Můžete jej vidět v muzikálech Robin Hood, Osmý světadíl, Johanka z Arku (Divadlo Kalich), Monty Python’s Spamalot, Prodavači snů (DJKT Plzeň) nebo Zpívání v dešti (DFXŠ Liberec), nově se připravuje na hlavní roli Dannyho ve světoznámé Pomádě. Nezahálí ovšem ani jako výtvarník. Řeč je o herci a zpěvákovi Janu Křížovi, který se mimochodem rozloučí s letošní divadelní sezonou zítřejším koncertem za doprovodu O’Bandu v Cafe Teatro Černá labuť od sedmnácté hodiny podvečerní. Pak jej ještě čeká 6. července titulní role Robina Hooda ze stejnojmenného muzikálu, kterou tentokrát ztvární ve výjimečném prostředí přírodního amfiteátru v Lokti nad Ohří.
Ovšem zpět ke zmíněné výtvarné činnosti. Jan Kříž je zároveň populárním scénografem a kostýmním návrhářem, naposledy vytvořil návrhy kostýmů pro plzeňskou inscenaci opery La Gioconda. Výjimečnost této události spočívá zejména ve skutečnosti, že se na jeviště Velkého divadla v Plzni po letech v titulní roli vrátila světoznámá sopranistka Eva Urbanová, která právě v DJKT Plzeň na scéně Velkého divadla debutovala 18. dubna v roce 1987.
Autorem opery La Gioconda je Verdiho současník Amilcare Ponchielli (1834 – 1886). Zkomponoval celkem dvanáct oper (některé ještě revidoval), ovšem do dnešních dnů přežila jediná, právě zmíněná Gioconda, která se v kratších či delších intervalech vrací na většinu významných operních scén. Libreto napsal textař, dramatik a hudební skladatel Arrigo Boito pod pseudonymem Tobia Gorrio. Boitovo libreto zdařile spojilo prvky velké francouzské opery s tradicí italského romantického melodramatu a poskytlo Ponchiellimu prostor k napsání vroucí melodické hudby. Svůj talent naplno rozvinul v několika mistrovských pasážích, zejména v áriích “Cielo e mar” a “Suicidio” anebo v působivém Tanci hodin, který se často hraje i orchestrálně. Přes pochybnosti autora La Gioconda sklidila při premiéře 8. dubna 1876 v milánské La Scale triumfální úspěch a stala se neodmyslitelnou součástí repertoáru většiny světových scén. Ponchielli je dodnes znám jako operní skladatel zejména díky tomuto dílu, přestože složil i operetu, dva balety a mnoho instrumentální a komorní hudby.
Děj opery je poněkud spletitý a provází jej milenecký mnohoúhelník. Slepá matka zpěvačky Giocondy je obviněna z čarodějnictví. Zachrání ji Laura Adorno, manželka Alvisa Badoera, hlavy benátské inkvizice. Janovský kníže Grimaldi, jehož Gioconda miluje, v Lauře poznává svou dávnou lásku. Špicl a zloduch Barnaba, jenž je naopak zamilovaný do Giocondy, nabízí Grimaldimu a Lauře útěk. Gioconda chce svou rivalku nejdříve zabít, ale když v ní poznává zachránkyni své matky, nabízí milencům pomocnou ruku. Barnaba jejich úmysly vyslechne a prozrazuje. Alviso zuří a chce manželku Lauru přinutit k sebevraždě, Gioconda však vymění jed za uspávací prostředek. Musí však Barnabovi slíbit, že bude jeho. Ten si však chce její náklonost pojistit a unáší její matku. Než se však Giocondy stačí zmocnit, probodne se nešťastná dívka dýkou. Barnabu, který ji triumfálně oznamuje, že právě utopil její matku, už neslyší…
V Plzni se La Gioconda překvapivě hrála poprvé až v roce 1972. Do Velkého divadla se tedy vrací po čtyřiceti letech v inscenaci Oldřicha Kříže (rovněž muzikálového, operního i operetního zpěváka) a v hudebním nastudování dirigenta Tomáše Braunera. V titulní roli alternují Eva Urbanová, Ivana Veberová a Petra Šimková Alvarez, scénu navrhl architekt Daniel Dvořák a kostýmy již zmíněný Jan Kříž. Ten oblékl operní sbor takřka civilně a nadčasově, zatímco sólisty odlišil výraznějším kostýmováním a v případě Giocondy, Laury a zejména pak Alvise Badoera i větší barevností a dekorativností.
Na další reprízy Ponchielliho La Giocondy můžete vyrazit po prázdninách, konkrétně 5., 19. a 20. září 2012.
Foto: Pavel Křivánek
1) Rafael Alvarez a Eva Urbanová
2) Martin Bárta
3) Jan Adamec s Ivanou Veberovou
4) Pavel Horáček s Janou Tetourovou
5) Nikolaj Višňakov a Ivana Veberová