Divadlo J. K. Tyla v Plzni zahajuje sezónu, v níž láká na klasiku i novinky
Dvě premiéry v září, tři v říjnu, v listopadu další tři a podobně bychom mohli pokračovat až do června. Divadlo J. K. Tyla v Plzni připravilo v sezóně 2016/17 divákům nabitý program na všech svých třech scénách. Všechny novinky oznámilo během tiskové konference, která proběhla 30. srpna v Novém divadle. Celkem se uskuteční dvacet čtyři premiér ve Velkém a v Novém divadle. Dvacátou pátou premiérou bude zcela nová inscenace titulů, které divadlo má a mělo na svém repertoáru – Honeggerova oratoria Jana z Arku na hranici a Carmina Burana Carla Orffa, jež provede divadlo jako open air představení v Lochotínském amfiteátru. Podle šéfa souboru opery se jedná o vyvrcholení celé sezóny.
„Dva roky jsme měli na to, abychom prošli jistou sebereflexí a zjistili, co kam patří. Po dvou letech, řekněme zkušebního provozu, přicházíme s dramaturgickým plánem, který je široce rozkročený,“ charakterizuje ředitel DJKT Martin Otava. Podle jeho slov chce divadlo vyjít vstříc rozdílným zájmům publika všech věkových kategorií, mimořádnou pozornost věnuje nejmladším divákům, pro něž připravují novinky všechny čtyři umělecké soubory.
Uměleckou sezónu zahájí v Plzni 6. září průvod Vendelín, DJKT ovšem hraje již od 1 .září a na sobotu 3. září připravilo dvě významná představení. Od 17 hodin se koná na Malé scéně Nového divadla premiéra baletní inscenace Krysař, na níž soubor baletu spolupracuje se souborem muzikálu. A večer v 19 hodin začíná ve Velkém divadle Zahajovací koncert sezóny, na němž se prostřednictvím árií a hudebních čísel představí operní tituly a balety, jež budou mít v této sezóně premiéru.
MUZIKÁL
Muzikálový soubor vstupuje do nové sezóny s novým vedením. Romana Meluzína, který vedl soubor šestnáct let, vystřídal od července letošního roku herec, režisér a producent Lumír Olšovský. „Tuto sezónu jsem nepřipravil, nebudu se tedy chlubit cizím peřím. Práci Romana Meluzína jsem měl možnost obdivovat minulých šestnáct let, když jsem do Plzně zajížděl, a zajížděl jsem sem často. Znám soubor a vývoj souboru, který je schopen realizace ambiciózních projektů, které jsou na sezónu naplánovány. Chci podporovat výkony domácích umělců, stavět na plzeňských umělcích a hosty naše inscenace jen okořenit,“ uvedl Lumír Olšovský. Konkrétními informacemi Lumír Olšovský šetřil, neboť ještě dolaďuje složení inscenačních týmů některých inscenací. „Mohu prozradit jen náznaky personálních věcí, které jsou na sezónu v jednání.
První muzikálovou premiérou je 24. září hudební komedie Kdyby tisíc klarinetů, ale jak Lumír Olšovský podotkl, nebude se jednat o přepis filmu, ale ryze divadelní inscenaci. Na Nové scéně se pak publikum může těšit v listopadu na světovou premiéru inscenace Liduschka (Baarová). „Text napsal Karel Steigerwald, texty písní Jiří Ornest, hudbu složil Aleš Březina, takže inscenace v režii Romana Meluzína slibuje velmi silný zážitek,“ říká Lumír Olšovský. Vrcholem sezóny by měl být slavný muzikál Leonarda Bernsteina West Side Story. „Je to odvážný kousek a je dobře, že si na tento nejznámější a nejslavnější taneční muzikál plzeňský soubor troufá. Všichni umělci zde musí být skvělí, jedná se o výsostně velkosouborové dílo, neměl by v něm vyčnívat jeden člověk. Dominantní by měla být choreografie. Mohu prozradit, že jsem v jednání s Markem Zelinkou,“ slibuje Lumír Olšovský. „Už dva roky s ním domlouvám divadelní spolupráci a myslím, že by tato inscenace mohla být jeho divadelním startem,“ dodává. Muzikálová sezóna končí titulem Radka Balaše a Ondřeje Brouska Marylin (Překrásné děcko). „Patří do linie, kterou bych chtěl ještě rozvinout, tedy uvádět na Malé scéně díla, která jsou něčím kontroverzní a jsou inscenována převážně pro mladé publikum,“ konstatuje nový šéf. I muzikál jako ostatní soubory připravil titul pro malého diváka – O Jeníčkovi a Mařence. „Celkově nebudu slibovat hvězdy ve velkých rolích, protože si myslím, že soubor je natolik silný, že mu netřeba příliš vypomáhat hvězdami zvenčí. Hodlám ve své funkci navázat na práci pana Meluzína, podporovat výkony místních umělců a případnými hosty obsazení pouze okořenit. Naše další dramaturgické směřování se bude ubírat tradičně směrem, který nabízí široký záběr. Budeme přinášet jak novinky, tak díla klasická. Jak díla česká, tak světová,“ uzavírá Lumír Olšovský. Muzikálový soubor má tedy od této sezóny nového šéfa, a o jednu členku méně. Z Plzně odchází sólistka souboru Petra Vraspírová, která zde během pěti let vytvořila mimo jiné stěžejní ženské role v muzikálech Sugar, Bonnie a Clyde, Děj se co děj či hlavní dívčí postavu v Probuzení jara, Wendlu Bergmannovou.
