Hlasy jsou odevzdány a pod dohledem notářky sečteny. V sobotu budou uděleny Ceny Thálie za předchozí divadelní sezonu 2019/20. Ze sedmadvaceti ročníků Thálie nejpodivnější. Za nejpodivnější divadelní sezonu od dob 2. světové války.
Ještě před rokem v tuhle dobu by nás ani ve snu nenapadlo, že svůj život už si nebudeme řídit sami. Že nebudeme rozhodovat o tom, kdy a kam pojedeme na dovolenou, zda půjdeme do divadla nebo sportovat… Kdyby nám někdo řekl, že si nebudeme smět zajít do restaurace na oběd nebo s přáteli na kávu, vysmáli bychom se mu. Ale pak přišel čínský vir – všem nám vzal svobodu rozhodování, někomu zdraví, někomu dokonce život. Což je smutné. Ještě smutnější ovšem je, že dal nevýslovnou moc do rukou mnoha (ne)mocným, jež lze souhrnně nazvat vedení státu a „státní správa“. Stalo se něco, co nikdo neočekával, a snad nikdo nechtěl. Co jsme nikdy nezažili, a nerozumíme tomu. Ztratili jsme svobodu, která teď končí 500 metrů od baráku, pokud vlastníte psa. Smutné kino… a vlastně i divadlo.
Proto i letošní Ceny Thálie proběhnou on-line, jen prostřednictvím streamu. Je mi trochu líto těch, kdo je letos obdrží, i nás, kteří je (ne)budeme předávat. Snad bude za rok líp, i když tom osobně nevěřím…. Každopádně sledujte od 20:00, kdo letos zvítězí zde: https://youtu.be/-6MM7QbgX4M
Připomeňme si letošní muzikálové a operetní nominace:
ŽENY
MICHAELA ŠTIKOVÁ GEMROTOVÁ
Role: Elisabeth
Inscenace: Elisabeth
Hudba: Sylvester Levay
Libreto a písňové texty: Michael Kunze
Překlad: Michael Prostějovský
Hudební nastudování: Kryštof Marek
Choreografie: Pavel Strouhal, Denisa Komarov Kubášová
Režie: Lumír Olšovský
Premiéra: 30. listopadu 2019
Divadlo J. K. Tyla Plzeň
Náročná titulní role Alžběty-Sisi se potkala s ideální pěveckou formou Michaely Štikové, jež zazářila i herecky. Problematický vztah k oběma partnerům, císaři i Smrti, sehrála v celém rejstříku role, od mladé dívky až po stárnoucí a umírající ženu.
MARKÉTA SEDLÁČKOVÁ
Role: Donna Sheridanová
Inscenace: Mamma Mia!
Hudba: Benny Andersson, Björn Ulvaeus
Libreto a písňové texty: C. Johnson, B. Andersson, B. Ulvaeus
Překlad: Adam Novák
Hudební nastudování: Daniel Kyzlink, Martin Procházka
Choreografie: Hana Kratochvilová
Režie: Petr Gazdík
Premiéra: 19. října 2019
Městské divadlo Brno
Markéta Sedláčková ztvárňuje Donnu jako charismatickou silnou ženu se sklony ke zmatkování, která má však vše plně pod kontrolou. S neutuchající mladistvou energií osciluje mezi lehkou hravostí i vážnějšími tóny. Pěvecké party zvládá bravurně až s uhrančivou silou.
ERIKA STÁRKOVÁ
Role: Dívka
Inscenace: Lazarus
Hudba a písňové texty: David Bowie
Libreto: Enda Walsh
Překlad libreta: Michal Zahálka
Hudební nastudování: Jan Aleš
Pohybová spolupráce: Stanislava Vlčeková
Režie: Marián Amsler
Premiéra: 12. října 2019
Městská divadla pražská (Komedie) Praha
Tajemná, dětsky naivní a upřímně bezelstná, s vnímavostí a dojmem bezprostřední iluze kraluje nejen herecky. Přidává i pěvecky velmi vyzrálý projev. Její interpretace a originální pojetí písně „Life on Mars“ se pak stává jedním z vrcholů celého představení.
