Před čtvrt stoletím, tedy 25 lety, se konala v pražském Divadle Spirála české premiéra rockového muzikálu Tima Rice a Andrew Lloyda Webbera Jesus Christ Superstar. Přesně na den to bylo 22. července parného léta 1994.
Dnes nikdo nepochybuje o tom, že právě tato inscenace společně s Les Miserábles v roce 1992 v Divadle Na Vinohradech a původním českým titulem Dracula v roce 1995 v dnešním pražském Kongresovém centru, nastavila výhybky modernímu muzikálu superlativů. Ježíš, jak se dnes tomuto titulu u nás obecně říká, se na Pražském výstavišti hrál nepřetržitě čtyři roky a v den své derniéry v červnu 1998 měl na svém kontě 1.288 repríz.

Legenda zvaná Ježíš
V pražském nastudování Ježíše se vystřídala celá řada rockových zpěváků. Někteří z nich muzikálu vděčí za svoji popularitu, jiní ji naopak dodali lesku jménem svým. Titulní roli alternovali Kamil Střihavka, Roman Dragoun, Martin Skala a Dan Bárta, který se proti původním plánům stal i premiérovým Jidášem. V této roli diváci spatřili i Josefa Štágra, Tomáše Trapla a zkraje i slovenského Petera Slivku. Roli Máří Magdaleny alternovaly Bára Basiková, Leona Machálková, Renáta Podlipská, Athina Langoská. V inscenaci diváci spatřili i další hvězdy, Aleše Brichtu, Viléma Čoka, Bohouše Josefa a další. Pro mnohé i další bylo hraní v JCS startem další kariéry na české muzikálové scéně.

 

Stručný přehled superlativů

S myšlenkou Ježíse uvést v Praze přišlo producentské trio: režisér Petr Novotný, Stanislav Aubrecht a Jozef Celder. Všichni tři se totiž setkali už na pražských Bídnících. Novotný je režíroval, Aubrecht mu asistoval a Celder byl z Londýna vyslán jako supervizor.  Přebásněním, které je dnes často nazýváno nadčasovým a nepřekonatelným, byl pověřen Michael Prostějovský. Získal za ně Cenu tehdejšího generálního ředitele Českého rozhlasu a jeho český text je spojen i s dalšími českými inscenacemi.

Muzikál shlédlo celkem 850 tisíc diváků.
Majitelka diváckého rekordu navštívila Divadlo Spirálu celkem 148-krát.
Nejvíce představení odehrál Jindřich Vobořil v roli Annáše. Celkem 1.224.
Kamil Střihavka coby Ježíš 750, Dan Bárta asi 550, Bára Basiková přes 630.
Absolutní rekord však drží maskérka Jarmila Kamínková, která byla přítomna úplně na všech představeních. A dokonce ve stejné pozici pracuje i na současné verzi Ježíše v Hudebním divadle Karlín.
Scénu Mihaila Tchernaeva tvořila řada pohyblivých segmentů, které byly ovládány osmnácti hydraulickými válci. Vážila sedm a půl tuny a v jejích žilách proudilo 280 litrů oleje. Na její stavbě se podílelo 130 pracovníků dodavatelských firem. Během představení ji však ovládal jen jeden člověk.
Kruhová scéna byla pokryta třemi krychlovými metry skutečného písku.
Celkem se ve Spirále vystřídalo 72 herců. 4 dirigenti, 80 hudebníků. 3 inspicienti, 37 technických spolupracovníků a 8 lékařů. Nejzávažnějším problémem během uvádění, byl pád Kamila Střihavky z výšky tří metrů během árieV zahradě getsemanské, který si vyžádal důkladné vyšetření a ambulantní ošetření v nemocnici. Na jeho žádost se asi po tři čtvrtě hodině v představení.pokračovalo. Přesněji řečeno, na jeho místo nastoupil Martin Skala, který v ten den hrál v company.

 

Získané ceny
Zvláštní ceny Gramy 1994. Platinová deska za prodej první, studiové, nahrávky za více než 50 tisíc zvukových nosičů. Zlatá deska za prodej živé nahrávky, tedy za více než 25 tisíc nosičů. Událost roku 1994.  Nominace Dana Bárty na cenu Thálie v kategorii Hudební divadlo. Všechno však má svůj konec, a tak po čtyřech letech uvádění padla i skutečně pomyslná opona prvnímu českému uvedení rockového muzikálu JSC. Ale tento titul dodnes své diváky neopustil. Během dalších let se uskutečnila řada koncertních představení ve sportovních halách, a to prakticky v původním obsazení. Jeden z nich zaznamenala a mnohokrát odvysílala i ČT.

 

V roce 2006 se uskutečnily dva koncerty JCS v rámci festivalu Smetanova Litomyšl. A to za doprovodu symfonického orchestru, většiny původních sólistů a sboru. Za projektem stál dirigent František Preisler, který pražského Ježíše společně s Arnoštem Moulíkem a Otou Balážem dirigoval už ve svých devatenácti  letech.
Ježíše rok po otevření Hudební scény nastudovalo ve vlastním obsazení Městském divadle Brno v režii Stanislava Moši.
Nejnovější verzí je tři roky staré nastudování v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě. To se od všech předchozích liší především absencí historizujících prvků. Režisér Jiří Nekvasil Ježíše uvedl jako současné pašijové hry. Titulní roli alternují Peter Cmorik a Lukáš Vlček. Máři Magdalenu Hana Fialová, Martina Šnytová a Vendula Příhodová. Jidáše Lukáš Adam a Roman Tomeš.  Ten navíc dva roky po premiéře naskočil i do karlínské verze a střídá tak v jedné roli nejen kostým, ale i celou scénickou situaci.V roce 2010 měl premiéru i v Hudebním divadle Karlín. Z původního obsazení v novém nastudování účinkovala i řada původních představitelů. Především Kamil Střihavka a Bára Basiková. Ale například i Pavel Polák coby Pilát Pontský nebo Jindřich Vobořil coby Annáš. Vedle nich ale i řada zcela nových herců. Coby Máří Magdaléna Dasha. Václav Noid Bárta vytvořil v průběhu času hned tři role: Ježíše, Jidáše i Piláta Pontského. Tato verze se hraje téměř devět let dodnes a na jaře dosáhla 250 repríz.

Ostravská verze se pak v průběhu letošního června rovněž dvakrát prezentovala na letošním hudebním festivalu Smetanova Litomyšl. Takže bez přehánění lze říci, že před 25 lety došlo k vytvoření stále žijící legendy jménem JCS.

Foto: Jan MALÝ