Poslední měsíc příprav zbývá do premiéry nového muzikálu Ať žije rokenrol, který v Divadle Broadway připravuje režisér Viktor Polesný, choreografka Jana Hanušová a dirigent Jiří Březík. Autorem hudby je populární zpěvák a frontman Olympicu Petr Janda, libreto pochází z pera baviče, konferenciéra a textaře Karla Šípa (společně se Zdenkem Mertou už v minulosti napsal operetu Ferdinand). V hlavních rolích se můžeme těšit na Lucii Vondráčkovou, Jan Toužimského, Andreje Hryce, Petru Janů, Petru Černockou, Viléma Čoka, Martu Jandovou a řadu dalších herců a zpěváků v různých alternacích. Premiéra proběhne už 20. října a velkou novinkou bude pro Broadway živá kapela, která bude účinkující doprovázet. Jak sdělil režisér inscenace Viktor Polesný, že rokenrol stále žije, si uvědomil už během konkursů do nového muzikálu:
„Když jsem viděl ty desítky velmi mladých uchazečů o účast v tomto projektu, ubezpečil jsem se, že rokenrol žije pořád, že ta energie se nevytratila a že nás stále baví. Objevili se výborní lidé, správně drsní, velmi mladí a bylo jich víc, než jich můžeme použít. Teď s některými z nich máme příležitost tato léta oživit, trochu přiblížit jejich atmosféru a hlavně ověřit si, že pro nás nic nekončí. Ta hudba je věčná. Jako režisér mám k dispozici jednoduchý příběh, který si na nic nehraje, dobré herce i výborné zpěváky, vtipné dialogy a texty, tvrdý rytmus a melodie, které si bude nejspíš divák pamatovat i po skončení toho představení. Co víc si můžu přát?“
„Je známou pravdou, že ve vzpomínkách dominují většinou zážitky radostné, ty neradostné časem vyblednou. Přesně takto se nám s odstupem let vyjevila doba, kdy k nám přišel rokenrol, doba plná radosti z opojné muziky, ale i doba plná zákazů a obstrukcí. Přesto si „hudba ze Západu“ našla cestu k těm, kteří ji milovali. S Petrem Jandou jsme se nechali inspirovat úsměvnými vzpomínkami na první opojné zvuky elektrických kytar, noční mejdany, první ochutnávky drog a s tím související trable a těžkosti s vrchností, která marně ucpávala všechny možné kanály, kudy k nám mohl rokenrol pronikat. A právě o tom je náš muzikál,“ dodal během tiskové konference textař Karel Šíp.
My jsme k redakčnímu mikrofonu pozvali ke krátkému rozhovoru zpěváka, muzikanta a hudebního skladatele Petra Jandu:
Pane Jando, pokud si dobře vzpomínám, projekt Ať žije rokenrol není první muzikálovou látkou, kterou jste zhudebnil…
„Máte pravdu, vlastně jsem už napsal dva muzikály, ale ani jeden se nerealizoval a myslím, že už to tak také zůstane. Pustil jsem se do Cyrana, aniž bych věděl, že totéž téma zpracovává Janek Ledecký, takže jsme se kolegiálně dohodli, že se na to oba vyšleme, a pak jsem se ještě pokusil o jednu další věc. Do třetice už to snad vyjde…“
Jak vlastně vznikl nápad na toto retro?
„Jako většinou, úplnou náhodou. Před půldruhým rokem jsme se s Karlem potkali na Silvestra ve Špindlu a bavili se o naší muzikálové scéně. Čím víc jsme popíjeli, tím jsme si byli jistější, že bychom snad dali dohromady něco lepšího, než jsme na pražské scéně v poslední době viděli. Zkrátka nás v té euforii napadlo, že bychom mohli ostatním ukázat, jak se to dělá. Takže hnacím motorem byla taková umělecká zpupnost. A taky jsme divákům konečně chtěli nabídnout muzikál, při kterém se opravdu zasmějí. Je to směsice nostalgie, ironie a humoru, mnohdy černého.“
Nenapadlo vás původně muzikál sestavit z už napsaných písniček?
„Ty už jsem použil do muzikálu o Olympicu Jak se lítá vzhůru, takže jsem chtěl jít tentokrát jinou cestou. Všechny písničky budou zbrusu nové.“
Jak se vám s Karlem Šípem spolupracovalo?
„Výborně, i když mě celou dobu strašně tyranizoval. Jednu píseň mi dokonce vrátil, tak jsem mu to oplatil a vrátil mu jeden text (smích). Ale jinak to byla paráda, od Karla jsem vždy dostal poměrně přesné zadání, o čem ta píseň bude, takže pak už to šlo samo. Jeho texty mají šmrnc a mnohdy i pro mě překvapivý vtip. Taky mne burcovala jeho píle, protože my rockeři jsme trošku líní. Vždycky jsem mu poslal píseň s tím, že od něho budu mít pár dní pokoj, ale hned ráno jsem měl v poště další text… Jsem rád, že premiéra je v dosahu a že jsem si splnil dávný sen.“
Jak mám dále sdělila tisková mluvčí divadel Broadway a Hybernia Martina Jandová, v současné době probíhá nahrávání nových písní ve studiu Propast. V minulých dnech se na Propasti vystřídala například Lucka Vondráčková s Martou Jandovou. Ta k projektu uvedla:
“Jsem opravdu moc ráda, že mi táta napsal dvě tak krásné písničky do jeho muzikálu. Už jsem je na jaře nazpívala na demo, což byla veliká výhoda, protože je mám dobře zažité. Bohužel v době premiéry jedeme s naší kapelou Die Happy turné po Německu, Rakousku a Švýcarsku, takže budu chybět, což mne moc mrzí. Muzikálu se budu naplno věnovat až v listopadu.“
“Líbilo se mi, že byl u natáčení i pan Šíp a hlídal si texty. Mám ráda, když lidem na jejich práci záleží od začátku až do konce. Během sborovějších věcí bylo zase zajímavé sledovat Petra Jandu. Je to rozený lídr,” pochvalovala si spolupráci i Lucie Vondráčková.
Foto: Martin J. Polák (snímky laskavě poskytla produkce divadel Broadway a Hybernia)