V rámci 2. ročníku Mezinárodního víkendu tance, který v Plzni organizuje choreografka a tanečnice Petra Parvoničová, zazněl v pátek 26. dubna poprvé před plzeňským publikem autorský muzikál Aleše Kohouta Odsouzená Atlantida. Aleš Kohout je sólistou muzikálového souboru Divadla J.K. Tyla v Plzni, kde ho diváci mohou vidět například v Noci na Karlštejně, Evitě nebo Růži z Argentiny, v současné době se připravuje na hlavní roli Rena McCormacka v muzikálu Footloose. Zároveň se snaží uspět také jako autor. Rockový muzikál Odsouzená Atlantida napsal v roce 2011 pro bývalé členy Uměleckého centra dětí a mládeže v Havlíčkově Brodě k uctění práce a památky pedagožky Květy Kimové. Dílo zpracovává téma zkázy legendární mýtické země. Inspirací se autorovi stal biblický příběh o Sodomě a Gomoře, který doslova prošpikoval existenčními otázkami, soubojem lásky s nenávistí, pýchy s osudem a sebeobětování s nadějí.
Příběh začíná v legendami opředené zemi v okamžiku, kdy je Osud, rozhodnutý zničit nestoudnou Atlantidu, zastaven Láskou, která uzavře kuriozní sázku s Nenávistí: Pokud najde dva, v nichž může přežít, bude bájný ostrov záchráněn. Její volba padne na milenku Ketibia, Achrimis ovládanou Nenávistí a královým pomstychtivým bratrem Keselbiem. V první bitvě sice vyhrává Láska, rozhodnutá se obětovat, nicméně všehoschopné neřesti vymyslí ďábelský plán, v němž neváhá Nestoudnost donutit Achrimidina bratra Tenachria k násilnému incestu. Dílo zkázy pak dokoná Pýcha, která nasadí Keselbiovi královskou korunu a Achrimis ovládaná Nenávistí jej zabíjí v domnění, že jde o nenáviděného Ketibia. Osud již nemá jinou možnost, než zničit prohnilý ostrov hříchu. Teprve na troskách “staré” Atlantidy povstane Láska očištěná od neřestí. S příslibem lepších časů, avšak v obavách odchází…
Hudebně se Aleš Kohout inspiroval napříč žánry – dílo má charakter rockové opery, je prakticky celé zpívané. V partituře nalezneme už v předehře lehce disharmonické tóny klasické moderní hudby, souboje charakterizuje většinou hard rock, milostné party pak chytlavé rock-popové balady. Celé představení protnula skvělou temperamentní choreografií Petra Parvoničová, jejíž nadšení pro věc bylo patrně opět nakažlivé. Režírující autor Aleš Kohout dokázal strhnout herce k neuvěřitelnému nasazení a přesvědčivému výrazu, přestože vedle hostujících členů muzikálového souboru DJKT Plzeň pracoval také se studenty uměleckých škol a ochotníky. Škoda, že se vystupující stali obětí akusticky nevyzpytatelného prostoru, kde jim zvukař příliš neposloužil, takže jim v prvním jednání téměř nebylo rozumět, ačkoli hráli divákům „face to face”. V druhé půli se ozvučení postupně lepšilo a publikum si mohlo lépe užít dobrých pěveckých výkonů hlavních protagonistů, zejména Jitky Cafourkové (Pomsta), Venduly Rozínkové (Nenávist), Martina Hubeňáka (Tenachrius) či Aleše Kohouta (Keselbius). Půvabnou Achrimis odzpívala menším, ale krásně čistým sopránem Šárka Venclová. Strhující výkon podaly členky Dance Center Eagle. Celou produkci orámovaly zajímavé kostýmy z dílny Marcely Siebenbürgerové a Oldřicha Vojty, jenž výborně charakterizovaly jednotlivé postavy – zatímco například Nenávist výtvarníci oblékli do černé kůže, Achrimis s Láskou působily křehce a nevinně.
Industriální prostor bývalé papírny na Slovanech zkrátka ožil dílem, které sem přesně zapadlo a nabídlo alternativu k běžným muzikálovým produkcím. A Aleš Kohout prokázal svůj potenciál jako autor, který už připravuje další divadelní projekty.
Obsazení z 26. dubna 2013:
Osud: Dávid Černák
Láska: Marcela Puldová
Pomsta: Jitka Cafourková
Nenávist: Vendula Rozínková
Nestoudnost: Denisa Klementová
Pýcha: Eva Herzánová
Keselbius: Aleš Kohout
Achrimis: Šárka Venclová
Tenachrius: Martin Hubeňák
Ketibius: Lukáš Ondruš
Foto: Vítězslav Sladký