Pokud vám na české muzikálové scéně momentálně chybí světoznámá Evita, napište si do diáře datum 31. ledna 2025 a České Budějovice. Jihočeské divadlo tento muzikál vrací na repertoár v obnovené premiéře.
Psal se rok 1973 a Lloyd Webber s Ricem už měli za sebou úspěšné muzikálové produkce The Likes of Us /1965/, Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat (1968) a zejména Jesus Christ Superstar, když Rice objevil příběh manželky argentinského diktátora. Byl jím od prvopočátku nadšen, neboť nová „superhvězda“, tentokrát dokonce v hávu atraktivní ženy, byla přesně tím, co potřeboval. Příběh o novodobé Popelce, která se z prosté dívky vypracovala až na vrchol společenského života, než podlehla zákeřné nemoci v pouhých třiatřiceti letech, měl všechny atributy pozdějšího trháku. Lloyd Webberovi se do této látky zprvu příliš nechtělo – pracoval právě s Alanem Ayckbournem na muzikálu Jeeves a Evita mu nebyla ani jako osobnost příliš sympatická. Když ale Jeeves propadl, nakonec na spolupráci Riceovi kývl. Dohodli se na podobném schématu, jako v případě úspěšného Ježíše, tedy na formě moderní opery bez dialogů. Nutno dodat, že Rice s historickým tématem naložil velmi volně a řada scén neodpovídá skutečnosti. Přesto vznikl příběh mimořádně jímavý a poutavý.
Hudebně se dílo odchýlilo od rockové formy Ježíše směrem k středněproudému rockpopu, zároveň větší prostor dostal tanec. Některými produkcemi je Evita dokonce označována jako „taneční muzikál“. Autoři nejprve zabodovali singlem Don’t Cry For Me Argentina, se kterým se vyšplhali až na vrchol britské hitparády TOP 20. Pak vydali Evitu jako dvoualbu s názvem Evita – Opera podle životního příběhu Evy Perónové /1919-1952/. Opět zvolili postup osvědčený u Ježíše, kdy nahrávka předcházela jevištnímu uvedení. Toho se muzikál dočkal v roce 1978 v londýnském Prince Edward Theatre v režii Harolda Prince s Elaine Paige v titulní roli. Přes skeptické hodnocení renomovaných kritiků se počtem 2913 repríz stal nejúspěšnějším muzikálem přelomu 70. a 80.let a mimo jiné získal v roce 1980 i sedm prestižních cen Tony. Od roku 1979 se úspěšně hrál také na Broadwayi a pak již v řadě měst po celém světě. Opomenout nemůžeme ani velmi populární filmovou verzi Alana Parkera s Madonnou a Antoniem Banderasem /Che/ v hlavních rolích z roku 1996. Pro tu oba autoři dopsali nový hit „You Must Love Me,“ který od té doby povětšinou zaznívá i v nových divadelních produkcích.
V Čechách se hrála Evita už v šesti divadlech:
- 1998 Praha, Divadlo Spirála (331 repríz) – v překladu Jiřího Bryana
- 2009 Brno, Městské divadlo Brno (27 repríz) – v překladu Michaela Prostějovského
- 2011 Plzeň, Divadlo Josefa Kajetána Tyla (40 repríz) – v překladu Michaela Prostějovského
- 2014 Ostrava, Národní divadlo moravskoslezské – v překladu Michaela Prostějovského
- 2015 Praha, Divadlo Studio DVA – v překladu Michaela Prostějovského[1]
- 2019 České Budějovice, Jihočeské divadlo – v překladu Michaela Prostějovského
Úspěšná inscenace, kterou lze asi označit za zatím nejodvážnější muzikálový počin Jihočeského divadla, se zanedlouho vrátí na jeviště DK Metropol.
Inscenační tým:
Přebásnění: Michael Prostějovský
Režie: Lumír Olšovský
Hudební nastudování: Martin Peschík
Choreografie: Lukáš Vilt
Scéna: Ondřej Zicha
Kostýmy: Veronika Hindle
Light design: Petr Baštýř
Dramaturgie: František Řihout
Osoby a obsazení:
Eva María Duarte de Perón: Michaela Štiková/Michaela Nosková
Juan Domingo Perón: Oldřich Kříž/Josef Škarka
Agustín Magaldi: Jiří Daniel/Martin Dobíšek
Perónova milenka: Zuzana Benešová/Michaela Danielová
Obnovená premiéra 31. ledna 2025