Tento týden brněnští posluchači poprvé vyslechnou jazzovou operu Porgy a Bess George Gershwina v aranži R. Garcii, původně určenou pro velikány jazzového zpěvu Ellu Fitzgerald a Louise Armstronga. V koncertním provedení opery se divákům předvedou špičky české jazzové scény – kontrabasista Vít Fiala, Radim Linhart na klavír, proslulý trumpetista Václav Týfa nebo Jan Linhart za bicími nástroji. Ale největším lákadlem bude bezesporu Lee Andrew Davison, čechoameričan žijící v Praze, a jemu zdatně sekundující pěvkyně Barbora Řeháčková – Mindrinu v hlavních rolích.
V první části večera navíc proběhne pásmo původních spirituálů, v aranži Víta Fialy, které s grácií sobě vlastní odzpívá Lee Andrew Davison s menším jazzovým kombem. Filharmonie Brno uvede tuto výjimečnou událost pod taktovkou dirigenta Jakuba Kleckera hned na dvou koncertech – ve čtvrtek 25.února a v pátek 26. února 2010 vždy v 19:30.
Porgy a Bess je dílo často též označované jako muzikál nebo americká lidová opera. Premiéru mělo 30. září 1935 v Colonial Theatre v Bostonu. Libreto, které vychází z divadelní hry Porgy Du Bose a Dorothy Heywardových, poskytlo Gershwinovi příležitost vrátit se k původnímu zdroji své inspirace, k černošskému folklóru. A to v mnohem větší míře, než v jeho četných pokusech o tzv. symfonický jazz. Tím pádem také scény Porgy a Bess, vycházející z těchto kořenů (spirituály, žalozpěvy, magická zaklínání nebo volání pouličních prodavačů) patří k nejpůsobivějším místům opery. Na druhé straně jsou ovšem dílu občas vytýkány stopy rutiny typických broadwayských komedií té doby a řemeslně ne zcela ideálně zvládnuté vlivy veristických skladatelů, zejména Pucciniho. Vcelku se však Gershwinovi podařilo vytvořit nesmírně působivé a neobyčejné dílo. Pro některé role, např. Sporting Life, autor vysloveně předepisuje černošské interprety.
Příběh Porgy a Bess
Děj se odehrává v Charlestonu 20. let minulého století. Česáč bavlny a vyhlášený násilník Crown zabil při hře v kostky svého protihráče Robbinse a musí uprchnout. Doma zanechal svojí dívku Bess, které se ujímá mrzák Porgy, jenž ji už dávno tajně miĺuje.
Porgy a Bess žijí spolu šťastně a spokojeně. Ovšem jen do chvíle, než se Bess během pikniku na ostrově znovu setkává s Crownem, který se tu skrývá. Přemluví ji, aby s ním zůstala, ale Bess po několika dnech uteče zpět k Porgymu, s nímž se cítí bezpečněji. Během hrozivé bouře ji Crown opět vyhledá, ale jejich setkání přeruší neštěstí na moři, při kterém zahynul jeden z rybářů. Ženy mrtvého oplakávají.
Crown stále Bess pronásleduje a nakonec si pro ni přichází do Porgyho bytu. Porgy mu vráží nůž do zad a během několika dnů jej vyhledá policie. Nikoli však proto, že by byl podezřelý z vraždy, ale aby Crowna identifikoval. Vzpírá se ale tak zoufale, až jej policisté odvádí. Objevuje se další obdivovatel Bess, Sporting-Life, a namlouvá jí, že už se Porgy nikdy nevrátí a odvádí jí do New Yorku.
Porgy je pro nedostatek důkazů propuštěn na svobodu. Zjišťuje, že Bess zmizela, ale zůstala naživu. Sedá na svou káru taženou kozou a vydává se ji hledat, sám, jako symbol nezlomné naděje, která ho věčně provází na cestě životem.
Koncerty proběhnou 25. a 26. února 2010 od 19:30 v Koncertním sále Besedního domu v Brně.
Foto: Logo jazzové opery Porgy a Bess a archivní snímky (Lee Andrew Davison a dirigent Jakub Klecker)