BALET
Na všech muzikálových inscenacích se bude tradičně podílet baletní soubor, který sám má v nové sezóně čtyři premiéry. První z nich je taneční inscenace Krysař podle díla Viktora Dyka, v němž je hlavní role mluvená. Ztvárňují ji dva muzikáloví herci – člena muzikálu DJKT Jozefa Hruškociho alternuje přední sólista Městského divadla Brno Aleš Slanina. Dále balet připravil na sezónu klasický titul – Čajkovského Labutí jezero, světovou premiéru Slečny Julie na Malou scénu a rodinnou inscenaci Oliver Twist.
OPERA A OPERETA
V nadcházející sezóně uvede DJKT i novou operetní inscenaci, kterou připravuje soubor opery. Jedná se o Pařížský život Jacquese Offenbacha. Opera jej uvede v režii svého dramaturga Zbyňka Brabce a choreografii Petry Parvoničové a s kostýmy Josefa Jelínka na scéně Velkého divadla. „Bude se jednat o nejrozsáhlejší obsazení ze všech Offenbachových operet,“ řekl šéf opery Tomáš Pilař. „Letošní sezónu jsme charakterizovali spojovací linií ´zemřít pro lásku´ . Začneme dětskou inscenací Papageno v kouzelném lese na motivy Kouzelné flétny W. A. Mozarta. Následuje Evžen Oněgin Petra Iljiče Čajkovského. V hlavních rolích se představí zpěváci, kteří budou věkově odpovídat postavám Puškinova románu, respektive Čajkovského opery. A pro všechny čtyři to bude poprvé, kdy se s touto operou setkají scénicky,“ uvádí Tomáš Pilař. Ve Velkém divadle se uskuteční ještě dvě operní premiéry. Rusalka Antonína Dvořáka a Medea Luigi Cherubiniho. „Medea je velmi těžkým titulem a především dvě hlavní ženské role jsou velmi náročné. Jedná se o českou premiéru,“ připomíná Tomáš Pilař. Opera zůstává stále i na Nové scéně Nového divadla. Premiéru zde bude mít Madame Butterfly Giacoma Pucciniho. „Uvedeme ji zde, protože chceme ukázat možnosti a imaginace jevištních technologií,“ vysvětlil rozhodnutí Tomáš Pilař. „Operní produkce bude opatřena rezonanční deskou,“ doplnil Martin Otava.
ČINOHRA
Odlišnou linii od loňské sezóny zvolil soubor činohry. „Loňská sezóna byla autorská a uvedli jsem hodně nových dramatizací. Abychom to vyvážili, je letošní sezóna postavena na klasických titulech, je to návrat ke klasické velké činohře. Po dlouhé době jsme také zvolili několik komedií. Tituly budou ale režírovány výraznými režisérskými osobnostmi, objeví se například Martin Čičvák nebo Michal Vajdička. Tito režiséři jsou velmi originální, osobití a přinesou do inscenací vlastní interpretaci, rozhodně nebudou inscenovat tyto tituly klasicky,“ říká šéfka činohry Natália Deáková. Jak podotýká, na Malé scéně Nového divadla bude držet linii uvádění výhradně současných textů.
I v příští sezóně bude pokračovat oblíbený cyklus komorních koncertů – matiné ve foyer Velkého divadla.
Ilustrační foto: Pavel Křivánek