Snad ještě nikdy v historii českého divadla nenavštívilo během jediného týdne Čechy takové množství světových muzikálových celebrit, jako tentokrát. Ve čtvrtek 1. října zavítal do Hudebního divadla Karlín v rámci výročního představení muzikálu Carmen broadwayský hudební skladatel Frank Wildhorn (ani o reportáž z této akce vás samozřejmě neošidíme) a neděli a pondělí strávili pro změnu v muzikálové baště na jihu Moravy oba členové nejslavnější muzikálové autorské dvojice kontinentální Evropy, libretista Michael Kunze a hudební skladatel Sylvester Levay. Stalo se tak v rámci druhé premiéry jejich muzikálu Mozart!, který uvedlo Městské divadlo Brno v české premiéře. Tato návštěva byla ještě o to slavnostnější, že se jednalo o vůbec první inscenaci těchto autorů na území naší republiky.

Michael Kunze a Sylvester Levay patří v současné době mezi tři nejvýznamnější autorské týmy muzikálového světa. Jejich tituly Elisabeth, Mozart!, Rebecca a Marie Antoinetta patří vůbec k tomu nejlepšímu, co moderní hudební divadlo nabízí. Tato díla se hrají doslova po celém světě a nemenší úspěch než v Evropě sklízí i ve vzdáleném Japonsku. I proto nedělní slavnostní představení navštívilo několik hostů z tokijské produkce, která patří dle samotných autorům k inscenačně nejpovedenějším. Dalším vzácným hostem tohoto večera byl pak mnohonásobný Zlatý a Český slavík Karel Gott, pro něhož většinu písní do němčiny přeložil právě textař, libretista a spisovatel Michael Kunze a během této práce se spřátelili.

Na pondělní dopoledne připravilo Městské divadlo Brno pro novináře a hosty mimořádnou tiskovou konferenci za účasti obou autorů, překladatele Michaela Prostějovského a ředitele MdB Stanislava Moši. Ten zdůraznil, že uvedení Mozarta považuje za další zlomový moment v historii Hudební scény, které právě oslavila pět let své existence a během tohoto týdne v hledišti uvítá 555.555 diváka.
„V našem novém divadle jsme za tuto dobu nastudovali 30 premiér, z toho 9 světových a 13 českých. Při vší skromnosti, takovým číslem se žádné české divadlo pochlubit nemůže. Jsem šťasten, že právě 30. premiérou se stal muzikál Mozart!, dílo autorů, kteří mají v rámci světové muzikálové literatury zcela zásadní význam,“ zdůraznil ředitel Moša.

Pak už přišly na řadu dotazy přítomných novinářů. Autorů se ptali nejen, jak jsou s brněnskou inscenací spokojení, ale také, proč se do děje muzikálu nevešly i další nuance ze života rakouského hudebního génia, či zda došlo v rámci inscenace k výraznějším inovacím libreta.
Sylvester Levay i Michael Kunze zejména poukázali na skutečnost, že jejich příběh není Mozartovou biografií ani naturalistickým divadlem, ale představuje nám titulního hrdinu hlavně jako člověka – génia, ale zároveň štvance, manipulovanou figurku, rebela a hráče, na jehož osudech ukazují i zneužitelnost umění v kterékoli době. Proto jej také po celou dobu představení stíhá jeho vlastní stín, zidealizová představa zbožňovaného Mozarta, prezentovaná formou porcelánového dítěte. Wolfgang podle nich ani nebyl často zmiňovaným workholikem, protože své hudební nápady dlouze nepromýšlel, ale doslova chrlil ze své hlavy a nejvíce času mu zabíral prostý notový zápis. Ve shodě s Michaelem Prostějovským a režisérem Stanislavem Slovákem pak uvedli, že pro brněnské uvedení dílo výrazně neinovovali, nevznikla žádná nová píseň, ale došlo k drobným změnám v rámci celkové inscenační koncepce, mezi které patří například přesunutí kupletu principála Schickanedera až před závěr muzikálu.

Náš tým pak hlavně zajímalo, jaký je osud torza muzikálové opery Rasputin, kterou Michael Kunze psal společně s již nežijícím Karlem Svobodou a zda se oběma autorům už rodí v hlavách téma dalšího díla.
„Bohužel, přestože se domnívám, že Rasputin byl výborným nápadem, napsali jsme s Karlem Svobodou pouze asi šest nebo sedm písní a každý z nás se pak věnoval jiným projektům. Proto není reálné, že bychom se po Karlově předčasném úmrtí mohli k tématu vrátit, protože základ, který jsme společně postavili, je v této fázi příliš chatrný,“ vysvětlil Michael Kunze. Na druhou část naší otázky odpověděl, že sice uvažuje nad několika tématy, ale konkrétní látku zatím vybranou nemá. Plně jej i Sylvestera Levaye totiž zaměstnává práce na broadwayské verzi muzikálu Rebecca, který projde před chystanou premiérou v Americe řadou významných úprav.

Hodně se v kuolárech hovořilo i o zranění Jana Ježka (Leopold Mozart), které poznamenalo průběh sobotní první premiéry. Jak se nám podařilo zjistit, známý operní, operetní i muzikálový sólista hned 20 minut po začátku představení ve tmě vykročil o okamžik dříve a nohu mu zachytil sjíždějící hydraulický stůl. Hrozivě vyhlížející úraz snad nebudeme mít tragickou dohru. Ještě v Brně zlomeninu prstů lékaři hercovi operačně zrevidovali a hned druhý den byl propuštěn do domácího ošetřování. Naštěstí nedošlo k porušení nervů ani šlach. Již za měsíc by se Jan Ježek dle svých slov rád vrátil do brněnské inscenace Bídníků. Zatím musel v Brně odříct sedm představení a zmíněné čtyři týdny si nezahraje ani v Polské krvi v HdK. Přesto je plný optimismu a již se těší i na další výlet do opery – v Plzni nastuduje Monostata v Mozartově Kouzelné flétně, která je mimochodem i v muzikálu Mozart! parafrázovaná.
Po krátké přestávce, kdy byl Jan Ježek odvezen záchrannou službou do nemocnice, úlohu hbitým záskokem převzal alternující Michal Šebek.

Z premiér muzikálu Mozart! samozřejmě uveřejníme i chystané recenze a vaší pozornosti jistě neuniknou ani unikátní fotografie, kdy našemu fotografovi Josefu Hrubému zcela exkluzivně zapózoval před divadelním plakátem Michael Kunze spolu s Michaelem Prostějovským.

Foto:
1) Josef Hrubý – Michael Kunze a Michael Prostějovský
2) Josef Hrubý – Sylvester Levay a Michael Kunze
3) Josef Hrubý – překladatelka, Sylvester Levay, Michael Kunze, Michael Prostějovský a Stanislav Moša
4) Jef Kratochvil – Jan Ježek a Dušan Vitázek