Ohledně našeho webu jsem obdržel řadu dotazů, jak mailem, tak prostřednictvím různých diskusí. Protože se snažíme o seriózní a přitom interaktivní přístup, rozhodl jsem se odpovědět přímo zde. Dnes vybírám prvních pět otázek, další budeme řešit v nepravidelných intervalech. Pokud máte cokoli na srdci, obraťte se na nás prostřednictvím našeho fóra.
1/ Proč jsou s webem technické problémy a zobrazuje se mi jen levý sloupec stánek?
Jelikož nás tento dotaz nejvíce znepokojoval, začnu právě jím. Po celou dobu jsme se domnívali, že chyba spočívá v nějaké nakešované verzi ne zcela kompatibilního internetového prohlížeče u koncového uživatele. Náš webmaster odzkoušel řadu /i starých/ operačních systémů i prohlížečů a nikde se chybové zobrazení neprojevilo. Svou roli nehrálo ani rozlišení monitoru, stránky fungovaly i v prohlížeči mobilního telefonu. Nakonec chybu odhalil v celkem unikátní kombinaci jediné verze Windows XP a prohlížeče Explorer 6. Závěr je, že chybu se podařilo odstranit a web by měl již všem fungovat zcela spolehlivě. Mimochodem – možná jste zaregistrovali, že se na webu pár dní nic nedělo, technika se proti nám spikla a náš PC musel na pár dní do servisu.
2/ Proč uvádíte výňatky z tiskových zpráv jednotlivých divadel?
Snažíme se informovat o dění ve všech českých divadlech, která hudebně dramatický žánr provozují. Chápeme, že např. fanouška MdB tisková zpráva z tohoto divadla nijak výrazně nepřekvapí, ovšem pro diváky z jiných měst zajímavá je, protože není v jejich silách sledovat aktuality jednotlivých divadelních webů, případně k tiskovým zprávám vůbec nemají přístup. Pro ilustraci – po zveřejnění informací k Mamzelle Nitouche se nám ozvala čtenářka z Liberce, která jela do Brna na služební cestu zrovna v den konání premiéry a chtěla k inscenaci doplňující informace. To nás utvrdilo, že uveřejňování těchto zpráv má své opodstatnění. Protože i většina divadel toto kvituje velmi pozitivně, budeme v uveřejňování zkrácených TZ pokračovat.
3/ Proč dáváte upoutávky na své stránky na další weby?
Reklama hýbe světem a sebelepší web je k ničemu, když o něm nikdo neví. Musical.cz je v současné době jen diskusním webem a proto snad každý chápe, že naše stránky nejsou konkurenční. Jeho výhodou však je, že právě diskuse je zde zavedená a muzikálová „komunita“ je na ní zvyklá. Proto se prosím smiřte, že se sem tam nějaká upoutávka objeví, časem jich určitě bude míň a míň. Mohu doufám prozradit, že uvažujeme i o určité fúzi seriózních muzikálových webů, která by vytvořila protiváhu k muzikálovému bulváru, ale to je věc vzdálenější budoucnosti a dalších jednání.
4/ Proč píšete i o cizích muzikálech, které nikdo nezná?
Jednak – to že je NĚKDO nezná, neznamená, že je NIKDO nezná. Zatím jsme se zaměřili zejména na německou a rakouskou scénu, kam naši diváci z důvodu dobré dostupnosti často jezdí. Zejména německé letní „open-air“ produkce jsou i mezi českými turisty velmi oblíbené. Také se nám podařilo získat z německy mluvících zemí renomovaného zpravodaje, který právě dostudovává divadelní vědu se zaměřením na muzikál a většinu německých inscenací navštívil a dobře zná. V budoucnu chceme pravidelně informovat také o dění na Broadwayi a West Endu. Můžete se např. těšit na informace od Patricka Fridrichovského, který se před pár dny vrátil z Londýna a plánujeme s ním rozhovor.
5/ Budete se opravdu krom muzikálu věnovat i klasické operetě?
Budeme. I když muzikál je současným fenoménem hudebního divadla, domníváme se, že bez znalosti klasické operety a opery se mu nelze seriózně věnovat. Vždyť o muzikálu se v encyklopediích hovoří jako o divadle, které „mluví, tančí a zpívá“. Přitom dnes už máme jednak vysloveně taneční muzikály a také díla, kde prakticky próza zcela ustoupila zpěvu /např. Les Misérables, většina titulů A.L.Webbera a řada dalších/. Nejsou to tedy spíše moderní opery?? Jsou díla, jako Porgy a Bess či Candide muzikály nebo operami? Jak je patrné, hranice mezi žánry je v oblasti hudebního divadla velmi křehká a my chceme jít narozdíl od ostatních ryze muzikálových webů napříč tímto žánrovým spektrem. Operetu pokládáme za zcela legitimní divadelní útvar, který, ač se již nijak nevyvíjí, má stále neuvěřitelný počet příznivců a spolehlivě plní divadelní pokladny i v současnosti. Příkladem je nejen komerčně velmi úspěšná inscenace Čardášové princezny v HDK, ale i vyprodaná představení Orfea v podsvětí v Plzni, trvale obrovský zájem o operetu v Ostravě nebo nové adaptace klasických operet v MdB. Proto jsme se rozhodli v rámci festivalu Dokořán navštívit představení operety Gasparone v podání NDM Ostrava a během léta přidáme i recenzi zmíněné karlínské Čardášové princezny.
Ilustrační foto: Čardášová princezna, HDK