Richard Pachman – zpěvák, spisovatel, malíř, hudební skladatel. Český Vangelis. Dlouholetý kamarád a člen naší redakční rady. A také obdivovatel skupiny ABBA. Přečtěte si, jak se se švédskými hudebníky setkal v Londýně. Abba Voyage!

Díky členství v holandském mezinárodním Fan-klubu skupiny ABBA jsem měl tu čest navštívit předpremiéru dlouho očekávané show ABBA – Voyage. Informace o vzniku projektu jsem sledoval dlouho a těšil se na zážitek. Ovšem to, čehož jsem měl možnost být svědkem, předčilo má očekávání i mé veškeré představy.

Celý den 26. května 2022 se odehrával jako série neskutečných náhod, načasování a setkání. Toužil jsem spatřit mé celoživotní idoly alespoň na chvíli. Björn se v jednom rozhovoru zmínil o tom, že je naděje, že se všichni čtyři členové skupiny na předpremiéře sejdou, ale možná jen pod jednou střechou. Že nemůže garantovat, že spolu vyjdou na scénu. Jako velmi milou hru osudu považuji to, že jsem se neplánovaně ubytoval na stejné hotelu Stratford London (jednu zastávku metra od ABBA Areny), jako členové skupiny. Když jsem se vypravil na představení, další náhodou jsem si přivolal výtah, kde muž důležitě vysvětloval jedné ženě, že „JI“ musí ještě dočesat a pak že se musí ustrojit. Když jsem pak viděl v hotelové hale velkou skupinu švédsky mluvících hotelových hostů (mezi nimi děti a vnoučata Agnethy a Björna) a filmový štáb, rozhodl jsem se počkat u recepce a pro všechny případy, že někdo zajímavý vystoupí z výtahu, jsem měl v ruce obal CD ABBA the Album. Díky němu za mnou přišla jakási Belgičanka, že u personálního výjezdu hlídá ochranka, což je to zvláštní. Šel jsem se tam podívat a po chvíli se v chodbě objevily obě dámy ze skupiny v krásných krémových róbách doprovázené Björnem a Bennym. V té chvíli jsem si neuvědomoval, že se mi plní sen z dětství, udělal jsem několik fotek a když ke mně přistoupila Agnetha, poděkoval jsem jí, jak nádherně mě a řadě dalších lidí ovlivnila život. Dojatě se na mě podívala a utřela si slzu. Z tohoto setkání jsem si odnesl podpis Agnethy na obale CD. ABBA po krátké chvíli odjela do ABBA Areny. Celý svět čekal na to, až, a zda se skupina ABBA ještě někdy sejde na veřejnosti. Viděl jsem ji asi o 15 minut dřív…

Když jsem přijel k ABBA Areně, podle atmosféry mi bylo jasné, že ABBA je tu. Šel jsem ke vstupu, který byl pro hosty na taneční parket. Když jsem si šel koupit program a popíjel welcome drink, dav kolem se zvláštně zavlnil a rozestoupil. A kolem mě chvátal po tiskové konferenci Björn, o tři minuty později kolem mě kráčela Agnetha doprovázená Bennym. Všichni šli do zákulisí ABBA Areny. Za chvíli pomalým krokem za doprovodu svého partnera a bodyguardů kráčela Frida v tmavých slunečních brýlích. Zastavila se kousek ode mne a chvíli jsem s ní mluvil. Velmi příjemná a krásná dáma! Potřetí jsem členy skupiny viděl, když se přišli uklonit po představení, ale to předbíhám…

