Sedím u PC a píši recenzi na úžasnou inscenaci muzikálu Matilda Městského divadla v Brně, když přichází smutná zpráva: Zemřel slavný vídeňský (a brněnský) operní, operetní a muzikálový dirigent Caspar Richter. Jakoby po odchodech Arnošta Moulíka a Ivo Pavelky nemělo smutné období dirigentských odchodů konce…
Caspar Richter se narodil 16. září 1944 v německém městě Lübeck. Jeho otec pocházel z Ústí nad Labem. Po dokončení gymnázia se Caspar rozhodl studovat varhany a klavír. Své hudební vzdělání úspěšně dokončil na konzervatoři v Hamburku v ateliérech dirigování, klavír a bicí. Od roku 1969 úspěšně působil v Deutsche Oper v Berlíně, nejprve jako korepetitor a asistent významného dirigenta Lorina Maazela. O tři roky později mu byla nabídnuta pozice hudebního ředitele. V roce 1972 byl také přizván ke spolupráci s RIAS Orchestra Berlin jako šéfdirigent, zároveň vyučoval na konzervatoři. Začátkem roku 1982 se veřejnosti představil jako umělecký ředitel Berlínského Festivalu.
Ještě před tím, než se Caspar Richter proslavil jako dirigent celosvětově významných muzikálů, soustřeďoval svou práci na nová aranže mnoha verzí operet J. Offenbacha, s kterými se proslavil po boku významných orchestrů. Často vystupoval se špičkovými hudebními tělesy v Berlíně, Stuttgartu, Frankfurtu, Hamburku i v zahraničí.
V roce 1982 byla započala jeho vídeňská kariéra. Nejdříve se představil jako hostující dirigent, o rok později se ve Vídni usadil natrvalo a vystupoval již jako dirigent Staatsoper. V průběhu dalších let často spolupracoval s Lorinem Maazelem, který mu dal četné impulsy již na počátku jeho kariéry. Koncem 80. let coby obdivovatel Bersteinova díla propadl kouzlu muzikálu a nastudoval celou plejádu skvělých titulů, řadu z nich ve světové či evropské premiéře (Chorus Line, Chicago, Les Misérables, Phantom of the Opera, Kráska a zvíře, Jekyll a Hyde, Elizabeth, Mozart! či Rebecca).
Od roku 1991 Caspar Richter pravidelně hostoval jako dirigent Filharmonie Brno, jež ho vyznamenala po dlouholeté spolupráci v roce 2002 i čestným titulem stálého dirigenta. V roce 1997 spolu připravili českou premiéru Bernsteinova díla MASS (poprvé ji uvedl v Berlíně v roce 1982). Velmi často spolupracoval s Národním divadlem Brno i s Městským divadlem Brno. V posledně jmenovaném divadle se podílel na hudebním nastudování muzikálů Funny Girl, Jesus Christ Superstar, Mozart!, Cats, Jekyll a Hyde a naposledy Jane Eyrová v roce 2021. V Brně uvedl také celou plejádu speciálních operetních, muzikálových a vánočních koncertů. Od roku 1987 byl hudebním ředitelem vídeňských Spojených scén, kde založil zcela nový muzikálový orchestr. Nahrál množství CD. Mnohá ocenění získal i na hudebních festivalech Pražské jaro, Janáčkův máj nebo Smetanova Litomyšl. Na jeho profesionalitu, umění, hudební cit a lidskost nikdy nezapomeneme.