Před třemi lety dosud nepříliš známá operní zpěvačka Monika Sommerová zazářila v hlavní ženské roli světoznámého muzikálu Fantom Opery a stala se přes noc slavnou. Dnes vystupuje v mnoha divadlech v muzikálech, operách i operetách. Třicetiny oslavila narozeninovým koncertem, během kterého pozvala na jeviště i své přátele a kolegy. Přečtěte si náš rozhovor se sympatickou zpěvačkou, herečkou a zemědělskou inženýrkou!
Před nedávnem jste uspořádala narozeninový koncert ke svým třicetinám. Kdo s vámi vystupoval na jevišti a jak jste si své hosty vybírala?
Moji hosté jsou většinou mně velmi blízcí lidé, kolegové z divadla, které mám ráda. Hodně mi záleží na tom, abych se s nimi cítila na podiu dobře a oni zase se mnou. Tentokrát můj výběr padl na Bohuše Matuše a snad se nebude zlobit, když řeknu, že on mě napadl jako první, když jsem si řekla, že to bude retro koncert…. Vždyť on mě provázel písničkama v mém dětství, chodila jsem na něj do divadla, jako malá holčička a teď mám takové štěstí, že si mohu snad říkat jeho kolegyně. Je to báječný člověk a to samé se dá říct i o Leoně Gyongyosi, která má srdíčko na pravém místě a sedli jsme si jako lidé. A jelikož jsem potřebovala i zábavnou stránku, tak kdo jiný by ji měl obstarat než Tomáš Vaněk, kolega z Fantoma Opery a dá se říct můj první kolega v muzikálu vůbec a to ještě na škole při projektu Sedmero havranů Pavla Trojana ml. Vždycky spolu prostě vymyslíme nějakou hudební zdivočelost, na něj nedám prostě dopustit. A v neposlední řadě malou 10letou Adélku Řehořovou. Tu jsem vybrala, jelikož učím na ZUŠ v Berouně a k těmto dětem mám velmi pozitivní vztah. Rozhodla jsem se, že těm největším talentům z této školy, budu dávat šanci se prosadit a myslím, že je to vždy hezké zpestření koncertu. Adélka na mém koncertě mimo jiných písní zpívala Think of Me z Fantoma Opery a myslím, že za pár let mě vystřídá v tomto díle. Je naprosto úžasná.
Program koncertu jste si mohla sestavit sama. Jaký repertoár jste zpívala?
Jak už jsem zmiňovala, byl to Retro koncert, takže jsem zpívala hity mého mládí, které mi nějakým způsobem přirostly k srdci. Zpívaly se různé filmové hity, jako např. It must have been love z Pretty woman, hity z filmu Osobní strážce či píseň z filmu Tenkrát na západě, muzikálové hity z Pomády, Koček, Kdyby tisíc klarinetů či Bourlesque. Dále nechyběly Golden kids, Řeka lásky a také píseň z pohádky Pokémon a spousty dalších, které mě prostě připomínají mé dětské časy.
Koncert nesl název „Going Retro“. Jste mladá, talentovaná a krásná, takže doufám, že se nepovažujete za retro …
Jé děkuji. 🙂 Za úplné retro asi ne, ale přeci jen už je to jistá hranice, posouvám se do středního věku, už na mě u konkurzu koukají jako na ,,tu starší“ a vnímám to jako začátek nového období. Už jsem dokonce i slyšela u konkurzu „ale slečno, vy jste na tu roli moc stará…“ Takže asi tak. 🙂
Že jste vystudovala operní zpěv, ví téměř každý. Ale vy jste zároveň zemědělskou inženýrkou. To mne šokuje. Nějak si Vám nedokáži představit v brázdě na poli ani v nějaké potravinářské laboratoři…
A víte, jak to miluji? Moc mě to bavilo a klidně bych se k tomu vrátila. Na zpěv nedám samozřejmě dopustit, ale nejsem na něm závislá. Možná díky tomu, že mám tato zadní vrátka, jsem klidnější a mohu si role pečlivě vybírat. Nemusím brát za každou cenu všechno. Práce je pro mě koníčkem a to je to nejhezčí, co může být. A pokud jednou skončím v laboratoři, budu také šťastná.
Vraťme se zase ke zpěvu. Téměř rovnocenně střídáte operu s muzikálem. Asi neřeknete, který z těchto žánrů máte raději?
To se asi nedá říci, každé odvětví má své, což mne na tom baví. Každopádně jsem ráda, že mohu zpívat oboje a ani jedno se tak pro mě nestane rutinou. Ani nedokážu říct, co mě více baví a naplňuje. Miluji oboje, protože miluji divadlo.