To, co se dělo uvnitř ABBA Areny, mě uchvátilo a vrátilo v čase – jen nevím, jestli do 70. let, anebo do budoucnosti. Po Bennyho klávesové předehře, jejíž melodii jsem neznal, z podzemí vyjeli na pódium čtyři členové skupiny ABBA v moderních kostýmech, ale s tvářemi někdy z roku 1979. Věděl jsem, že jsem na supermoderní nákladné show a že se dívám na digitální ztvárnění svých idolů (tzv. ABBAtary), ale já je vnímal jako čtyři živé postavy a kolem nich i kolem diváků neskutečnou světelnou a laserovou show. Skupina předvedla 20 písní, jednotliví členové s námi mluvili, vtipkovali o cestě časem, Benny nám sdělil, že nemá rád převleky během koncertů. Iluze byl dokonalá. Oni se opravdu chodili převlékat do digitálního zákulisí a v té době běžely velmi zajímavé animované klipy (na písně Eagle a Voules Vous). Studiové hlasy byly doprovázeny živou velmi dobrou skupinou a moment, kdy digitální Björn předal sólo třem živým vokalistkám, jsem považoval za hudební vrchol koncertu. Písně skupiny ABBA mám naposlouchané jako málokdo. Bylo velmi zajímavé slyšet skladby v jiných aranžích. When All is Said and Done začíná vokálem Fridy bez doprovodu a postupně se přidávají nástroje. Thank You for the Music zase začíná harmonikou jako hlavním doprovodným nástrojem. I obě novinky I Still Have Faith in You a Agnetině sólovka Don’t Shut me Down zněly jinak v koncertní aranži. U těchto dvou písní bylo zvláštní vidět mladé digitálně upravené tváře do roku 1979 a slyšet hlasy natočené ve stockholmském Bennyho studiu nedávno. Velmi milým momentem koncertu byly historické záběry z Velké ceny Eurovize 1974 u písně Waterloo. Každá píseň měla jinou atmosféru, jiné efekty. Část byla futuristická, část spíše sedmdesátková. Skupina měnila kostýmy po třech až čtyřech písních, jako tomu bývalo na živých představeních. Byla to pastva pro oči a uši (možná by mohl být ten krásný kvalitní zvuk být trochu tišší). Když digitální trojrozměrná ABBA přivedla všech 3000 diváků do tanečního varu písní Dancing Queen, bylo jasné, že se blíží závěr. Skupina odešla, aby se ještě jednou vrátila ve stejných kostýmech, jako u Dancing Queen (na opravdovém koncertě by se také neměli šanci na přídavek převléct) a zazpívali nádhernou baladu The Winner Takes It All. Na jejím závěru nastoupil za skupinu asi třicetičlenný sbor. Zatímco dozpívával sborový part na závěr písně (měl jsem dojem, že s jiným textem, než je na nahrávce), ABBA zamávala a zajela do podzemí. Jak to udělali, když za nimi zůstal stát sbor? Ten se uklonil a odešel. Za chvíli ze zákulisí přišla ABBA ve svém aktuálním věku, všichni se objali, zamávali nám a odešli. A to mě zarazilo. Měli na sobě jiné oblečení, než když jsem je dříve ten den potkal. Došlo mi, že sbor i současná ABBA byly rovněž digitální…

Neskutečná iluze stírající rozdíl mezi realitou a virtuální realitou. Pro nás, kteří jsme skupinu ABBA poslouchali v době, kdy jsme na jejich koncert za železnou oponu nemohli vyjet, je tohle představení návratem v čase. Krásným návratem do atmosféry přelomu 70. a 80. let. Jen ta iluze je tak dokonalá, až mě z toho mrazilo. Na úplný závěr přišla na pódium ABBA. Ta dnešní. Krásní lidé mezi 70 a 80 lety, kteří ovlivnili naše životy a jejichž hudbu poslouchá už 4. generace. Z naší reakce na jejich příchod museli cítit, jak moc je všichni máme rádi. V ABBA Areně proudila láska a radost. A všichni jsme měli na mysli to, co už ABBA slyšela asi milionkrát: Thank you for the music…

Zajímavosti:

– členové natáčeli ve speciálních oblecích před 160 kamerami základ pro tento koncert 5 týdnů ve Stockholmu

– na digitálních efektech a animaci pracovalo 1000 lidí po celém světě

– ABBA Arena je kompletně demontovatelná. Při její stavně nebylo „kopnuto do země“. Zatím se ABBA Voyage hraje pouze v Londýně (5x týdně, v pátek, sobotu a neděli dokonce dvakrát). Až se přestanou prodávat lístky v Londýně, ABBA Arena se přestěhuje jinam.

– ABBA zrealizovala projekt ABBA Voyage bez jakýchkoli sponzorů, jediným partnerem je přepravní lodní společnost

Program:

1. The Visitors

2. Hole In Your Soul

3. SOS

4. Knowing Me, Knowing You

5. Chiquitita

6. Fernando

7. Mamma Mia

8. Does Your Mother Know?

9. Eagle

10. Lay All Your Love On Me

11. Summer Night City

12. Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)

13. Voulez-Vous

14. When All Is Said And Done

15. Don’t Shut Me Down

16. I Still Have Faith In You

17. Waterloo

18. Thank You For The Music

19. Dancing Queen

20. The Winner Takes It All

Foto: Richard Pachman, Londýn