Na scéně Komorního divadla uvede nadcházející sobotu 14.března baletní soubor Divadla J.K.Tyla Plzeň v české premiéře taneční drama Maryša, volně zpracované podle předlohy bratří Mrštíků. Do taneční podoby jej převedla někdejší sólistka plzeňského baletu Alena Pešková, která s plzeňským divadlem spolupracuje již řadu let jako choreografka. Vedle taneční složky muzikálových a operních inscenací /např. Mechanický pomeranč a Příhody lišky Bystroušky/ zde už realizovala v roce 2006 balet Zahrada na námět Jiřího Trnky. Maryša tak bude jejím druhým celovečerním titulem v DJKT.
Velkým lákadlem inscenace je účast hudebního skladatele Petra Wajsara. Pro toho je Maryša první autorskou prací pro kamenné divadlo takto rozsáhlého charakteru. Třicetiletý skladatel, aranžér, klavírista i kytarista a textař vystudoval skladbu na hudební fakultě AMU. Má za sebou také studium na oddělení populární hudby a jazzu pražské konzervatoře. Jeho tvorba je tedy ovlivněna kombinací populární hudby a jazzu s prvky hudby symfonické a komorní. Autorovy partitury se obsazením pohybují od klasických symfonických těles po malé a netradiční uskupení. Rád využívá i moderní elektronické prostředky. Je zakladatelem souborů HI-FI, EWaVe a Mandelbrotovy kostičky.
Alena Pešková k setkání s Petrem Wajsarem uvádí:
„ Petra jsem poprvé viděla a slyšela v Blues sklepu, který v Praze vede můj přítel a bývalý tanečník David Dvořák. Jeho hudba se mi od začátku líbila, a tak jsem si ještě zašla na jeho samostatný koncert. Pak jsem dostala dobré reference od jeho profesora Václava Riedelbaucha, no a bylo to…. Protože Petr dosud pracoval „mimo obor“, psala jsem mu ještě zvláštní, podrobnější scénář a hodně jsme se bavili o pocitech, tedy zejména o tom, co nechci. Nechtěla bych nic zakřiknout, ale vypadá to, že jsme si snad rozuměli.“
Maryša zazní z hudební nahrávky, kterou z velké části pořídil operní orchestr DJKT za řízení mladého dirigenta Tomáše Braunera. Nová Maryša nebude klasickým baletem, ale pokusí se dotknout diváka jako obraz rozporu mezi jedincem a společností v jakékoli době a prostoru. Svým symbolickým a expresivním zpracováním je takováto Maryša výzvou pro baletní soubor nejen technicky, ale hlavně po stránce herecké a výrazové.
Libreto napsala režisérka a choreografka Alena Pešková za odborné spolupráce ředitele divadla Jana Buriana, scénu navrhl renomovaný český výtvarník Jan Dušek, kostýmy Monika Kletečková.
V hlavních rolích vystupují:
Maryša – Zuzana Hradilová/Ivona Jeličová
Francek – Marek Kašparovský/Milan Maláč/Martin Šinták
Lízal – Radim Kubeček/Viktor Gutov
Lízalka-Hana Čakrmišová/Michaela Musilová
Vávra – Miroslav Hradil/Martin Šinták
Rozára – Jarmila Dycková/Lenka Hrabovská/Martina Drbušková
Stařenka – Libuše Staňková
Napsáno ve spolupráci s Evou Ichovou, tiskovou mluvčí DJKT Plzeň.
Foto: Marta Kolafová
Miroslav Hradil /Vávra/ a Ivona Jeličová /Maryša/
Marek Kašparovský /Francek/ a Ivona Jeličová /Maryša/
Premiéra dne 14.března v 19:00 v DJKT Plzeň na scéně Komorního divadla