Letošní sezóna souboru muzikálu a operety Divadla J.K.Tyla v Plzni byla výhradně muzikálová. Stalo se tak zřejmě proto, že v té předchozí byla nevídaná pozornost věnována naopak klasické operetě /soubor nastudoval a uvedl Piráty z Penzance, Rose Marii, Orfea v podsvětí a rodinný písničkál Kniha džungle/. Letos však bylo všechno jinak, takže pojďme si jednotlivé inscenace zrekapitulovat.
První premiérou právě končící divadelní sezóny se stal už 29.září 2007 Limonádový Joe. Před jeho uvedením jsem se zamýšlel nad otázkou, proč se má na repertoár vrátit právě tato bláznivá „kovbojka“, když byla naposled uvedena v roce 1990 a navíc stejný titul milovník Kolaloky může vidět v pražském Karlíně. DJKT však přizvalo ke spolupráci své kolegy z divadla Alfa, konkrétně režiséra Tomáše Dvořáka, dramaturga Pavla Vašíčka a celou řadu jejich spolupracovníků. Vzniklo nové, v mnohém překvapující představení, které však nezklame ani publikum obdivující legendární film. Tvůrci inscenace mírně upravili scénosled a oživili představení o loutkoherecké vstupy. Když se objevily první zprávy, že v titulní roli bude vystupovat bez alternace Petr Vondráček, okamžitě se vyrojily spekulace – není to jen samoúčelná sázka na populární jméno televizní hvězdy? Obavy brzy vzaly za své – Petr Vondráček je nejen skvělý pianista, brilantní moderátor, ale také velmi dobrý herec a zpěvák. Srdce diváků si získal téměř okamžitě a Limonádový Joe si obchodně vede snad až překvapivě skvěle. Z dalších představitelů větších rolí stojí za povšimnutí zejména výkony Bronislava Kotiše /Horác – Hogofogo/ a Stanislavy Fořtové /Tornádo Lou/. Joe úspěšně reprezentoval DJKT i na přehlídce hudebních divadel Dokořán 2008 v Brně.
Chicago – slavný americký, lehce provokativní muzikál z vězeňského a soudního prostředí, se stal hlavním šlágrem sezóny hned od své premiéry 1.prosince 2007. Příběh o násilí, vraždě a korupci na pozadí kabaretního zákulisí ukazuje, jak lze šikovnou manipulací z vražedkyň udělat hvězdy showbyznysu. Šéfovi souboru a zároveň režisérovi inscenace Romanu Meluzínovi na prvním uvedení Chicaga v Plzni velmi záleželo a snažil se proto obsadit hlavní role skutečnými hvězdami. Přestože nakonec nevyšlo hostování Lucie Vondráčkové ani Romana Vojtka, vzniklo představení v kontextu oblastních divadel zcela mimořádné úrovně. Triumfem se stala promyšlená režie, velmi precizní a náročná choreografie Pavla Strouhala, výborné hudební nastudování /Martin Kumžák a Pavel Kantořík/ a zejména pak mimořádně zdařilé obsazení tří stěžejních rolí – advokát Billy Flynn je jednoznačně jednou z nejlepších kreací Bronislava Kotiše a výhrou je rovněž obsazení Michaely Badinkové do úlohy Roxie Hart. Nejvíce však skvělým herectvím a nebývalými pohybovými dispozicemi překvapila publikum naprosto strhující Zuzana Krištofová – Kolářová, která už sice v Plzni ztvárnila několik ne nevýznamných rolí, jež ji ale poskytly daleko menší prostor, než postava vražedkyně Velmy Kellyové. S odstupem několika měsíců do rozběhnutého „chicagského expresu“ vstoupila úspěšně i domácí představitelka Roxie Gabriela Miková. Chicago je hit, na který bude ještě v příští sezóně dlouho vyprodáno. Byť k jeho popularitě jistě přispěl i známý film, kvality plzeňského nastudování si úspěch zaslouží.
