Po úspěšném Promenádním open-air galakoncertu na náměstí Republiky v Plzni otevírá Plzeňská filharmonie i svou novou abonentní sezónu 2015/2016. Na slavnostním zahajovacím koncertě A1 zazní 24. září v Měšťanské besedě pod taktovkou šéfdirigenta filharmoniků Tomáše Braunera Kubánská předehra George Gershwina, Serenáda pro housle Leonarda Bernsteina, Poem Ernesta Chaussona a po přestávce Suita A dur „Americká“ Antonína Dvořáka. Jako sólistka se představí slavná americká houslistka Tai Murray. Tai Murray (1982) náleží k výrazným osobnostem nastupující generace interpretů. Okouzluje především elegantní lehkostí hry, výborným frázování i neobyčejně zpěvným tónem svého nástroje. Koncertovala v řadě světových metropolí jako je Berlín, Chicago, Hamburk, New York či Washington D. C.
Zahajovací koncert filharmoniků přinese hudbu zajímavých osobností světové hudební literatury. Dobře známý americký skladatel Georg Gershwin většinu svých vokálních a scénických děl napsal společně se svým starším bratrem a textařem Irou Gershwinem. Komponoval pro Broadway, klasickou hudbu, ale úspěch měla i jeho populární hudba. Jeho skladby jsou často využívány ve filmu i televizi jako jazzové motivy – mnozí z největších zpěváků jako Ella Fitzgeraldová, Frank Sinatra, Billie Holiday nebo Miles Davis je nahráli jako své nejúspěšnější nahrávky. Slavného Leonarda Bernsteina lze jako skladatele považovat za postmodernistu už v 50. letech 20. století. Nerozlišoval mezi hudbou „vážnou“ a „populární“, ale mezi „dobrou“ a „špatnou“. Bernstein byl stylový syntetik a „eklektik“ a nějaké umělecké škatulkování pro něj neplatilo. V artificiálních skladbách, v zásadě tonálních, používal latinskoamerické prvky, výrazný rytmus a barvitou instrumentaci. Muzikálovou hudbu a formu pozvedl na vysokou úroveň.
Ernest Chauson byl přední francouzský skladatel éry romantismu, v jeho orchestrálních dílech je cítit veliký vliv svého učitele, Céssara Francka, ale i jiných velkých skladatelů, např. Richarda Wagnera. Mezi Chaussonova nejvýznamnější díla patří i jeho jediná opera Le Roi Arthus (1886-95), která zpracovává téma lásky na dvoře krále Artuše. V jeho díle nalézáme jak těžké chromatické harmonie, ohromující orchestraci, tak i velkou individuální krásu. Dodnes nesmrtelné jsou i jeho díla pro orchestr mezi něž patří hlavně Poème de l’amour et de la mer z roku 1882.
A výlet po hudební Evropě i Americe symbolicky uzavře náš slavný komponista Antonín Dvořák a jeho Americká suita. Mimořádný a dramaturgicky zajímavý koncert by bylo škoda si nechat ujít.
Foto: Repro redakce (Tai Murray)