Teprve jako třetí v Čechách nastudoval muzikálový soubor Divadla J.K. Tyla v Plzni slavný broadwayský muzikál Klec bláznů (La Cage aux Folles). Jeho příběh nás zavádí na francouzskou Riviéru, kde dva homosexuální partneři provozují nejúspěšnější travesti club s dnes velmi populárními performancemi drag show. Zatímco Georges kabaret vede a konferuje, jeho partner Albín je jeho nejzářivější hereckou a taneční hvězdou. Do jejich již tak bouřlivého života, plného žárlivých a hysterických scén, vstupuje čerstvě dospělý syn, jehož má Georges se záhadnou přítelkyní ještě před svým coming outem. A mladý Jean- Michel se chce ženit. Co víc, chce si vzít příslušnici opačného pohlaví! A ke všemu ještě dívku z přísné rodiny, která gaye přímo nesnáší a svým vlivem chce všechny travesti cluby zakázat. Je tedy zapotřebí alespoň na jeden večer sehrát klasickou „křesťanskou rodinu“, co se samozřejmě při Albínových eskapádách nemůže povést… Zápletkou tak Klec bláznů trochu připomíná daleko pozdější Addams Family, byť ze zcela jiného prostředí, kde se zas „normálně“ snaží tvářit excentrická pohřební rodina.
Ale připomeňme si zásadní věc: Klec bláznů měla premiéru na Broadwayi v roce 1983. Muzikál absolutně předběhl dobu. Zcela nekorektně střílí nejen do homosexuálů, diváků travesti show i politiků. Muž zde muži zpívá milostnou píseň. Drag tanečníci komíhají nožkami ve stříbrných minisukních. Dějově by tak dílo sedlo spíš do konce uvolněných devadesát, kdy bylo možné takřka vše. V 80. letech bylo značně kontroverzní, dnes zas natolik nekorektní, že by patrně vůbec nevzniklo. Pro náš všeobjímající svět je humor Klece bláznů možná ještě překvapivější, než v době svého vzniku.
Do slavného kabaretu La Cage aux Folles nás v Plzni zve režisér Vilém Dubnička, který s muzikálovým souborem nastudoval mimo jiné i velmi úspěšnou Company. Velký muzikál na Malé scéně. Vítězně ovšem Dubnička vstoupil i na velké jeviště. Vystavěl působivou a oslnivou show, která v první části naskicuje příběh, přičemž boduje nejen řadou lehce předpokládaných vtípků a explicitních gagů, ale vytváří i základ pro láskyplný příběh se závěrečným happy endem. Dokáže udržet napětí. Ti, kdož dílo viděli poprvé, o přestávce diskutovali, zda dopadne šťastně, anebo tragicky. Scény do sebe perfektně zapadají ve vynikajícím temporytmu, který není snadné automaticky dodržet, velkolepé jevištní akce střídají intimní situace. Uzoučká laťka mezi kvalitním klasickým muzikálem a laciným kýčem zůstala na svém choulostivém místě. Za skvělý považuji také nápad, kdy pár diváků sedí u stolečků v místě orchestřiště, jako v klasickém francouzském kabaretu. Lví podíl na úspěchu inscenace má ovšem choreografka Ivana Hannichová, která vystavěla excelentní travesti vystoupení přímo na tělo plzeňských herců. I když je znáte, nejste si jistí, zda jde o muže či ženy. Jak se zpívá v muzikálu, tady může být každý čím chce. A za zdejší „tanečnice“ by se fakt ani jakýkoli pařížský kabaret nemusel stydět. Musím je vyjmenovat všechny, protože jde fakt o výkony, které tvoří představení – Pavel Klimenda, Dušan Kraus, Pavel Režný, Karel Jindra, Martin Leška, Jan Ludva, Daniel Makovec, Michal Kováč a neskutečný Roman Krebs. Plus Tereza Koželuhová, sama talentovaná choreografka, v úloze dominantní Hanny. Tohle musíte vidět!
