Jeden muž a čtyřiadvacet krásných žen. To je podívaná! Nabízí ji nová inscenace muzikálu Nine, kterou odpremiérovalo Městské divadlo Brno 27. dubna na Hudební scéně. A jedná se o pořádně žhavou show.
Populární divadelní muzikál vznikl na základě známého Felliniho filmu 8 ½, pod názvem Nine a s hudbou Arthura Kopita a texty Mauryho Yestona. Posléze se titul vrátil zpět z divadelních prken na stříbrné plátno v roce 2009 v režii Roba Marshalla, jenž hlavního hrdinu v podání Daniela DayLewise obklopil supehvězdným ženským týmem v čele s Marion Cotillard, Penélope Cruz, Nicole Kidman, Judi Dench, Fergií, Kate Hudson a Sophií Loren. Číslovka v názvu částečně autobiografického původního filmu označuje počet snímků, které již Fellini natočil. Maury Yeston tedy tomu osm a půltému Felliniho filmu přidal ještě onu půlku prý za hudbu, kterou k příběhu přidal. Česká premiéra muzikálu Nine proběhla v roce 2012 v Plzni, Brňané jej uvádí v novém překladu Zuzany Čtveráčkové.
Kritiky filmového muzikálu Nine nebyly nijak oslnivé. Před pár lety jsem snímek viděl, a prakticky si na něj nepamatuji, což nebylo dobré znamení. Ovšem divadelní zpracování je mnohem lepší! Co lepší, je prostě skvělé. První dějství je opravdovou revue, vlastně kdyby nešlo o krizi středního věku, beznaděj, strach z neúspěchu a neustálý útěk před zástupem žen, byla by to jedna velká legrace. Legrace, doplněná neuvěřitelným erotickým nábojem. Režisér Stanislav Moša dal scénám i bez filmového střihu obrovský spád, od začátku do konce je na co se dívat a co poslouchat. Ani v druhé, řekněme vážnější a filozofičtější části, se režisér neuchýlil k nudnému sebezpytování hlavního hrdiny a inscenace neztrácí tempo ani lesk. Díky správnému temporytmu, ale i citlivému střídání nálad a časoprostoru. A koneckonců tak akorát hlavnímu hrdinovi „naložili“ i autoři, když jej nenechali dospět k tragickému konci, který se skoro nabízel.
Rozkolísaný čtyřicátník, slavný režisér Guido Contini, natočil v poslední době tři filmy. Co snímek to propadák. Ale dámský svět jej stále miluje. Obklopen manželkou, dvěma milenkami a zástupem nápadnic získává důvěru postarší producentky, která od něho nechce další „podivný existencionální film“, ale komerční trhák. Nejlépe muzikál! Guida však nic nenapadá, jeden scénář je horší než druhý, a ani ty ženy jej vlastně už tak moc nebaví… Pomůže mu relaxace v lázních, nebo sebereflexe vlastního dětství? Přichází nápad – Casanova…
Perfektně propracovanou a do detailu promyšlenou Mošovu režii dotváří efektní choreografie Michala Matěje, nepříliš složitá, avšak pompézní scéna Christopha Weyerse a zejména neskutečně rafinované kostýmy Andrey a Adély Kučerových. Jednotící červená pro všechny dámy je prostě skvělou fintou, která celkově zdařilé výtvarné řešení dovedla k úplné dokonalosti.
Ovšem alfou a omegou této hry jsou herecké výkony. Petr Gazdík už pár životních rozervanců sehrál, teď hodně režíroval a na další veleroli si od Pískání po větru chvíli počkal. Jeho Guido Contini je uvěřitelným štvancem v lásce i mužem neustále pronásledovaným bývalými úspěchy. Je šaramantní, ale přirozeně, elegantního lázeňského seladona nečekejte. A zpívá tak, že by u nás jen stěží hledal konkurenci. Dvě a půl hodiny téměř nesleze z jeviště, zkrátka one man show s velkým sborem a jako vždy vynikajícím orchestrem (nastudoval a řídí Dan Kalousek v alternaci s Emou Mikeškovou).
Pak je tady zmíněná více než dvacítka žen. Jedna krásnější než druhá, všechny dokáží odvážné kostýmy jak se patří „vynosit“. Řada z nich dokonce ve dvou alternacích. Continiho manželku a snad i ochránkyni ztvárnila přesvědčivě a nenuceně v premiéře Ivana Vaňková, v elegantně decentní herečku Claudii se proměnila Marta Matějová, jež s velkým prožitkem zazpívala píseň s názvem Velmi prazvláštním způsobem… Smyslnou Carlu zahrála výrazně, avšak nevulgárně Dagmar Křížová a pomyslný kruh žen okolo Continiho uzavírá jeho racionalistická matka v podání Lenky Bartolšicové. A je tu také neskutečně živelná producentka Liliane La Fleur (Markéta Sedláčková), uhrančivá Sarraghina Viki Matušovové a dvacetičlenná, znamenitě sehraná a sezpívaná dívčí company.
Erotické napětí, ďábelské revuální scény a závěr nutící k zamyšlení kam, z jakého důvodu a proč se vlastně ženeme. To je muzikál Nine a jeho brněnská inscenace, která patří rozhodně k tomu nejlepšímu, co současné české hudební divadlo, které si říká také zábavné, nabízí. Na Hudební scéně se pobavíte zaručeně. A možná konečně skončí obvyklá ženská převaha v hledišti!