Pražský mainstreamový muzikálový divák vyžaduje velkou show a velké hvězdy. Obojího se mu dostává měrou vrchovatou v nové inscenaci karlínského Hudebního divadla Sestra v akci.
Popravdě řečeno, ta známá filmová komedie s černošskou hvězdou Whoopi Goldbergovou je trochu připitomělá. Ale svůj humor má, takže pokud spatřil světlo světa stejnojmenný muzikál, proč o něm neuvažovat, víme-li, že publikum budou tvořit převážně čtenáři Blesku a diváci TV Nova. Jenže – na jevišti vše vypadá mnohem lépe! Divadelní scénář získal větší nadsázku a na scéně se dá řádit uvěřitelněji, než v reálnějším světě filmu. Vydařil se tentokrát i překlad Adama Nováka, a hlavně, všichni hlavní protagonisté jsou opravdu dobří.
Děj není nijak složitý. Začínající barová zpěvačka Deloris Von Cartierová se náhodou připlete k vraždě. Její milenec, tak trochu mafián, zastřelí jednoho nepohodlného svědka. Deloris by mohla skončit stejně, a proto jí policie ukrývá do kláštera, který nekonformní diva samozřejmě obrací vzhůru nohama. Matka představená jí tedy umístí tam, kde by mohla způsobit nejmenší katastrofu – do klášterního pěveckého sboru. Zprvu tristní těleso nová „sestra Mary Clarence“ mění k nepoznání a v krachujícím svatostánku pořádá strhující koncerty, které zatouží navštívit i sám papež. Když se o sbor jeptišek začne zajímat bulvár, inkognito Deloris je prozrazeno a její bezpečnost opět ohrožena. Jenže schovanky se proměňují v neohrožené akční hrdinky, jež bojují za „svojí sestru“ jako lvice. Zlo je nakonec poraženo a Deloris končí v náruči policejního důstojníka.
Zatímco film byl natočen v roce 1992, muzikál měl premiéru v kalifornské Pasadeně o čtrnáct let později. V roce 2009 dobyl londýnský West End a v roce 2011 konečně také Broadway. Pozměněná broadwayská verze se hraje i v HdK. Mezitím tato komedie obletěla celý svět a čeština je osmým jazykem, do kterého byla přeložena.
Hlavní hvězdou četných karlínských produkcí je Lucie Bílá. Sázka na svéráznou „slavici“ se vyplácí a Setra v akci není výjimkou. Bílá si dokonale užívá role potrhlé jeptišky, často jsem měl pocit, že jí a jejímu temperamentu byla napsána přímo na tělo. Mohutnou afro paruku snad ke svému výkonu ani nepotřebuje. Její hlas neztrácí jistotu ani lesk, v brilantních výškách si doslova libuje. A velmi solidní je tentokrát i herecky. V gangsterském prostředí je suverénní, v demolici klášterních pořádků opravdová. Snad jen její vznikající vztah k policistovi Eddiemu nepatří k nejuvěřitelnějším epizodám hry.
Velmi potěšilo, že ostatní vystupující nepůsobili jako kompars na koncertě Lucie Bílé. Vydařenou figuru přísné Matky představené předvedla během druhé premiéry na hranici svých možností zpívající Světlana Nálepková, v mafiánského bosse Curtise Shanka se proměnil pěvecky i tanečně skvělý Tomáš Trapl. Z výborně sezpívaných a roztančených sester pak jednoznačně vyčnívala díky herecké bezprostřednosti a výbornému zpěvu Veronika Vyoralová. Na karlínském jevišti se zrodila nová hvězda. Vtipně zahráli i členové Curtisovy party, tedy Lukáš Kellner (Pablo), Jan Urban (TJ) a Martin Sobotka (Joey). Téměř výhradně činoherní role Monsignora O’Hary seděla Václavu Vydrovi. A company to tentokrát šlapalo stejně dobře, jako orchestru, který k téměř bezchybnému výkonu přivedl dirigent Kryštof Marek.
V hudbě ostříleného Alana Menkena jsem nenašel jednoznačný hit, ani větší využití ryze amerického gospelu. Všechny rockpopově laděné melodie ale zní příjemně a řadu z nich si máte šanci zapamatovat (Take Me To Heaven, Bless Our Show, The Life I Never Led).
Konzistentněji na mě oproti předchozím produkcím působila režie Antonína Procházky. Více ctí příběh, nepřidává nadbytečné fórky a především lépe pracuje s potenciálem jednotlivých herců. Choreografie Petra Strouhala je jako obvykle nápaditá, svižná a přesná. Martin Černý navrhl pro Karlín scénu dostatečně velkolepou, přitom však vzdušnou a nepřeplácanou. Kostýmy Lindy Boráros ctí jednotlivá prostředí, vtipně působí mj. marešovský kožich šéfa místního podsvětí. Výhrady mám pouze k již zmíněné paruce hlavní hrdinky.
Karlínská Sestra v akci se povedla a bezpochyby patří k tomu nejlepšímu, co HdK v posledních sezonách vyprodukovalo. Divácky vděčná komedie nabízí vkusnou zábavu a profesionální herecké i hudební výkony.
Psáno z 2. premiéry 20. října 2017.