavá CD se staršími českými původními muzikály. První z nich vydal Radioservis, což je vydavatelství fungující při Českém rozhlase v Praze. Album obsahuje výběr melodií z dvou titulů skladatele Zdeňka Petra a textaře Ivo Fischera Filosofská historie a Pan Pickwick. Oba dnes trochu neoprávněně pozapomenuté muzikály kdysi s velkým úspěchem uvádělo divadlo Rokoko, Filosofskou historii jsem pak viděl ještě v roce 1990 na scéně Komorního divadla DJKT v Plzni.
Zdeněk Petr instrumentoval i první uvedení Divotvorného hrnce na evropském kontinentu v roce 1948. Napsal také hudbu k rozhlasové komedii Sto dukátů za Juana s nezapomenutelnou Písní pro Kristinku, jež lámala veškeré rekordy tehdejších hitparád. S nástupem obliby nových hudebních komedií se zapsal do historie českého hudebního divadla právě oběma zmíněnými muzikály. První, na libreto Jaroslava Dietla a s texty Ivo Fischera podle novely Aloise Jiráska, se dočkal premiéry v roce 1968 a oživil atmosféru vzedmutého revolučního ducha z roku 1848. Hlavní role vytvořily největší hvězdy pop-music, Helena Vondráčková, Waldemar Matuška, Václav Neckář, Marta Kubišová a Karel Štědrý. Z tohoto muzikálu je na CD 10 písní z originální nahrávky divadla Rokoko. Úvod patří sboru Ó neděle, ó soboty s motivy studentské hymny Gaudeamus igitur, následují populární písně jako Nejkrásnější sál, Máj, Netrubte vojáci, Znám jedno město a další. S Filosofskou historií se loučíme písní s příznačným názvem Tak tedy sbohem.
Do odlišné atmosféry nás zavádí druhý muzikál Pan Pickwick. Děj podle známého románu Charlese Dickense přibližuje divákům typické londýnské prostředí první poloviny 19.století. Tato hudební komedie byla s úspěchem uvedena nejen v Rokoku v sezóně 1970/71, ale následně také v Plzni, Prešově, Freibergu a ve Varšavě. Na zmíněném CD najdeme celkem 17 melodií z Pana Pickwicka a zajímavostí je, že se vydavatel rozhodl kombinovat dvě nahrávky – originální z divadla Rokoko s Jiřím Šaškem, Karlem Štědrým, Karlem Hálou, Laďkou Kozderkovou či Pavlínou Filipovskou v hlavních rolích a polistopadovou televizní inscenaci z roku 1991 s vynikajícími výkony Josefa Vinkláře, Josefa Somra, Josefa Abrháma a Marka Ebena. Každá z verzí má své osobité kouzlo a stojí za poslech. Kompilace Muzikály Filosofská historie a Pan Pickwick je k dostání na www.radioservis-as.cz za 169Kč.
Snad ještě lákavější nabídkou je reedice vydavatelství Levné knihy, které za pouhou dvacetikorunu nabízí nahrávku vyjimečně skvělého muzikálu Zvonokosy, který na motivy románu Gabriela Chevalliera napsali Jindřich Brabec a Petr Markov. Třináct písní v podání Laďky Kozderkové, Ladislava Županiče, Hany Talpové, Karla Hály, Nadi Urbánkové nebo Evy Pilarové pochází z inscenace Hudebního divadla v Karlíně /premiéra 9.dubna 1983/ a původně je vydal Supraphon v roce 1987. Z Karlína se tento muzikál rozletěl do Brna, Plzně i Ostravy, aby se na domovskou scénu, tentokrát již v režii renomovaného Petra Novotného, vrátil znovu v roce 2001. Na CD najdete největší hity z hudební komedie Zvonokosy, jako např. Bonviván, Hřešila nestyda, Jen nám dejte šanci, Ať žije truňku král i velmi známou Píseň o smrti nevinného blázna.
Obě zmíněná CD by si měli poslechnout zejména mladí příznivci muzikálů, aby zjistili, jak brilantní muzikály psali čeští autoři již před rokem 1989. Zejména Zvonokosy stále představují špičku v oblasti české hudební komedie a svými hudebními kvalitami předčí značnou část současné tuzemské produkce.