Už dnes uvede muzikálové Divadlo Broadway svůj nejnovější kousek – premiéru hudební crazy komedie Je třeba zabít Davida. Jak už napovídá název, půjde o bláznivou show, kde budou v hlavní roli účinkovat písničky Michala Davida. Nové dílko, jenž nemá jinou ambici, než pobavit, nastudoval zkušený muzikálový matador Radek Balaš – režisér, choreograf, stepař i spoluautor vlastních muzikálů. Ještě před premiérou jsme jej přizvali k redakčnímu mikrofonu a požádali o krátký rozhovor, který se točí nejen kolem dnešní premiéry.
Pane režisére, vaši práci sleduji celkem dlouho, a to nejen v Praze, ale i na oblasti. Často režírujete v Plzni, Uherském Hradišti, Mostě, Ústí nad Labem i v dalších divadlech. Teď jste se odvážně pustil do žánru crazy komedie. Není těžší udělat dobrou legraci, než vážný muzikál?
Určitě ano. A to nejen pro mě jako pro inscenátora, který se hudebním divadlem zabývá nějak kontinuálně, ale i pro herce. Řekl bych, že všichni neseme kůži na trh. Přitom nemáme skoro žádný předobraz. Muzikál často pracuje s citacemi a když vznikne nějaké nové dílo, cítíme, že se autoři poučovali třeba na Ježíšovi nebo Bídnících. Náš projekt ale vznikal formou jakési dílny a už proto jsem rád, že se nám podařilo dát dohromady partu skvělých herců. Bára Štěpánová, Ivan Vyskočil, Iva Pazderková, Tomáš Trapl, Martin Sobotka, Jakub Wehrenberg, Roman Vojtek, Aleš Háma – to všechno jsou nejen zkušení zpívající herci, ale zároveň tvůrčí kreativci, kteří své postavy spoluvytváří, přináší různé gagové situace, takže musím říct, že i zkoušení probíhá jinak, než jsme u tradičního muzikálu zvyklí. Abych vám to připodobnil, tak si představte zkoušení v Ypsilonce – je to vlastně do jisté míry improvizace.
Čili něco ve stylu scének dvojice Genzer – Suchánek?
Přesně! Jsme si vědomi, že je to inscenačně náročná věc, která se může třeba i výrazně nepovést, ale všichni se snažíme, abychom vytvořili něco trochu nového.
Máte za sebou i řadu autorských projektů – krom toho, že jste se podílel na scénáři „Davida,“ jste i úspěšným libretistou muzikálů Adéla ještě nevečeřela nebo Kniha džungle. Píšete teď nějaké další dílo?
Jednak bych chtěl připomenout projekt, který v Praze poněkud unikl pozornosti, a to muzikálovou dramatizaci Branaldovy knihy Dědeček automobil, kterou jsme připravili pro divadlo v Mladé Boleslavi jako oslavu sta let automobilismu. Použili jsme Gershwinovu muziku a udělali takové hezké rodinné představení, které místní diváci vyhlásili muzikálem roku. Ale k vaší otázce – mohu už prozradit, že chystáme s Ondřejem Brouskem relativně velkou věc: Po delší době se vrácím do Divadla Bez Zábradlí, čili k Hance a Karlovi Heřmánkových, kde zinscenujeme muzikál o Marilyn Monroe, jako pohled na životní paradoxy, slávu a lesk i bídu popularity, s akcentem na její vztah k Arthurovi Millerovi a tak dále. Víc zatím nechci prozrazovat, ale moc se tuto práci těším.
Kam bude toto dílo směřovat hudebně, k nějakým dobovým reáliím?
Ne, chceme se tentokrát vydat řekněme sondheimovským směrem, k hudebně sofistikovanější formě. S premiérou počítáme na jaro příštího roku.
Na nedostatek práce si tedy rozhodně nemůžete stěžovat…
To ne. Ještě jsem nedávno režíroval v Mostě muzikál Donaha, a to už počtvrté! Doufám, že naposledy… A v Hradci Králové jsme udělali velmi odvážnou Dobře placenou procházku, kdy jsme se vykašlali na známé „šedesátky“ a celé jsme to hodili do moderní doby. Překvapivě se to tak povedlo, že mě dokonce Divadelní noviny vyhlásily osobností měsíce, to se musím pochlubit…
Objevíte se také v Plzni, kde vaše Kniha džungle slavila donedávna velký úspěch?
S Romanem Meluzínem bych se měl sejít někdy v květnu a budeme o další spolupráci jednat.
Ale zpět ke komedii „Je třeba zabít Davida.“ Co mohou od tohoto titulu diváci vlastně očekávat?
Já doufám, že hlavně dvě hodiny smíchu. Po vzoru Monty Pythonů si děláme legraci opravdu úplně ze všeho a samozřejmě začínáme u sebe. Snad to publikum bude bavit.
Děkuji vám za rozhovor.
JE TŘEBA ZABÍT DAVIDA
Scénář: Radek Balaš, Oldřich Lichtenberg
Hudba: Michal David, Zdeněk Barták
Režie: Radek Balaš
Choreografie: Kristina Kloubková
Scéna: Jan Kříž
Kostýmy: Roman Šolc
Hudební aranžmá a scénická hudba: Daniel Barták
Hudební nastudování: Eduard Klezla
Osoby a obsazení:
Prof. Rejžák – vedoucí katedry hudební vědy:
Ivan Vyskočil, Pavel Nečas
doc. Vývrt – muzikolog a také Buddha:
Václav Svoboda, Jan Fiala
dr. Natalická – vedoucí ateliéru teorie a kritiky a také jeptiška Hildegarda:
Bára Štěpánová, Vanda Konečná, Iva Pazderková
Ing. Leyden – francouzský vědec, papež Jan Pavel II. a Mojžíš:
Roman Vojtek, Juraj Bernáth
Arthur Narcisnegger – mistr bojových umění, Caesar, Satan a Terorista:
Martin Pošta, Tomáš Trapl, Bohouš Josef
Hugo Harafena – choreograf, Ježíš Nazaretský a archanděl Gabriel:
Tomáš Beroun, Bohouš Josef, Alan Bastien
Láďa – údržbář:
Aleš Háma, Lumír Olšovský, Juraj Bernáth
Vláďa – topič:
Jakub Wehrenberg, Martin Sobotka, Juraj Bernáth
Uklízečka, ale také Kleopatra:
Monika Absolonová, Ilona Csáková, Leona Machálková, Linda Finková, Vanda Konečná
Rektor:
Zdeněk Dušek
Malý Michal David:
Filip Antonio, Mikuláš Svoboda, Pavol Praženica
Premiéra v Divadle Broadway ve středu 28. dubna 2010 od 19:00.
Foto: Produkce Divadla Broadway a Michal Škvor