Sotva v Brně skončil v sobotu velkolepou Slavností masek první ročník ambiciózního festivalu Divadelní svět, na kterém se Městské divadlo Brno prezentovalo objevnou inscenací muzikálu Probuzení jara, míří soubor se stejným titulem na další z divadelních přehlídek, která si svůj kredit na festivalovém trhu již vybudovala – do Hradce Králové, na mezinárodní Divadlo evropských regionů. Divadelníci z nejrůznějších částí světa se na festival, který startuje právě dnes, sjíždějí už pošestnácté a východočeskou metropoli budou okupovat celých deset dní, až do 30. června.

Program dnes zahájí hra Milana Kundery Ptákovina z repertoáru pražského Činoherního klubu a v režii Ladislava Smočka. Organizátoři festivalu, mezi nimiž jsou vedle Klicperova divadla také i Divadlo Drak, Volné sdružení východočeských divadelníků a společnost Poco a poco animato, počítají s širokým programem. Do Hradce míří letos rekordních 200 divadelních souborů, spolků a významných performerů. Ti uvedou neuvěřitelných 260 produkcí na dvaceti scénách – nejen na tradičních jevištích, ale také v kavárnách, hospodách či na terasách bývalého městského opevnění. Deset festivalových dnů zaplní i řada koncertů a dalších doprovodných akcí.
„Tentokrát nás poctí svou účastí i soubory z Japonska, Afriky, jednali jsme i se souborem z Austrálie, který bude na turné v Evropě. Proč i tyto zámořské soubory? Vždy je v těchto případech nějaká návaznost na Hradec Králové či Česko, například členové těchto souborů studovali divadelnictví v Praze nebo Brně, případně má v Hradci Králové někdo z nich kořeny,” řekl ředitel hradeckého Klicperova divadla Ladislav Zeman s tím, že festival by mělo navštívit zhruba 60 tisíc diváků.

V rámci festivalu publikum čekají, krom dalších her a performancí, kde má hudba své nezastupitelné místo, hned čtyři divadelní muzikály. Už dnes se součástí přehlídky stanou domácí Ještěři. Nový muzikál dramatika, režiséra a uměleckého šéfa Klicperova divadla Davida Drábka a jeho spolupracovníků – hudebníka Darka Krále a textaře skupiny Sto zvířat Tomáše Belka. Hra myšlenkově volně navazuje na velmi úspěšnou hru Akvabely. Bratři Klenotičové jsou gauneři. Ten první z nich, Pan Červený, umírá na rakovinu a ten druhý, Pan Zelený, mu chce splnit vysněné přání – uskutečnit se spolužáky ze základní školy výpravnou show podle filmu Cesta do pravěku. Bizarní okolnosti svedou do oprýskaného kulturního domu skupinu třicátníků, někdejších žáků 8. C, vesměs outsiderů, kteří se dávno vzdali svých životních snů a nadějí a hibernují za sklem svých muzejních vitrín jako pravěké fosilie.
Mottem muzikálu je: „Onehdy jsem si velmi pozorně prohlížel svoje biologický hodiny. A něco jsem našel. Moje biologický hodiny maj zezadu nápis MADE IN CHINA.“

Ve středu 23. června pak uvede Klicperovo divadlo Balašovu adaptaci slavné Dobře placené procházky Suchého a Šlitra, která se stala divadelními kritiky skvěle hodnocenou inscenací.
Jazzová opera dvojice S+Š měla svou premiéru v divadle Semafor v roce 1965, o rok později vznikla slavná filmová verze Jána Roháče, ve které excelovali kromě samotných autorů i Eva Pilarová či Hana Hegerová a vzešla z ní řada dodnes populárních hitů (Rekomando blues, Jsi ta nejkrásnější krajina, co znám, Ty jsi švarná, Hallelujah! Proč je to tak? aj.).
Uli a Vanilka jsou mladí manželé, stojící před rozvodovým řízením. Běh věcí však změní telegram od tety z Liverpoolu, která odkazuje milión korun Vanilčině dítěti… Královéhradecký soubor vzdal tímto titulem hold Divadlu Semafor k jeho 50. výročí.

Městské divadlo Brno, jak už uvádíme v úvodu článku, přiváží na festival novinku letošní divadelní sezony, Probuzení jara (Spring Awakening) v režii svého ředitele Stanislava Moši. Příběh skupiny mladých lidí na sklonku 19. století z pera německého dramatika Franka Wedekinda ožívá v muzikálové adaptaci textaře Stevena Satera a hudebního skladatele Duncana Sheika a nabývá naprosto současný charakter se strhujícím poselstvím. Stále živé mezigenerační problémy mezi rodiči a dětmi, mezi dětmi a učiteli ad. – osobní ambice, touhy, frustrace, komplexy, rebelantství, neinformovanost, naivita, pokrytectví, vzájemné nepochopení, předsudky, maloměšťáctví – to vše, včetně sexuality a prvních erotických zážitků, je tu odkryto s odvahou, nekompromisností a přirozeností mladým lidem vlastní. Probuzení jara (Spring Awakening) mělo off-broadwayskou premiéru v červenci roku 2006 v New Yorku, aby už od 10. prosince téhož roku putovalo přímo na Broadway, do divadla Eugena O´Neilla. Dílo získalo 11 nominací na prestižní ocenění TONY, z nichž dostalo 8 za nejlepší muzikál, režii, hudbu, hlavního protagonistu aj. V MdB měl muzikál českou premiéru 21. listopadu 2009.

Netradiční muzikálový projekt Pornohvězdy měl premiéru v pražském klubu Roxy 15. prosince loňského roku. Festivalové publikum jej uvidí ve Studiu Beseda 30. června. Pornohvězdy dramatika Petra Kolečka v režii Tomáše Svobody nabízí rafinovaný a ironický pohled do světa pornoprůmyslu. Podle autora hudby Petra Wajsara bylo prvotním nápadem skloubit muzikál s operou. Nakonec ale dostal příležitost uplatnit více žánrů včetně popu, valčíku a dokonce i budovatelských písní. Autoři už před premiérou netajili, že jim šlo o šokující, neotřelé, vtipné a originální divadlo. Porno chtěli ukázat nejprve s tím pozlátkem, když se jeho protagonisté považují za opravdové herce a hvězdy, a pak upozornit, jak to člověka vyprazdňuje. Jak ho to ukáže v celé jeho nahotě, bezbranného před vlastními dětmi i jím samotným. Na Pornohvězdy je v Praze trvale vyprodáno.

Závěr XVI. mezinárodního festivalu THEATRE EUROPEAN REGIONS bude ve středu 30. června patřit inscenaci bratislavského Studia L+S Na fašírky mi nesahej v režii Petera Mikulíka s Milanem Lasicou a Milanem Kňažkem v hlavních rolích.

Foto:
1) Jef Kratochvil, MdB: Probuzení jara
2, 3) Hynek Glos, Klicperovo divadlo HK: Ještěři
4) Josef Ptáček, Klicperovo divadlo HK: Dobře placená procházka
5) Jef Kratochvil, MdB: Probuzení jara
6) Produkce Nod. Roxy: Pornohvězdy