Soubor muzikálu Divadla J. K. Tyla v Plzni uvedl v únoru letošního roku na Malé scéně premiéru další inscenace pro dětského diváka – po úspěšné Muzikantské pohádce dětský muzikál Jany Havlatové O Jeníčkovi a Mařence, aneb jak to dobře dopadlo. Hraje se v režii a úpravě Lilky Ročákové Rybářové a hudebním nastudování Pavla Kantoříka.
Navštívila jsem dopolední reprízu 11. dubna, představení přímo zadané pro malé školáky. Jejich spontánní a bezprostřední reakce, které provázely inscenaci od samého počátku až k závěru včetně potlesků na otevřené scéně jasně svědčily o tom, že jim muzikálek ´padl do noty´. A není divu. Dílo je živé, veselé a nápaditě vtahuje děti do děje. Kvalitní texty a melodická hudba jsou jeho hlavními atributy.
Prostředníky mezi dětských publikem a známým dějem je dvojice klaunů Červenáčka a Oranžáčka, kteří děti přímo oslovují, děj glosují i do něj vstupují. Na jevišti jsou nejen dospělí, ale i děti. A to nejen ve dvou hlavních dětských rolích, ale i velká taneční čísla Květin ztvárňují malí žáci Baletní školy DJKT. Lilka Ročáková Rybářová navrhla účelnou scénu i charakteristické kostýmy a dokázala tak v prostoru Malé scény vytvořit prostor s pohádkově bezprostřední atmosférou domova i perníkové chaloupky. Poetiku jí dodává citlivé nasvícení scény (Vratislav Mikan).
Lilka Ročáková Rybářové vedla děti i dospělé k přesvědčivému jevištnímu projevu. Vyplatilo se to. Obdivuhodné jsou výkony dětských představitelů Martina Vojáčka jako Jeníčka a Marie Nocarové v roli Mařenky, které charakterizovala pečlivá výslovnost, čistý zpěv a zcela přirozený pohyb na jevišti. Děti dokázaly vytvořit skutečně sehranou sourozeneckou dvojici, která si publikum zcela získala. Stejně jako neodolatelná Hana Spinethová ve dvojroli Macechy a Ježibaby. Macecha, která ráda tancuje a zanedbává kvůli tanci a parádění domácnost i děti, je podezřele podobná sugestivně ztvárněné Ježibabě. Výborně volené kostýmy charakterizovaly jak Macechu, tak Ježibabu. A Hana Spinethová dokázala obě postavy jasně odlišit, dát každé z nich osobité rysy. A přitom v nich nezapadl jejich rys společný – záliba v tanci. Byť jsou obě postavy záporné, měly i něco navíc – Macecha šarm, Ježibaba vtip. Nic lepšího si dětský divák nemůže přát. Citlivě, bez patosu a v duchu lehkosti muzikálku ztvárnil Otce Roman Krebs. Lukáš Ondruš jako Červenáček a Charlotte Pščolková jako Oranžáček výborně udržovali kontakt s hledištěm, dokázali oslovit děti, aniž se podbízeli, a díky tomu navodili nenásilně atmosféru bezprostřednosti. Všichni dbali na výslovnost, takže dětskému publiku nemohlo uniknout ani slovíčko.
Obdivuhodně si vedly děti z Baletní školy DJKT jako půvabně hravé Květiny. Nápaditá a přitom pro malé tanečnice náročná choreografie Kristýny Potužníkové a Charlotte Pščolkové klade na děti velké nároky. Musejí být neustále ve střehu, myslet na hudbu, nástupy a samozřejmě provést choreografii do posledního puntíku. A žádné značky na jevišti! Bylo zřejmé, že při pečlivé přípravě neponechaly choreografky nic náhodě.
Muzikálek je doprovázen živě komorním muzikálovým orchestrem, což vytváří komplexní zážitek. A navíc přináší dětem i možnost jednotlivě poznat typy smyčcových hudebních nástrojů.
Zkrátka dětský muzikál O Jeníčkovi a Mařence přináší kvalitní inscenaci, která potěší děti i jejich dospělý doprovod.
Foto: Pavel Křivánek