Rodina Bechdelových má tři děti a obhospodařuje pohřební ústav. Dalo by se říct, ideální téma pro komedii a velkou srandu. Možná i s takovou představou řada diváků na muzikál Fun Home, který nově uvádí Divadlo J.K. Tyla v Plzni na Malé scéně, přijde. Ale nic není prvoplánové. Děti sice křepčí v rakvích a dílo samotné nabízí nejednu humornou situaci, ovšem celé je hlavně o sexuálním tápání, o náladách, o emocích. A v komiksovém střihu.
Jak uvádí dramaturg muzikálového souboru Pavel Bár, muzikál vznikl na podkladě příběhů komiksové kreslířky Alison Bechdelové jako autobiografická tragikomedie. Popisuje slovem (popisek!) a zejména obrazem její dětství a dospívání, a především blízký, ale komplikovaný vztah s otcem, skrytým ženatým gayem. Publikace byla mnohými prestižními časopisy vyhlášena knihou roku. Obdobné symbiózy se podařilo dosáhnout i autorkám muzikálové adaptace Fun Home. Divákům nabízí ve zvláštním a neokoukaném střihu pohled pod pokličku zdánlivě spořádané rodiny středoškolského učitele a zároveň provozovatele rodinného pohřebního ústavu Bruce Bechdela. Průvodkyní muzikálového komiksu se stává jeho dcera Alison, dospívající dívka v trojím obsazení (dívka, puberťačka, žena), která nám postupně prostřednictvím kreseb a popisků odvážně odhaluje vlastní příběh a svojí sexualitu.
Po prvních autorských workshopech se muzikál Fun Home představil veřejnosti v newyorském neziskovém divadle The Public Theater v roce 2013, broadwayská premiéra se pak uskutečnila 19. dubna 2015 v arénovém divadle Circle in the Square, kde inscenace zaznamenala na šest set repríz. Muzikál získal pět prestižních cen Tony a libreto se zařadilo mezi finalisty tehdejšího ročníku Pulitzerovy ceny. Následně se hrál v mnoha zemích světa, včetně Filipín, Kanady nebo Austrálie. Po britské a španělské verzi dílo zamířilo díky nové inscenaci v české premiéře v Plzni také k českým divákům, ve zpěvném překladu Hany Novákové.
Autorkou libreta a písňových textů je dramatička a herečka Lisa Kron, hudbu složila Jeanine Tesori, která je mnohými označována za nejuznávanější ženskou divadelní a filmovou skladatelku v historii Broadwaye.
Režisérem Fun Home je šéf plzeňského muzikálového souboru Lumír Olšovský, který už v Plzni inscenoval řadu inscenací s dětskými herci. Ať už jde o Elisabeth, nebo hlavně a především Billyho Elliota. Zdá se až neuvěřitelné, kde se, při známé české dětské muzikálové bídě, Lumírovi Olšovskému během několika let podařilo objevit tolik talentů, o které má už nyní zájem také reklama, televize a film. I v Fun Home exceluje trojice výborně sehraných dětí – v premiéře Tadeáš Prokop, Robin Beneš a zejména pak vynikající Silvie Kropáčová (Alison dítě), přičemž nejmladšímu Tadeášovi je teprve šest let. Bravo za takovou souhru a hereckou disciplínu!
Dále lze na inscenaci a potažmo režii obdivovat soulad s výtvarnou složkou. Scéna a kostýmy Andrey Pavlovičové nenapodobují komiksový styl, ale jsou přímo jeho součástí, včetně mnoha detailů, jichž si všimne každý pozorný divák. Takzvané stripy vítají diváka už ve foyer, aby přešly plynule do hlavního sálu a na divadelní scénu. Obdivuhodně se součástí děje stávají i takzvané živé kulisy, krásně a vtipně ilustrující například pohyb auta. Vše do sebe zapadá tak, jak má.
Muzikál Fun Home dal také příležitost Pavlu Režnému, výraznému herci a držiteli Ceny Thálie za rok 2019, aby se divákům představil jako dirigent a tvůrce hudebního nastudování. Ač sám nejsem příznivcem „dirigujících“ pěvců, Režný si počínal opravdu profesionálně a malý orchestr připravil a vedl velmi dobře. V gestech byl možná až příliš okázalý, ovšem s přibývající zkušenostmi jistě záhy pochopí, že nevede Vídeňské filharmoniky, nýbrž menší muzikálovou kapelu. Každopádně skvělý debut!
Jak už jsem naznačil, hlavní roli vypravěčky Alison tvoří herečky tří generací. Dítě (Silvie Kropáčová, Markéta Jindrová), teenager (Viktorie Vítová, Ema Karpeles) a dospělá Eva Staškovičová. Ta nádherně komentuje celý příběh, občas jej pozastaví, vysvětlí, zklidní. Působí až neuvěřitelně autenticky, výborně zpívá. Podobně jako sedmnáctiletá Viktorie Vítová, teenager se vším všudy, něžná i vzteklá, chápající i tápající. Zajímavé a emočně mnohdy vypjaté výkony předvedli představitelé hlavních dospěláckých rolí, otce a matky Bechdelových – Jozef Hruškoci a Lucie Dolejšková. Zejména Jozef Hruškoci prošel během představení neuvěřitelnou proměnou, kdy hraje vzorného otce a pedagoga, homosexuálního lovce „zajíčků“ a nakonec nešťastníka před sebevraždou.
V několika dalších rolích se představují Pavel Klimenda (zároveň autor režijně krásně harmonické choreografie), Kateřina Tafatová, Dušan Kraus a Pavel Režný (Pete), který si od dirigentského pultu odskočil i na jeviště.
Uvedení muzikálu Fun Home je odvážným dramaturgickým počinem a zároveň výbornou inscenací pro Malou scénu Nového divadla, když velmi podobné téma zpracovává i gay-lovestory Otřást vermírem, uvedené v rámci projektu Intro 21.