Už pouhé dva týdny zbývají do premiéry jednoho z nejslavnějších a nejúspěšnějších muzikálů Les Misérables – Bídníci na Hudební scéně Městského divadla v Brně. Hudební nastudování má na starosti šéfdirigent MdB Jiří Petrdlík, kterého jsme požádali o krátký rozhovor exkluzivně pro náš internetový magazín. Jiří Petrdlík reagoval na naše otázky okamžitě, přestože je nyní pracovně velmi vytížený – kromě zmíněných Bídníků a dirigování běžného repertoáru připravuje v Plzni k premiéře další rozsáhlé dílo, Kálmánovu operetu Vévodkyně z Chicaga. Obě premiéry dělí pouhé dva týdny.

JIŘÍ PETRDLÍK
Hudbě se Jiří Petrdlík věnuje od útlého mládí – nejprve se učil hrát na klavír, později přidal pozoun. Od roku 1995 studoval dirigování na pražské konzervatoři (prof. Hynek Farkač, prof. Miriam Němcová, prof. Miroslav Košler), aby pak pokračoval na Hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze u profesorů Bělohlávka, Koutníka a Elišky. Bakalářský stupeň dostudoval v roce 2003, magisterský o dva roky později. Zároveň se zúčastnil v roce 2004 mistrovských dirigentských kurzů vedených Kurtem Masurem ve Wroclawi.
Jeho umělecká činnost je opravdu bohatá – krom toho, že je od roku 2004 šéfdirigentem MdB, diriguje muzikály, operety, balety i operu v Plzni, Vysokoškolský umělecký soubor UK v Praze a podílí se i na uměleckých aktivitách tak prestižních těles, jako je Česká filharmonie a opera Národního divadla v Praze. Vystupuje v mnoha státech, např. ve Francii, Polsku, Itálii, Německu, Slovensku nebo Japonsku a v sezóně 2008/09 se stal hostujícím dirigentem Théatre du Capitole Toulouse. Věnuje se též nahrávací, pedagogické a publicistické činnosti. A to jsme vyjmenovali jen část jeho uměleckých aktivit. Z muzikálů a operet nastudoval nebo dirigoval West Side Story, Olivera, Muže z kraje La Mancha, My Fair Lady, Šumaře na střeše, Čarodějky z Eastwicku, Peklo, Červený a černý, Zpívání v dešti, Carousel, Zorbu i Orfea v podsvětí, Mamzelle Nitouche, Rose Marii, Veselou vdovu a řadu dalších.

LES MISÉRABLES – ROZHOVOR
Pane dirigente, Bídníci mají v Čechách výsadní postavení muzikálu, který v roce 1992 předznamenal obrovský boom tohoto žánru u nás. Jak jej vnímáte vy v porovnání s významnými díly světové muzikálové literatury, které jste již nastudoval?
J.P.: „Vnímám jej jako opravdu klasický titul vzhledem k hudebním prostředkům, které autoři používají – téměř klasický symfonický orchestr, prokomponovaná forma opery, práce s příznačnými motivy, náročné pěvecké party atd. To vše poukazuje na hlubokou znalost a inspiraci klasickou evropskou hudbou, aniž by autoři rezignovali na žánrová specifika muzikálu.“

Jistě jste si krom zahraničních nahrávek poslechl i dvě předchozí české. Poprvé Les Misérables nastudoval operetní dirigent Arnošt Moulík, podruhé jazzman Milan Svoboda. Obě verze jsou ve frázování i barvitosti dosti rozdílné /osobně dávám přednost pojetí Arnošta Moulíka/. Jací budou “vaši” Bídníci po hudební stránce?
J.P.: „Když jsem byl jako student na mistrovských kurzech u Kurta Masura , v jedné jeho přednášce jsem zaznamenal myšlenku, které se snažím držet – dirigent má především obhajovat autora /často i proti názoru ostatních/. To znamená, že by se měl co nejvěrněji držet zápisu a pečlivě vyhodnocovat, zda případné zásahy do partitury jsou opravdu funkční. Týká se škrtů, frázování, zvuku atd. Takže se budeme snažit co nejvěrněji zachovat původní znění díla. Momenty, které vyvstanou ze specifických potřeb brněnské scény, by měly tedy
respektovat charakter díla, nikoliv působit rušivě.“

Ve všech inscenacích účinkuje v hlavní roli Jeana Valjeana Jan Ježek. Ten, podobně jako vy, prochází mnoha žánry – operou, operetou i muzikálem. Jak se vám s tímto pěvcem spolupracuje?
J.P.: „S Janem Ježkem nespolupracuji poprvé, vzájemně jsme se už několikrát pracovně setkali, tudíž víme, co od sebe můžeme očekávat. Já oceňuji jeho žánrovou mnohovrstevnatost v kombinaci s profesionálním přístupem a zkušeností, kterou s rolí Valjeana má z předešlých inscenací.“

Jste znám svou kreativitou. Dirigujete nejslavnější tituly v Brně, v Plzni řídíte muzikálová, operetní i baletní představení, věnujete se i opeře a koncertní činnosti. Jak dokážete být vždy v pravý čas na pravém místě?
J.P.: „Nevím, zda jsem znám svoji kreativitou a zda moje dirigentská činnost má takový význam, jaký jí přikládáte. V každém případě své aktivity mohu skloubit především díky tomu, že mám štěstí na šéfy a kolegy se kterými si vzájemně vycházíme vstříc. Bez jejich pochopení by vše bylo daleko složitější.“

Děkuji Vám za rozhovor i Váš čas.

Foto: Jef Kratochvil – MdB, Les Misérables, premiéry 13. a 14.února 2009