MUŽI
PAVEL REŽNÝ
Role: Smrt
Inscenace: Elisabeth
Hudba: Sylvester Levay
Libreto a písňové texty: Michael Kunze
Překlad: Michael Prostějovský
Hudební nastudování: Kryštof Marek
Choreografie: Pavel Strouhal, Denisa Komarov Kubášová
Režie: Lumír Olšovský
Premiéra: 30. listopadu 2019
Divadlo J. K. Tyla Plzeň
Pavel Režný je synonymem pro spojení „komplexní muzikálový výkon“, s každou další velkou rolí „roste“. Postava Smrti klade na své představitele vysoké nároky, Režný nezaváhal ani ve skutečně „smrtících“ výškách. Podmanivě uhrančivé pojetí učinilo z jeho role jednu z nejvýraznějších postav inscenace.
TOMÁŠ SAVKA
Role: Jamie Wellerstein
Inscenace: Pět let zpět (The Last Five Years)
Hudba, libreto a texty písní: Jason Robert Brown
Překlad: Tomáš Novotný
Režie: Janka Ryšánek Schmiedtová
Hudební nastudování: Marek Prášil
Pohybová spolupráce: Adéla Laštovková Stodolová
Premiéra: 26. září 2019
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Tomáš Savka dokonale vystihl osobnost a složitou povahu mladého úspěšného spisovatele. Uplatnil přitom své všestranné herecké dispozice, temperament a intuici. Bravurně zvládl obtížný pěvecký part s nonšalantní lehkostí, brilantní intonací a přesvědčivým výrazem.
TOMÁŠ ŠULAJ
Role: Billy Flynn
Inscenace: Chicago
Hudba: John Kander
Libreto: Fred Ebb, Bob Fosse
Písňové texty: Fred Ebb
Překlad: Ivo T. Havlů
Hudební nastudování: Josef Fojta
Choreografie: Hana Achilles
Režie: Linda Keprtová
Premiéra: 22. června 2019
Slovácké divadlo Uherské Hradiště
Již mnoho let dokazuje svoji skvělou hereckou formu v činoherních rolích i v muzikálu. Jeho Billy Flynn je sebestředný hejsek s obrovským šarmem a sebejistotou. Hercův precizní výkon (je již nositelem Ceny Thálie z roku 2005) uchvacuje ve všech jeho složkách.
Širší nominace
Soňa Hanzlíčková
za roli Elisabeth v inscenaci Elisabeth (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Elisabeth patří k nejnáročnějším muzikálovým rolím. Dlouhodobě vynikající Hanzlíčková ztvárňuje Sisi bravurním hereckým projevem plným emocí s hodnověrným aristokratickým vystupováním, skvělým zpěvem i tancem.
Pavlína Hejcmanová
za roli Velmy Kellyové v inscenaci Chicago (Slovácké divadlo Uherské Hradiště)
Pavlína Hejcmanová uchvacuje precizním zvládnutím herecké a pěvecké složky i brilantním tanečním projevem. Nabízí divákům poutavý a přesný obraz kabaretní umělkyně a vražedkyně v jedné osobě.
Kateřina Herčíková
za roli Elphaby v inscenaci Čarodějka (Wicked) (GoJa Music Hall Praha)
Elphaba byla pro Herčíkovou první velkou sólovou rolí a rovnou v ní zazářila. S velice náročnými písněmi si poradila bez nejmenšího zaváhání. Nepřehlédnutelný komplexní výkon je srovnatelný s úspěšnou zahraniční produkcí tohoto díla.
Dita Hořínková
za roli Kaly v inscenaci Tarzan (Divadlo Hybernia Praha)
Dita Hořínková ztvárňuje obvykle v muzikálových a operetních produkcích komediální role. Kale, Tarzanově náhradní gorilí matce, dokázala vtisknout nejen dojemnost, ale také obrovský temperament. Náročnou postavu skvěle zazpívala, zahrála i zatančila.
