Naše redakce bedlivě sleduje dění kolem ostravského operetního souboru, kterému podle některých spekulací a polopravd hrozil zánik. V posledních dnech se situace začíná zklidňovat.
Zaměstnanci divadla napříč všemi soubory se původně obávali, že nový ředitel Jiří Nekvasil kvůli finančním škrtům výhledově s operetou nepočítá. Ta je přitom dlouhodobě v Ostravě značně oblíbeným žánrem a inscenace souboru vykazují i velmi dobrou návštěvnost. Zároveň jsou Národní divadlo moravskoslezské společně s Divadlem J.K.Tyla v Plzni jedinými čtyřsouborovými institucemi, kde specializované operetní soubory existují. Své znepokojení vyjádřili zaměstnanci NDM v petici magistrátu i pokusem vyhlásit v divadle stávkovou pohotovost. Ředitel Nekvasil ale operetní soubor rušit nechce, spíše uvažuje o jeho zúžení a zkvalitnění. Zda ale vyšší kvalitu může přinést zamýšlené snížení počtu umělců téměř na polovinu, je velmi diskutabilní. Naší redakci poněkud překvapuje, že hovoří-li se v některém z divadel o úsporných opatřeních, obvykle v úvahách přichází první na řadu redukce či rušení operetního souboru (sboru, orchestru…), byť povětšinou opereta vykazuje dobré ekonomické výsledky.
I když se situace v divadle pomalu uklidňuje, mezi zaměstnanci stále panuje nervozita. Obávají se, že ředitel zredukuje operetní soubor ze stávajících zhruba sedmdesáti na čtyřicet členů. Jak říká šéf operety Karol Kevický, takováto reorganizace je podle něj příliš radikální.
“Pan ředitel má představu, že orchestr by měl být zeštíhlen na osmnáct členů a měla by vzniknout jakási company z dvaceti členů, kde by byli ti nejlepší sólisté a členové sboru. Tady v tom ještě hledáme kompromis. Já myslím, že při klasické operetě je osmnáctičlenný orchestr strašně málo,” prohlásil Kevický.
Značná nervozita byla cítit z odpovídajících již během on-line rozhovoru k premiéře Netopýra, který se uskutečnil 30. prosince, tedy dva dny před oficiálním nástupem Nekvasila do funkce. Na dotazy odpovídal dirigent Karol Kevický, prozatímní ředitel Pavel Šimák, sólistka a režisérka Dagmar Hlubková a herci Olga Bezačinská, Eva Zbrožková a Petr Miller.
Na náš dotaz, zda se nad ostravskou operetou nestahují mračna, odpovídal přímo šéf souboru Karol Kevický: „Jedná se o fámy, které vznikly v souvislosti s jmenováním pana Jiřího Nekvasila do funkce ředitele NDM. Podle oficiálního vyjádřeni všech kompetentních osob budou v NDM zatím i nadále zachovány čtyři soubory – opera, opereta, balet a činohra. Dramaturgii máme samozřejmě výhledově naplánovanou na více sezon dopředu, ale ještě neproběhla konzultace s nově jmenovaným ředitelem. V brzké době budeme tedy určitě vědět
víc,“ slíbil Kevický. Dlouholetá sólistka souboru a režisérka Dagmar Hlubková s optimismem šetřila a na pochvalné výroky o operetních inscenacích reagovala: „Někdy máme vtíravý pocit, že jsme se svými názory zůstali úplně sami a mnohdy se cítíme velmi osamělí. Váš příspěvek nejen mně dodal sílu do dalších, doufejme lepších dnů!“
Nově jmenovaný ředitel Jiří Nekvasil již také vydal tiskové prohlášení adresované divákům. V tom mimo jiné uvádí: „Od 1. ledna 2010 jsem se ujal funkce ředitele Národního divadla moravskoslezského. Přijímám toto pověření, poslání a výzvu s velkou odpovědností i radostí. Vracím se tak po delším čase ke kontinuální práci do svého rodného města a troufám si říci i divadla, které důvěrně znám od dětských let, abych oběma věnoval na začátku třetí dekády své profesionální divadelní činnosti své síly, nápady a zkušenosti. Vstupuji do čela tohoto velkého divadelního organismu, trochu nezvykle, uprostřed právě probíhající sezóny bez výraznějšího času na přípravu, do rozjetého vlaku vypraveného na cestu mými předchůdci… Připravujeme a pilně zvažujme lákavou a originální nabídku, se kterou před Vás za pár měsíců předstoupíme. A to opět ve všech žánrech, které tradičně Národní divadlo moravskoslezské nabízí! A tak se vedle čtyř velkých operních premiér, šesti nových činoherních titulů dočkáme pochopitelně i velké klasické operety, hudební komedie operetního střihu, komorního muzikálu a vše směřuje k tomu, že bychom se mohli dočkat i kontinentální premiéry velkého nového světového muzikálu. Plány jsou velké a postupně, jak budou nabývat na konkrétnosti, Vás s nimi budeme seznamovat blíže… I když nás stále zasahuje celosvětová hospodářská krize, která se nevyhne pochopitelně ani divadelním institucím, a i náš zřizovatel, magistrát statutárního města Ostrava, musel zcela logicky, tak jako svým ostatním příspěvkovým organizacím, zkrátit výrazně příspěvek na naši činnost, který je pro naše divadlo tím největším zdrojem nezbytných financí. Neradi bychom z našich smělých uměleckých plánů ustupovali a tak momentální ekonomickou krizi chápu jako kreativní výzvu!“
Ohledně další existence operetního souboru pak nový ředitel doslova uvedl: „Soubor zachováme, ale budeme hledat jeho podobu tak, aby byl konkurenceschopný v té oblasti. Aby byl blíž třeba muzikálu, blíž tomu, co se dnes dělá na Broadwayi.”
Potíže ovšem necloumají pouze tuzemskými divadly. Na posledním prosincovém představení opery Carmen v milánském světoznámém operním domě La Scala vystoupilo několik účinkujících jen v běžném oblečení. Vyjádřili tím protest proti pracovním podmínkám. Vedení opery se již s odbory setkalo a hledá řešení vzniklých rozporů. Orchestr a hudební sbor usilují o více peněz a stanovení jasných pravidel při práci v zahraničí. Umělci vystupující v La Scale jsou podle agentury AP známí svou precizností a skvělými výkony, ale také důsledným vyžadováním přesného dodržování pracovních podmínek.
Situaci zejména v ostravském divadle pro vás samozřejmě budeme nadále sledovat. Zatím můžeme potvrdit avizované změny repertoáru, kdy NDM nastuduje místo Čarodějek z Eastwicku v koprodukci s Městským divadlem Brno muzikál Noc na Karlštejně a náhradou za rockovou operu Juno a Avos dílo Daniela Fikejze Zvoník u Matky Boží. Ke změnám dochází v obou případech údajně z ekonomických důvodů:
„V případě Juno a Avos jsme se bohužel nedomluvili s ruskou agenturou. Požadovali neuvěřitelně vysoké sumy za licenční smlouvu a za pronájem notového materiálu. Jenom jako přiklad uvedu, že za pronájem not požadovali 7.000 € na jeden rok. Pro porovnáni – West Side Story stoji 1.200 $, z toho 400 $ je vratná kauce,“ vysvětlil dirigent Karol Kevický.
Foto: Portrétní snímek Jiřího Nekvasila a NDM Ostrava (inscenace Tři mušketýři, Netopýr a Hello, Dolly)