Ve Východočeském divadle v Pardubicích jsou už v plném proudu přípravy muzikálu Johna Kandera, Freda Ebba a Boba Fosseho CHICAGO, kterému vdechne život jeden z nejvýznamnějších českých muzikálových režisérů Petr Novotný, který, jak jsme vás již v září informovali, se stal od letošní divadelní sezóny kmenovým režisérem pardubického divadla.
Východočeské divadlo, ač je především scénou činoherní, podniká výlety do světa muzikálu v poslední době čím dál častěji. V nedávné minulosti zde již s úspěchem uvedli například My Fair Lady, Malované na skle, Hello Dolly, Pokrevní bratry, Donaha! či baladický muzikál Cikáni jdou do nebe v hudebním nastudování Idy Kelarové. Z několika produkcí vznikly i velmi povedené zvukové nosiče. Pardubický soubor má k dispozici řadu herců, jenž jsou schopni dostát pěveckým a pohybovým nárokům muzikálových rolí na velmi slušné úrovni.

Předobraz muzikálu vznikl v polovině 20.let minulého století v podobě soudniček M. D.Watkinsové. Kander a Ebb, úspěšní autoři Kabaretu, Zorby a dalších hitů, jej převedli za pomoci tanečníka a režiséra Fosseho do muzikálové podoby o padesát let později. Přestože 936 repríz při premiéře na Broadwayi v roce 1975 nelze považovat za neúspěch, triumf zaznamenal až revival v roce 1996. V Čechách se Chicago objevilo na scéně pražského Divadla ABC pouhé tři roky po světové premiéře.

Muzikál Chicago nabízí velmi zábavnou podívanou. Koho by nezajímala korupce, bulvární boj, sexy vražednice, násilí i notná dávka černého humoru, vše okořeněné populárními hity a strhujícími tanečními čísly. Ne nadarmo broadwayská inscenace získala cenu Tony Award. Je proto s podivem, že na českou scénu si dosud našel tento titul cestu jenom několikrát – v posledních letech jej uvedlo pouze Hudební divadlo v Karlíně v roce 2002 a 1.prosince 2007 s velkým diváckým úspěchem muzikálový soubor Divadla J.K.Tyla v Plzni. Zde v režii Romana Meluzína dodnes září hostující hvězdy Zuzana Krištofová Kolářová /Velma Kellyová/ a Michaela Badinková /Roxie Hartová/, jímž zdárně sekundují opory domácího souboru Bronislav Kotiš, Stanislava Fořtová nebo Jan Kaštovský. Osobně jsem viděl obě inscenace, karlínskou i plzeňskou, přičemž ta druhá vítězila téměř ve všech aspektech. V Plzni se sešlo mimořádně ideální obsazení, podpořené pečlivým hudebním nastudováním a strhující choreografií Pavla Strouhala.
Samozřejmě nemůžeme zapomenout ani na slavný film z roku 2002 v režii Roba Marshalla, kde hrály hlavní postavy takové hvězdy jako Catherina Zeta-Jones, Renée Zellweger a Richard Gere. Film muzikál nesmírně zpopularizoval a přidal k nejvyššímu ocenění divadelnímu i filmové – Oscara za nejlepší film roku 2002.

Téměř nepochybuji o tom, že muzikálový matador Petr Novotný se s estrádním Chicagem popere se ctí, byť bude mít k dispozici ve srovnání s Plzní i Karlínem hvězdy alespoň mediálně méně slavné. Do práce se symbolicky přenesl právě z Plzně, kde k prosincové premiéře dovedl muzikál žánrově zcela odlišný, Řeka Zorbu. Ke spolupráci přizval zdatné inscenátory – velmi kreativního choreografa Vlastimila Červa, scénografa Ivo Žídka, momentálně snad nejvyhledávanějšího muzikálového kostýmního výtvarníka Romana Šolce a především ŽIVOU KAPELU.

V HLAVNÍCH ROLÍCH VYSTOUPÍ:

Velma Kelly, vražedkyně … Petra Janečková
Roxie Hart, vražedkyně … Martina Sikorová
Billy Flynn, advokát … Ladislav Špiner
Ámos Hart, manžel Roxie … Petr Dohnal
Máma Morton … Dagmar Novotná
Mary Sunshine, bulvární novinářka … Jan Berko j. h.
Liz, vražedkyně … Ludmila Mecerodová
Annie, vražedkyně … Lída Vlášková
June, vražedkyně … Stanislava Lavrovičová j. h.
Hunyaková, maďarská vražedkyně … Jindra Janoušková
Mona, vražedkyně … Klára Sochorová j. h.
Hajzl Kitty, vražedkyně … Bára Dipoldová j. h. nebo Kristína Šimegová j. h.

Pro všechny účinkující jsou tyto role téměř zlomovou výzvou. Zejména obě hlavní ženské role jsou pohybově nesmírně náročné. Proto například Petra Janečková, která bude hrát vražednici a zároveň kabaretní hvězdu Velmu Kellyovou, v rozhovoru s Janou Uherovou pro Divadelní zpravodaj 1/2009 mj. uvedla:
“V Chicagu bude důležité, abych celou hru zvládla pohybově a pěvecky. Velma mě láká především proto, že je to role v tanečním muzikálu. A já tanec miluji. Říká se, že pohyb je návykový. Začnete třeba běhat, párkrát se k tomu nutíte, ale pak už to tělo samo vyžaduje. Pro mě je tanec fyzická potřeba. Během sezóny, když zkouším činoherní představení, nemám tolik času a možností udržovat tělo v dokonalé kondici. Také proto každé prázdniny navštěvuju kurzy jazzového tance. Takže Chicago bude pro mě skloubení profese a příjemné činnosti, kterou mám moc ráda. A navíc mi styl tancování v tomto muzikálu nesmírně vyhovuje.”

PREMIÉRA SE NA SCÉNĚ MĚSTSKÉHO DIVADLA USKUTEČNÍ UŽ 24.LEDNA 2009.

Ilustrační obrázek: Divadelní plakát