Ve čtvrtek 13. listopadu 2014 se diváci pobavili i poučili v Alfě na Americké třídě v Plzni. Muzikálový publicista, neúnavný propagátor hudebního divadla a šéfredaktor webového magazínu musical-opereta Vítězslav Sladký si připravil poutavé povídání o nejslavnějších muzikálech i celkové shrnutí o tomto divadelním fenoménu 20. a 21. století. Od letošního roku je Vítězslav také členem muzikálové poroty prestižních Cen Thálie, takže jsou jeho znalosti podložené nejen takřka pětadvacetiletou recenzní činností plzeňských představení, ale také zhlédnutím desítek inscenací po celé republice a v zahraničí. A aby to nebyl jen strohý výklad, zapojil se do akce jakožto hlavní účinkující šedesátičlenný Plzeňský dětský sbor. Pod vedením Bedřišky Koželuhové nastudoval nejkrásnější písně z muzikálů, kterým patřil celý čtvrteční večer. A aby vystoupení připomínalo skutečný muzikál a přišel si na své opravdu každý, doprovázeli účinkující zpěv tancem. O originální choreografie se postarala Tereza Koželuhová podle konceptu známé tanečnice a choreografky Petry Parvoničové. Sborová čísla tak získala zcela jiný, živelnější charakter.
V hledišti se (krom jednoho diváka…) rozhodně nikdo nenudil a vystupující sklízeli dlouhotrvající potlesk po každé písni i mluvené vsuvce. Vystoupení navštívila řada dětí spolu s rodiči, prarodiči i známými, ale také znalci z divadelního oboru. Každý z nich si přišel na své (na dramaturgické koncepci se podílela i další publicistka Gabriela Špalková).
V šest hodin večer zahájili program členové Plzeňského dětského sboru písní z muzikálu Cats, o kterém jsme později vyslechli nejednu zajímavost. Během večera zaznělo mnoho krásných písní, včetně hitů z muzikálu a filmu Noc na Karlštejně, nebo písně “Zámek v oblacích“z muzikálu Bídníci, kterou zazpívala čistým hlasem a ve stylovém kostýmu drobná malá zpěvačka Sára Veličkinová a nejednomu diváku se při ní zaleskla slza v oku. Při ukázce z muzikálu Jesus Christ Superstar mohli diváci obdivovat choreografii, která by se směle mohla označit za krátkou divadelní vsuvku. Ačkoliv byly všechny písně překrásné a postupně jsme se dozvěděli i mnoho informací o muzikálech, ke kterým byly napsány, nejlepší byly dvě poslední písně od Zdeňka Bartáka z muzikálu Romeo a Julie. Romantické vyznání hlavních hrdinů profesionálně zazpívali student konzervatoře Jiří Šlégr společně s půvabnou sboristkou Magdalenou Froňkovou. Na závěr zazněla veselá Královna Mab ze stejného muzikálu, kterou sbor využil ke gratulaci Ludmile Javorské, zakladatelce sboru Javořičky, k jejímu významnému životnímu jubileu.
Celý večer se nesl ve znamení příjemné atmosféry. Spojil odborné, poutavě podané vyprávění o muzikálech s výborně provedenými pěveckými vstupy, které doprovodila živá hra na klávesy a bubínek. Všichni vystupující přitom museli sál uzpívat a umluvit bez použití mikrofonů! Pohybové, taneční a místy až akrobatické choreografie pak udělaly z pořadu “Slavné muzikálové melodie” vystoupení, které zpívalo, mluvilo i tančilo jako pravý muzikál.
Foto: Josef Hrubý