Plzeňská filharmonie a Prague Cello Quartet se sejdou 1. ledna 2015 v Měšťanské besedě v Plzni na slavnostním Novoročním gala, které se koná od 17 hodin. Na programu jsou snad ta největší lákadla a posluchačsky nejatraktivnější skladby našich i světových autorů. Pod taktovkou svého šéfdirigenta Tomáše Braunera provedou orchestrální čísla i operetní melodie z dílny takových komponistů, jakými byli Antonín Dvořák, Aram Chačaturjan, Emmerich Kálmán, Johann Strauss či Franz Lehár. Jako sólistka vystoupí sopranistka Luisa Albrechtová.
Tradice Novoročních galakoncertů je v představách většiny milovníků hudby spojena s Vídeňskými filharmoniky, Plzeňská filharmonie pořádá své Gala koncerty již několik let a jejich prostřednictvím chce svým posluchačům připravit příjemné vykročení do nového roku. Posluchači tentokrát uslyší například na Chačaturjanovu Maškarádu, jiskrnou Tritsch-Tratsch-Polku J. Strausse i jeho valčík Na krásném modrém Dunaji. Zazní i čardáš Rosalindy z Netopýra, píseň z Lehárovy Veselé vdovy, árie Maricy z Kálmánovy operety nebo Slovanský tanec č. 4 A. Dvořáka. Spolu s filharmoniky se letos představí i výše zmíněný kvartet. Čtveřice mladých umělců toho má společného více, než by se mohlo na první pohled zdát. Každý z nich je profesionálním violoncellistou, absolventem pražské hudební akademie. Všichni za sebou mají také studium hudby v zahraničí a četné účasti na prestižních domácích i zahraničních soutěžích a festivalech. Především však společně tvoří originální a v České republice zcela unikátní uskupení. Prague Cello Quartet debutovalo na podzim roku 2006 v Praze v paláci Žofín. Postupně vytvořili repertoár skladeb, přičemž každý z hráčů do souboru přinesl své oblíbené melodie.
„Každý posluchač snad zná tradiční Novoroční koncerty Vídeňských filharmoniků, které jsou každoročně přenášeny téměř do celého světa,“ podotýká ředitelka filharmonie Lenka Kavalová. „Vídeňská filharmonie první Novoroční koncert zahrála v roce 1940, což znamená před pětasedmdesáti lety. Odlehčená dramaturgie čerpala převážně z díla dynastie Straussů, nesměly chybět valčíky, zejména „Na krásném modrém Dunaji“ a velmi tradiční je i přídavkový Radeckého Marsch. Kromě Strausse obvykle nechybí ani jméno Lehára, Fučíka a dalších. Tak jako silvestrovské koncerty, či představení zavírají končící rok, novoroční koncerty vítají rok nastupující podobně odlehčenou formou. Netvrdím, že se dramaturgie novoročních koncertů musí podřizovat vídeňskému stylu. Nemusí. Ale co by měl koncert mít, tak zcela jistě zábavnou nápaditou líbivou formu, která je v každém případě posluchači očekávaná. A nějaká ta legrace? Proč ne, vždyť každý Nový rok vítáme s optimismem,“ uzavírá Lenka Kavalová.
Foto: Plzeňská filharmonie a archiv redakce (Johann Strauss jr.)