Dagmar Křížová
za roli Sophie Sheridanové v inscenaci Mamma Mia! (Městské divadlo Brno)
Se skvostnou elegancí vkročila Dagmar Křížová do role Sophie. Energická, svěží, temperamentní s bezchybným zpěvem a bezprostředním hereckým projevem rozehrála na jevišti přívětivý spektákl.
Eliška Ochmanová
za roli Elphaby v inscenaci Čarodějka (Wicked) (GoJa Music Hall Praha)
Výkony muzikálové zpěvačky Elišky Ochmanové stále rostou. Nyní konečně získala hlavní roli v muzikálu „superlativů“ a příležitost stoprocentně využila. Pěvecky jako Elphaba exceluje, herecky i pohybově působí energicky a živelně.
Martina Vlčková
za roli Catherine Hiatt v inscenaci Pět let zpět (The Last Five Years) (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
V nelehké úloze dokazuje Martina Vlčková Šnytová, držitelka Ceny Thálie 2018, nejen dokonalou pěveckou a hereckou techniku, ale také nezkrotné nasazení a energii, kterou organicky dávkuje během celého představení na komorním jevišti.
Pavel Klimenda
za roli Johnnyho v inscenaci Green Day’s American Idiot (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Rolí Johnnyho získal protipól postav, které dosud ztvárňoval. Jako mladík, hledající cíl života mezi přátelstvím, útěkem z domova, láskou a drogami suverénně ovládá jeviště svou energií, emotivním herectvím i excelentním podáním notoricky známých songů.
Štěpán Komárek
za roli Gaba v inscenaci Ne/Normální (Art4rent / Divadlo Na Prádle Praha)
Štěpán Komárek vtrhl na pražskou muzikálovou scénu a trochu překvapivě se stal hlavní hvězdou české premiéry muzikálu Ne/Normální. Puberťáka, frajírka i ironického žárlivce s křehkou duší zazpíval i sehrál excelentně.
Jan Kříž
za roli Smrti v inscenaci Elisabeth (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Dvojnásobný držitel Ceny Thálie Jan Kříž opět potvrdil svůj talent. Je hlavním protihráčem a zároveň svůdcem titulní hrdinky – svým silným, temně zabarveným hlasem je přesvědčivý, charismatický, nepoddajný a majestátný.
Lukáš Ondruš
za roli Tunnyho v inscenaci Green Day’s American Idiot (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Lukáš Ondruš dokázal znamenitě vystihnout znuděného rebela, zdrceného vojáka, ale i zamilovaného kluka, který nachází smíření a lásku. Autentický a emocionální projev podtrhuje jistým pěveckým výkonem a velmi dobrou angličtinou.
Přemysl Pálek
za roli Christiana Graye v inscenaci 50 ODSTÍNŮ! (Divadlo Radka Brzobohatého Praha)
Přemysl Pálek zahrál roli s neskutečným elánem. Připočteme-li k tomu jeho nesporné taneční kvality, neklamně komediální ztvárnění role a velmi dobrý zpěv, stává se z Pálka jedna z hvězd představení, která vévodí této rozverné show.
Ondřej Ruml
za roli Thomase Jeroma Newtona v inscenaci Lazarus (Městská divadla pražská – divadlo Komedie)
Ondřej Ruml svoji pěveckou bravuru plně uplatňuje i v roli Thomase Jeroma Newtona v nekonformním muzikálu Lazarus, v němž ale zaujal i svým minimalistickým, přesto však velmi přesvědčivým hereckým výkonem.
Roman Tomeš
za roli Lukáše v inscenaci Voda (a krev) nad vodou (Divadlo Kalich Praha)
Matador muzikálové scény opět přesvědčil o svých nesporných kvalitách. Předvedl dechberoucí výkon okořeněný notnou dávkou charismatu se skvěle zahranými emocemi. Zpívá s vytříbenou lehkostí a absolutní jistotou.