Naprosto určující figurou plzeňského nastudování Klece bláznů je Martin Písařík coby Georges. Je pěvecky přesvědčivý, herecky naprosto suverénní, výřečný, pohybově zdatný. Exceluje nejen v humorných a konferenciérských výstupech (mnohdy v interakci s kabaretním „publikem“), ale také ve scénách lyrických či vážnějších. Vztah k Albínovi hraje a vytváří uvěřitelně. Výborný je samozřejmě i jeho protějšek, Lumír Olšovský jako Albín, vystupující v kabaretu pod pseudonymem Zaza. Mnohdy máte pocit, jako by hrál sám sebe, s typickým lehce hysterickým přídechem excentrické hvězdy. Jde o roli bezpochyby vděčnou, nedávno zesnulý Ladislav Županič za ní v Karlíně dostal Thálii, Libor Zavislan v Brně pak cenu diváků. Úloha je to ovšem křehká, kde lze nejsnadněji sklouznout k lascivitě a přehrávání. Lumír Olšovský v zásadních okamžicích udržel správnou lajnu. Držím palce, aby jeho hlas exponovanou ženskou polohu ve zdraví přežil. Ve výrazné roli sluhy a společníka zmíněné dvojice bavil diváky zjevově výrazný Ondřej Baumrukr (Jacob). Debut na profesionální scéně se povedl pěvecky dobře disponovanému a talentovanému studentovi konzervatoře Petru Plašilovi v úloze ženitby chtivého Jeana-Michela. Jeho přítelkyni Annu sehrála roztomilým způsobem Alexandra Vostrejžová. Šarži sucharského poslance Dindona drží až do překvapivého finále populární divadelní i televizní herec Jaromír Dulava, zatímco Venuše Dvořáková Zaoralová vyniká zejména v rozvernějších polohách jeho manželky Marie. Strůjkyní zprvu nenápadného zápletkového maléru se stává jako vždy precizní Stanislava Topinková Fořtová jako Jacquelina, majitelka proslavené přímořské restaurace.
Shodou okolností jsem týden před plzeňskou premiérou Klece bláznů navštívil nejslavnější pařížský kabaret Moulin Rouge, v němž vystupují nejlepší revuální tanečnice, artisté a akrobaté světa. Plzeňským drag qeeens to jde stejně dobře, za což zasluhují obdiv. Muzikál klec bláznů by dnes už zřejmě nevznikl, a to by byla velká škoda. Vznikla inscenace, na kterou se opravdu vyplatí do Plzně zajet. Nejen kvůli výborným hereckým výkonům, ale i za nebývale velkolepou výpravou, kterou vytvořil scénograf Dave Benson a oslnivými kostýmy Romana Šolce. Orchestr je tentokrát umístěný nad zadním jevištěm a hraje trochu překvapivě v zúžené orchestraci. Se zvukově obtížnějším úkolem se však dirigent Dalibor Bárta vyrovnal skvěle. Kapela hrála opravdu dobře s dostatečně barvitým a plným zvukem. České texty barda našich textařů, rovněž nedávno zesnulého Eduarda Krečmara, upravil a doplnil dramaturg Pavel Bár. La Cage aux Folles v Plzni je skoro tak dobrý, jako jeho slavnější, zvučnější a dražší konkurent na pařížské Pigalle!
Premiérové obsazenÍ:
Dirigent: Dalibor Bárta
Georges: Martin Písařík
Albín/Zaza: Lumír Olšovský
Jean-Michel: Petr Plašil
Marie: Alexandra Vostrejžová
Jacob: Ondřej Baumrukr
Edouard Dindon: Jaromír Dulava
Marie Dindonová: Venuše Zaoralová Dvořáková
Jacqueline: Stanislava Topinková Fořtová
Les Cagelles, inspicient Francis, další postavy a company