Jsi můj pán, Vím že jsi se mnou, Nespravedlivý Bůh, Smrt – to jsou hity, které nejvíce proslavily nejúspěšnější novodobý český muzikál Dracula. V 90. letech jej vidělo v Kongresovém centru v Praze na 1,2 miliónu diváků a letos v únoru se vrátil na jeviště pražského Divadla Hybernia, kde ve čtvrtek 24. září herci, producenti i návštěvníci slavnostního představení oslavili jeho stou reprízu na prknech této scény.
Takové kulatiny jsou jistě důvodem k pořádné oslavě. Muzikál Dracula má za sebou od února, kdy proběhla premiéra nového nastudování, již několik oslav a významných událostí, zejména ve spojitosti s jeho hlavním představitelem, charismatickým zpěvákem Danielem Hůlkou. Pro toho je role Draculy bezesporu rolí životní a prkna Divadla Hybernia mu bez nadsázky změnila život. Zapomněl tady na všechny životní peripetie, na několik nevydařených vztahů a zhubl téměř dvacet kilo. Jeho novou partnerkou se stala muzikálová kolegyně a objev soutěže Česko hledá SuperStar Šárka Vaňková. Zároveň tu zaznamenal další rekord – už v květnu vystoupil jako Dracula celkově po tisící! Před týdnem pak spatřilo světlo světa i nové album DRACULA 2009 – 2010 NEW. To vyšlo s novým obsazením hlavních rolí a krom zmíněného Dana Hůlky na něm posluchači uslyší Moniku Absolonovou, Tomáše Savku, Kamilu Nývltovou a Šárku Vaňkovou.
Za své výkony, díky nimž je Dracula u diváků tolik oblíben a hraje se již posté, dostali herci velký narozeninový dort v barvě krve. Stejný obdržela i jedna divačka, kterou Daniel Hůlka sám označil za nejsympatičtější a pozval ji na pódium. Na rozdíl od herců se ovšem o dort nemusela s nikým dělit. Spolu s účinkujícími a diváky tentokrát slavili i novináři. Právě pro ně totiž byla vyhlášena vědomostní soutěž o životě hraběte Draculy, jejíž výherkyně získala poznávací zájezd do Rumunska nazvaný „Přes hory a kláštery do Drákulovy Transylvánie“.
Včerejšího představení se zúčastnila celá řada známých osobností, ať už to byli alternující herci a zpěváci z Draculy, nebo například producent Oldřich Lichtenberg, scénograf Daniel Dvořák, ředitel Hybernie Jan Hnilička či známý hudební skladatel Zdeněk Barták, který právě dokončuje Barona Prášila, který Draculu v únoru příštího roku na této scéně vystřídá.
Obsazení 100. reprízy 24.9. od 18h:
Dracula: Daniel Hůlka
Lorraina: Leona Machálková
Adriana/Sandra: Šárka Vaňková
Steven: Bohuš Matuš
Nick: Alan Bastien
Šašek/Sluha/Profesor: Jiří Langmajer
Kněz: Jiří Březík
Nymfy: Hana Křížková, Renata Drössler, Sylva Schneiderová
Krvinky: Marcela Karleszová, Zbyněk Šporc, Tomáš Kuťák
Opět se ukázalo, že Dracula pořád patří mezi českou muzikálovou autorskou špičku a jeho melodie od světové premiéry v roce 1995 nijak nezestárly. Pokud produkce tvrdí, že návrat k titulní roli zastihl Daniela Hůlku ve vrcholné formě, tak rozhodně nepřehání. Jeho spojitost s touto postavou je stejně legendární, jako je tomu v případě Kamila Střihavky a Ježíše či Jana Ježka a Jaena Valjeana. Hůlkův hutný baryton zde vyznívá v celé kráse, a to jak v heroických, tak v lyričtějších milostných pasážích. Dařilo se i Leoně Machálkové jako Lorraine, byť se nemohu smířit s vyškrtnutím její písně „Tajemný hrad,“ kterou považuji za jednu z nejzajímavějších melodií celého muzikálu, a Bohušovi Matušovi, který zaujal na nepříliš velké ploše coby Steven (škoda jen, že neuplatnil i měkčí odstíny svého znělého tenoru). K excelentním zpěvačkám patří také Hana Křížková (Nymfa ohnivá), v dobré formě jubilejní stovka zastihla i Alana Bastiena (Nick). Bohužel velkým zklamáním pro mě bylo naopak včerejší vystoupení Šárky Vaňkové v dvojroli Adriany/Sandry, která zejména první částí muzikálu proplouvala s pěveckou nejistotou začínající konzervatoristky. Rovněž obsazení Jiřího Langmajera do trojrole Šaška/Sluhy/Profesora patří k přehmatům tohoto nastudování – je to excelentní herec, ale prachbídný zpěvák. Zatímco v Rebelech, Tajemství nebo Adéle jeho činoherní zpěv nevadil, na Šaška prostě ve srovnání s Jiřím Kornem a Tomášem Traplem nestačí.
Dracula i při své sté repríze na scéně svého nynějšího domova dokázal, že již patří do zlatého českého muzikálové fondu. A to nejen díky skvělému výkonu Daniela Hůlky, propracované choreografii Richarda Hese, řemeslně zručnému nastudování Jozefa Bednárika, ale především díky autorské trojici Karel Svoboda – Zdeněk Borovec – Richard Hes, z níž už nás bohužel dva prvně jmenovaní žádným novým dílem nepotěší…
Foto: Michal Škvor