Spíš politická, než odborná – tak hodnotí divadelníci komisi, kterou jmenovala náměstkyně primátora Eva Herinková pro výběr nového ředitele největší kulturní instituce v Plzni, pětisouborového Divadla J.K. Tyla. Nic nelze namítat například proti šéfovi činohry Národního divadla moravskoslezského v Ostravě Peterovi Gáborovi nebo divadelní a operní kritičce Radmile Hrdinové. Proč však “sedí” v třináctičlenné komisi sedm politiků, ale také například současný ředitel společnosti Plzeň 2015 Jiří Sulženko, ředitelka Úřadu služeb obyvatelstvu Magistrátu města Plzně Helena Knížová nebo vedoucí odboru umění, literatury a knihoven MK ČR Milan Němeček, není krom Herinkové zřejmě nikomu jasné. Za to chybí představitel z řad ředitelů vícesouborových divadel či odborník na tanec nebo muzikál, přestože právě muzikálový soubor generuje největší část příjmů ze vstupného. Absence někoho z baletu například pobouřila předního českého choreografa Libora Vaculíka. Další významný český režisér a divadelník, jenž si nepřál být jmenován, ale redakce jeho jméno zná, doslova uvedl:
“Jakási paní náměstkyně si začala počínat způsobem možná roztomilého slůněte, které přesto šlape v porcelánu. Mám příliš málo informací k tomu, abych věděl, zda tak činí „sponte sua“ čili z vlastní vůle za pasivního přihlížení perzón kolem ní, anebo zda je pouhou marionetou, kterou vodí za špagátky nějaký loutkovodič. Je to ostatně irelevantní – výsledek je stejný – KATASTROFA!”
Výhrady k průběhu výběrového řízení má i dlouholetý ředitel DJKT Plzeň Jan Burian, který nyní vede Národní divadlo v Praze. Podle něj není komise zvolena šťastně, odborníků je v ní málo, chybí ekonom i zkušení manažeři divadel. Konkurz se také dělá ve zbytečném spěchu. Pro ČTK a portál Operaplus například sdělil:
“Ještě jako ředitel DJKT jsem městu doporučoval, aby do dostavění nového divadla byl jmenován do vedení zkušený člověk, jenž dokáže divadlo přestěhovat. Výběrové řízení by se později udělalo v klidu tak, aby ve výběru byla nějaká relevantní konkurence. Moderní způsob konkurzu má být nejen takový, že se někdo přihlásí, ale že se opravdu sejdou odborníci, kteří se orientují na pracovním trhu, jenž u nás není velký a vyberou toho nejlepšího z nejlepších” vysvětluje Burian s tím, že věří, že město se nad procesem výběru ještě zamyslí.
„Trvám na tom, že odborná část komise je skutečně odborná. Je tam nejen opera, ale mám tam i šéfa činohry nebo uměleckého šéfa divadla,“ uvedla Herinková, jíž ovšem divadelníci i občané vyčítají nedostatečný kulturní rozhled:
“Před tím, než se stala náměstkyní, divadlo pravidelně nenavštěvovala, nikdy jsem ji tam nepotkala,” říká například dlouholetá návštěvnice plzeňského divadla Magda Sýkorová, jež nechybí v hledišti alespoň pětkrát měsíčně.
Do konkurzu na ředitele Divadla J. K. Tyla se přihlásilo pět uchazečů. Jde o Ilju Racka, dočasně pověřeného vedením DJKT Plzeň, šéfa souboru opery Ilju Šmída, operního režiséra Tomáše Šimerdu, intendanta a režiséra Karla Drgáče a ředitele libereckého divadla F.X. Šaldy Martina Otavu.
Ilustrační foto: Archiv autora