V koprodukci s Městským divadlem v Brně uvede 15.května příštího roku operetní soubor Národního divadla moravskoslezského Ostrava muzikál Čarodějky z Eastwicku. Původně se v dramaturgickém rozhledu krátce objevili i Bídníci, kteří stejně jako Čarodějky pochází z producentského domu Camerona Mackintoshe, ale nakonec byl po sérii jednání zvolen tento titul. S definitivní platností nám jej potvrdilo vedení MdB.
Čarodějky z Eastwicku se v Brně hrají s obrovským úspěchem od února 2007 a jsou na repertoáru dosud. Městské divadlo bylo tehdy v celé střední Evropě první, které získalo provozovací práva. Předtím se muzikál hrál pouze v Londýně, New Yorku, Moskvě, Tokiu, Sydney a Melbourne. Brněnští tvůrci po tomto titulu pokukovali ještě dříve, ovšem nejdříve museli londýnskou produkci přesvědčit kvalitním nastudováním muzikálu Oliver.
Muzikálová komedie Čarodějky z Eastwicku patří mezi novější díla – světovou premiéru měla v roce 2000 v londýnském divadle Theatre Royal Drury Lane. Divadelní podobu dali muzikálu Američané John Depsey a Dana P. Rowe. Jako předloha jim posloužil stejnojmenný román Johna Updika a proslulý film s Jackem Nicholsonem, který v roli ďábla na plátně sváděl neméně hvězdné ženské trio: Susan Sarandonovou, Michelle Pfeifferovou a zpěvačku Cher. Úspěšná filmová verze pak zaujala producenta Mackintoshe, který oslovil zmíněnou autorskou dvojici. Muzikál českým divákům nabídl nejen moderní komedii plnou vtipných textů /překlad Jiří Josek/ a podmanivých melodií, ale také do té doby nevídané triky, které připravila přímo specializovaná společnost z Londýna. Mezi nejznámější z nich patří okamžik, kdy se tři herečky vznesou či přímo před zraky diváků vykvete a dozraje třešňová alej. Na scéně se objeví také velký bazén plný vody.
V Brně Čarodějky z Eastwicku nastudoval ředitel MdB a kmenový režisér Stanislav Moša. Hvězdně obsadil většinu rolí, když v úlohách trojice svobodomyslných žen z ospalého smyšleného maloměsta kdesi na pobřeží Atlantiku představil v alternacích například Yvettu Blanarovičovou, Markétu Sedláčkovou, Alenu Antalovou, Jitku Čvančarovou nebo Radku Coufalovou. V pekelného bonvivána Derryla se proměňuje Martin Havelka, Petr Gazdík nebo Petr Štěpán. Pro třiatřicetičlenný orchestr, který řídí šéfdirigent Jiří Petrdlík, napsal nové hudební aranže Igor Vavrda. Podle dirigenta Petrdlíka muzikál nenabízí jen přímočaré písničky, ale pestrý koktejl hudby, která se dotýká popu, swingu, gospelů i spirituálů. V ceně 360 Kč je na trhu i CD nahrávka s výběrem písní, která patří celosvětově mezi vyhledávané rarity a našli jsme ji i v nabídce velmi specializovaného obchůdku v centru Londýna.
Renomovaný divadelní kritik Josef Herman v závěru své recenze z 6.března 2007 píše: „Ďábelský příběh se v Brně hraje spíš o potřebě pustit alespoň občas fantazii na špacír, zablbnout si a zasnít, nežli se zase ponoříme do nudné reality. Je to rozhodně lepší, než debatovat o feminismu nebo se strašit duchařinou. Čarodějky z Eastwicku se staly jednou z nejpodstatnějších muzikálových inscenací Městského divadla, které se zdá být patřičně a právem sebejisté.“
Podle našich informací bude koprodukce mezi brněnskou a ostravskou scénou fungovat v principu tak, že obě uvedení vyjdou ze stejné režijní koncepce, Ostrava převezme výpravu, ale obsadí své umělce. Pokud nenalezne pro všechny úlohy optimální představitele, vypomohou hosté z Brna. Detaily ohledně velmi zajímavého projektu nadále sledujeme v přineseme vám další informace přímo od šéfa muzikálového souboru MdB Petra Gazdíka po jeho návratu z jednání v Londýně.
Foto: Tino Kratochvil