Divadlo J. K. Tyla bude mít od září novou divadelní budovu, jejíž kolaudace má doslova šibeniční termín – 31.srpna. Zároveň výrazně obměněné složení jednotlivých souborů i samotného vedení divadla. V současné době je ředitelem pětisouborového divadla Ilja Racek, od září jej ve funkci vystřídá Martin Otava, který je v divadle ovšem zaměstnán již od ledna letošního roku. A realizovat se budou mnohdy již avizované personální změny uvnitř souborů. Celou řadu umělců a výrazných osobností, jimž publikum Divadla J. K. Tyla v Plzni tleskalo, už diváci v příští sezóně přestanou na scéně vídat. Změny nastávají ve všech souborech.

Nového šéfa bude mít od nové sezóny soubor opery, současně má orchestr DJKT nového šéfdirigenta. Právě tyto změny ale nejsou žádnou novinkou. Již na jaře Martin Otava oznámil, že s Iljou Šmídem dále nepočítá a na jeho místo nastoupí od nové sezóny mladý režisér Tomáš Pilař. Post šéfdirigenta zastává od 1.dubna po rezignaci Petra Kofroně Oliver Dohnányi, který se bezprostředně po svém jmenování do funkce chopil nastudování Prodané nevěsty Bedřicha Smetany, která měla premiéru na konci června ve Velkém divadle a jejíž repríza slavnostně otevře 2. září Nové divadlo. Změn na dirigentských postech v opeře je ale ještě více. Z angažmá odchází dirigent Tomáš Brauner, současný šéfdirigent Plzeňské filharmonie a za dirigentským pultem se v příští sezóně v Plzni po delší odmlce objeví jako host František Drs, který nastuduje Verdiho Aidu.

Vedení ostatních souborů se nemění, o to pestřejší jsou změny v jejich složení. Soubor muzikálu opouští jeho dlouholetý dramaturg a představitel celé řady ústředních rolí výborných inscenací Jiří Untermüller. Poslední rolí, kterou v Plzni nastudoval, byl blazeovaný svůdce žen Max Bialystock v inscenaci Producenti. Jeho novým působištěm bude činohra v Českých Budějovicích. Do stejného souboru odchází i Jan Kaštovský, z rodinných důvodů pak z Plzně odchází Jitka Macháňová /Cafourková/. Diváci ale o zmiňované umělce hned nepřijdou – budou hrát své role v inscenacích, kterou jsou nyní na repertoáru. Především Jiří Untermüller v Plzni ztvárňuje celou řadu postav, s nimiž se bude na jeviště ještě dlouhou dobu vracet. Ať jsou to role v muzikálech Spamalot, Divotvorný hrnec, Footloose či již zmiňovaní Producenti. V angažmá muzikálového souboru zůstává Bronislav Kotiš, o jehož setrvání v DJKT se vedly ke konci sezóny dlouhé diskuse, po nichž šéf souboru Roman Meluzín smlouvu umělci nakonec prodloužil. Do angažmá přicházejí další umělci mladé generace. Nové posily míří do Plzně z brněnské JAMU – Kateřina Falcová s Pavlem Režným, z Mezinárodní konzervatoře Praha přijde Lukáš Ondruš.

S celou řadou nových tváří se seznámí i činoherní publikum, jiné přestane na jevišti vídat. Angažmá ukončili Michal Štrich a Markéta Frösslová, ale do stálého angažmá přijdou herci, kteří se zde již představili jako hosté. Z Národního divadla Brno přijde Zuzana Ščerbová, kterou publikum vidělo jako Marusju Kotovovou v Unaveni sluncem či Johnnu v Srpnu v zemi indiánů. Z Národního divadla moravskoslezského v Ostravě přichází Andrea Mohylová. Herečka a dabérka Apolena Veldová, která dosud měla úvazek jen částečný, nastupuje do plného angažmá. Novým členem souboru bude Jan Plouhar, který působil v Divadle Petra Bezruče v Ostravě, pak v Činoherním studiu v Ústí nad Labem. Do polovičního úvazku přichází Jan Holík, v Plzni známý ze svého působení v muzikálovém a operetním souboru v letech 2000–2002. Jako záskok za mateřskou dovolenou přichází z Činoherního studia v Ústí nad Labem Klára Krejsová, která se v Plzni již představila jako Aneta v klubové inscenaci Amazonie. V průběhu sezony by měl ještě nastoupit student pražské konzervatoře Ondřej Rychlý.

Milovníci baletu budou muset v nových inscenacích DJKT oželet výrazného tanečníka Milana Maláče, představitele řady klíčových rolí – mimo jiné Prince v Popelce, Frolla ve Zvoníku od Matky Boží či Zvířete v inscenaci Kráska a Zvíře, nebo naposledy jako Jima Huttona v tanečním muzikálu Freddie – The King of Queen. Místo plzeňských diváků bude od nové sezóny oceňovat jeho kvality publikum německého divadla v Chemnitzu. „Milan Maláč ale bude zřejmě své role v Plzni ještě dohrávat,“ upozorňuje šéf baletu Jiří Pokorný. Soubor opouští i Nikola Pažoutová, mimo jiné představitelka Krásky z výše zmiňované inscenace či Markéty z Fausta. A s nimi odcházejí i Hana Čakarmišová a Dominik Peřina. Řady plzeňského baletu ale nově posílí Michal Kováč z Moravského divadla Olomouc, Ondřej Martiš z Jihočeského divadla České Budějovice, francouzský tanečník Operto Florent a Lýdie Švojgerová, oba z Bohemia Balet Praha. A ještě tři absolventi konzervatoře v Bratislavě, Andronika Tarkošová, Martina Gašparová a Geronymo Fuhrmann.

V POSLEDNÍ DOBĚ PROSAKUJÍ NA VEŘEJNOST INFORMACE O VÝRAZNÉM ZPOŽDĚNÍ ZKOUŠEK V NOVÉM DIVADLE, KTERÉ BY PODLE NAŠICH ZATÍM NEPOTVRZENÝCH INFORMACÍ MOHLO OHROZIT OHLÁŠENÉ TERMÍNY NĚKTERÝCH PREMIÉR. PŘEDSTAVITELÉ MĚSTA I VEDENÍ DIVADLA ZATÍM MLČÍ. SITUACI MONITORUJEME A V OKAMŽIKU, KDY TO BUDE MOŽNÉ, OTISKNEME DALŠÍ INFORMACE (pozn. redakce).

Foto: Pavel Křivánek