Rozmarné léto, foto: ND Brno

Brňané se s probíhající rekonstrukcí Janáčkovy opery vyrovnávají po svém: Všechny soubory Národního divadla Brno hrají nejen v Mahenově divadle, ale také v netradičních prostorách, opera například v pavilonu P na brněnském Výstavišti. Činohra nyní zavítá dokonce do cirkusového stanu. Režisér Juraj Nvota sem přenese Vančurovo Rozmarné léto. Poetický text doplní řada hudebních a artistických čísel.

Vančurovo Rozmarné léto uvedlo Mahenovo divadlo naposledy v premiéře v roce 1983. Novela, která se odehrává ve třech deštivých červnových dnech v malém městě Krokovy Vary na řece Orši, je všeobecně známa hlavně díky Menzelově filmu z roku 1967.

„Příběh je až banální. Tři přátelé, plovárenský mistr Antonín Důra, abbé Roch a vysloužilý major Hugo tráví čas planými rozhovory na plovárně. Z poklidu je vyvede kouzelník a akrobat Arnoštek se svou asistentkou Annou, kteří navštíví městečko. Krásná Anna zamotá všem třem kumpánům hlavu. S každým z nich sice prožije noc, ale nakonec odchází s kouzelníkem. Život ospalého maloměsta se vrací do starých kolejí. Tři kamarádi znovu filozofují o životě a špičkují se…,“ vysvětluje dramaturg Pavel Jurda.

Rozmarné léto, foto: ND Brno

Vančura kritizuje a ironizuje způsob maloměšťáckého života, zároveň je ale tato novela oslavou českého jazyka a přitakáním životu v duchu meziválečného poetismu. Postavy, které trpí rozporem mezi představami o sobě samých a skutečností, jsou charakterizovány vznešenou mluvou, která ostře kontrastuje s jejich konvenčním životem a fraškovitostí jejich činů. A právě jazyk je prostředek, jímž se postavy dostávají, ve svých půvabných hádkách a někdy až dadaistických rozpravách, nad všednost svého nicotného života.

Režijní nastudování Jakuba Nvoty využívá naplno prostoru cirkusového stanu, pro činohru zcela nekonvenčního. Šapitó je prostor ze své podstaty vhodný především pro klauniády a artistní čísla, méně už pro činohru založenou na slově, jakou je Vančurův nádherný text. Nvota se ale nebál využít namísto vypravěče dva klauny, kteří minimálně mluví, ale o to víc jsou mostem energie mezi diváky a postavami z novely. Postavy klaunů představují Hana Tomáš Briešťanská a Martin Siničák, kteří absolvovali na začátku zkoušení klaunský workshop s Jurajem Benčíkem (klaunem ze slavného Cirque du Soleil). Herci Tereza Groszmannová, Annette Nesvadbová a Jakub Šafránek zase od listopadu poctivě trénovali na akrobatickém nářadí pod vedení lektorky Heleny Škovierové. Z toho lze vytušit, že vznikne zcela originální inscenace, která kombinuje prvky nového cirkusu s klasickou činohrou. Režisér inscenace dodává: „Tak jako Vančura čaruje okouzlujícím způsobem s českým jazykem, chceme i my divákovi předvést cirkus se slovy, pantomimu s písmeny, žonglování s větami.“ Celou produkci doplní naživo hrající hudebníci pod názvem Sandonoriko.

Rozmarné léto, foto: ND Brno

Vladimír Vančura: ROZMARNÉ LÉTO

Režie: Jakub Nvota 

dramaturgie: Pavel Jurda 

scéna: Karel Czech 

kostýmy: Markéta Sládečková 

hudba: Martin Geišberg 

Osoby a obsazení:

Antonín Důra: Petr Halberstadt 

Abbé Roch: Martin Sláma 

Major Hugo: Michal Bumbálek 

Kateřina Důrová: Tereza Groszmannová 

Arnoštek: Jakub Šafránek

Anna: Annette Nesvadbová 

Velký klaun: Martin Siničák 

Malý klaun: Hana Tomáš Briešťanská 

Sandonoriko

Lucia Korená: zpěv a perkuse
Daniel Špiner: klávesové nástroje, akordeon
Patrik Pačes: bicí nástroje a perkuse
Martin Geišberg: zpěv, kytary, dechové nástroje

Rozmarné léto, foto: ND Brno