Jako třetí uvedl opět Roman Meluzín 1.března 2008 na scénu v české premiéře americký klasický muzikál Rodgerse a Hammersteina Carousel z roku 1945. Libreto přebásnil jeden z nejvýznamnějších českých muzikálových specialistů Michael Prostějovský. Osobně jsem se na Carousel těšil z letošní nabídky nejvíc, už z důvodu, že se titul u nás překvapivě nikdy nehrál a nelze ho tudíž vidět v žádném jiném divadle. Poněkud spletitý a zčásti tragický příběh o lásce kolotočáře Billyho Bigela a Julie Jordánové vznikl ještě pod vlivem klasické operety a nabízí nejen nádherné melodie, které v plzeňském případě skvěle interpretuje velmi početný orchestr řízený strhujícím způsobem Jiřím Petrdlíkem, ale také nebývale rozsáhlé ansámblové a baletní scény /choreografie Jiří Pokorný/. V hlavních rolích se vždy střídá hostující umělec s domácím – zmíněného Billyho Bigela alternuje Roman Říčař s Radkem Štědronským – Shejbalem, Julii Anna Klamo s Michaelou Rybickou a její přítelkyni Carrie Zuzana Krištofová – Kolářová s Gabrielou Mikovou. Opět jsme svědky mnoha výborných pěveckých i hereckých výkonů. Přesto obchodně nemůže titul dvěma předchozím konkurovat, což přičítám tomu, že je u nás neznámý a také poněkud nejednoznačnému závěru a poselství, jemuž ne každý divák rozumí – vychází však nejen z originálu, ale i z literární předlohy, kterou je hra Ference Molnára Liliom. Návštěvu Carouselu ale doporučuji všem muzikálovým nadšencům, neboť jednak jej zřejmě u nás hned tak nikde neuvidí a také poslech líbivých melodií včetně neoficiální fotbalové hymny You’ll never walk alone rozhodně stojí za to.
Příběh Nikoly Šuhaje loupežníka pod názvem Koločava z pera libretisty Stanislava Moši a hudebního skladatele Petra Ulrycha náš výčet letošních premiér uzavírá. Poprvé jej uvedl soubor muzikálu a operety na scéně Komorního divadla 17.května tohoto roku. Dramaturgicky ve mně Koločava budila největší rozpaky – zbojnická tématika v Plzni nikdy moc „nefrčela“ a rovněž vztah Západočechů k folklóru je chladnější, než je tomu na Moravě. Inscenátoři však nekopírovali představení, které sklízí dlouhodobě úspěch v Městském divadle v Brně. Režisér Petr Novotný vtiskl nastudování daleko komornější ráz a vytvořil velmi poutavou a divadelně úspornou inscenaci, která doslova fascinuje svojí čistotou a hloubkou. Sólisty tentokrát doprovází malá kapela, kterou vede první houslistka /hudební nastudování je opět dílem Jiřího Petrdlíka/, Zuzana Krištofová-Kolářová je tentokrát podepsána pod choreografií. Ve výborné kondici se divákům představuje nejen Stanislava Fořtová v parádní roli Hany Ulrychové /Zpěvačka/, ale také oba Šuhajové Petr Kukla a Jan Kaštovský či hostující představitelky Eržiky Martina Placrová a Lucie Chlumská. Opět představení, které byste rozhodně měli vidět, byť žánrově zcela odlišné od všech předešlých.
Přestože žádná nová opereta v právě končící sezóně v Plzni nezazněla, měla „plzeňská opereta“ opravdu dobrý rok. Nabídla kvalitu, jež mnohdy převýšila honosnější a dražší pražské produkce. Dodejme jen, že muzikálovou nabídku ještě rozšířil baletní soubor o velmi působivý taneční hororový muzikál Čachtická paní, který pro Plzeň napsal Libor Vaculík, Pavel Kopta a Petr Malásek. Příští rok by měla být nabídka žánrově vyváženější, když budeme mít možnost vidět známý muzikál Řek Zorba, lidovou operetku Uličnice, hudební komedii Hledá se muž Zn.: Bohatý a klasickou výpravnou operetu Vévodkyně z Chicaga.
Foto: Ilustrační foto Pavel Křivánek /Chicago/