Nově účinkujete v Ústí v muzikálu Casanova. Můžete tento muzikál popsat těm, kteří ho zatím neviděli?
Casanovu jako námět asi netřeba představovat. Připravte se na velmi vtipné představení, které stojí za to zhlédnout, pokud si potřebujete odpočinout od téhle zrychlené doby. Krásnou komickou roli zde ztvárňují Dita Hořínková s Radkou Fišarovou, dále diváci uvidí takové hvězdy, jako Mariána Vojtka nebo Michaelu Noskovou. Moje role není velká, ale roztomile v ní můžu uplatnit i klasické zpívání, což se mi moc líbí.
Zazářila jste v české verzi Fantoma Opery. Jak vám hlavní ženská role ve světoznámém díle změnila život? Otevře taková příležitost mladé zpěvačce dveře k dalším projektům?
Ano dá se říct, že mi změnila život. Především profesní. Určitě se mi díky tomu našlo dalších mnoho příležitostí a otevřela spousta dveří. Ale po pravdě, otevření nestačí, musíte makat dál. Díky panu doktorovi Janečkovi jsem jen měla lehčí start a za to jsem mu moc vděčná. Myslím, že ta tvrdá práce teprve přijde. Například obhájení hlavní role Christine Daaé, které mě čeká za pár týdnů na konkurzu na Fantoma Opery, který se vrací v září 2018 do GoJa Music Hall. K dobré kariéře nestačí jen talent, pokora a sebeobětování, ale také štěstí a umění být na správném místě ve správný čas. Díky Fantomovi jsem získala spoustu divadelních zkušeností v praxi, to vám podle mého názoru škola nedá, a díky tomu že jsem Christine odehrála 176 krát, vyzkoušela jsem si mnoho a posbírala jsem zkušenosti a to je cenné.
Fantom Christine dost trápí. Hrála se vám dobře?
Velmi dobře. Christine je mi blízká, i já jsem se v životě dost natrápila s chlapama, takže mi to vlastně není nepřirozené a hraje se mi sama. Velmi důležité na této hře je to, že pan Lloyd Webber dokonale napsal hudbu, která vás neskutečným způsobem intuitivně vede, co máte zahrát, jak se tvářit a co ve vás momentálně probíhá. Je to moje láska a vždycky bude, nevím, co hezčího by mě mělo potkat..:-)
Trpíte i jako Glauké, sokyně titulní hrdinky v plzeňské inscenaci opery Medea. Líbí se Vám hudba v Čechách nepříliš známého Cherubiniho?
Jak bych to nejlépe řekla… Na tuto hudbu si musíte hodně zvyknout. Teda aspoň tak to bylo v mém případě. Vždy když si myslíte, že víte, kam hudba povede a kde zakotví, tak se rozvede jinam. Učení bylo velmi složité. Navíc má role má velmi těžké koloratury, které se musí perfektně zvládnout, jinak se vysekáte. Během zkoušení jsem však začala vnímat Cherubiniho krásu. A když tuto krásu pan režisér podpoří dobrou dech beroucí režií, tak je to nádhera. Což myslím, že se Martinovi Otavovi podařilo. Ke konci opery, kdy Medea zabije své děti, mi bylo opravdu zle.
Jak se cítíte v odvážném prádle na začátku opery? Možná režisér Martin Otava našel cestu, jak přivést do operního hlediště více mužů…
No jak se cítím – to je dobrá otázka… Po pravdě, když se otevře opona, tak už nemyslím na to, v čem stojím, ale co hraji a soustředím se na hudbu. Největší problém mi tento kostým vlastně dělá, než dojdu na jeviště. Snažím se, aby mě nikdo do té doby neviděl. 🙂 Ale pokud to přivede více mužů, tak to splnilo svůj účel!
Každopádně vám to sluší. Ještě prozraďte, kde vás diváci v nejbližší době uvidí
Moc děkuji. V nejbližší době působím v divadle Hybernia v muzikále IAGO od Janka Ledeckého. Dále v Ústí nad Labem v již zmíněném muzikálu Casanova od Zdeňka Bartáka, operetě Země úsměvů či muzikálech Limonádový Joe a Zvonokosy. Momentálně se připravuji na tři nové role, které všechny ztvárním v Ústí nad Labem, a to v operetě Ptáčník, kde hraji pošťačku Christu. Premiéra této operety je 22.12 a v únoru premiérujeme Kouzelnou flétnu, kde bych měla ztvárnit Papagenu a druhou Dámu.
Děkuji za rozhovor přidávám se dodatečně k řadě gratulantů!