Městské divadlo Brno na 64. ročníku Festivalu de Wiltz
Obyvatelé Wiltzu založili novou tradici hudebního festivalu, na který zvou významné hudebníky a umělce z celého světa, již v roce 1953. Venkovním jevištěm, zasazeném v kulisách romantického zámku, prošli například Ella Fitzgerald, Miles Davis, John Scofield či David Garretta a díky svým muzikálovým produkcím se významnou součástí festivalu stalo už tradičně také Městské divadlo Brno, které zde letos představilo svoji práci již pojedenácté. 64. ročník Festivalu de Wiltz letos trval od 1. do 23. července 2016 a nabídl divákům, sjíždějícím se z blízkého okolí i z přilehlých států, například Popelku a Labutí jezero v provedení moskevského baletu či Verdiho opery Maškarní ples a Aida Lvovského Národního akademického divadla. Program vyvrcholil 22. a 23. 7. dvěma reprízami slavného jazzového muzikálu Chicago, které pro tento účel nazkoušelo Městské divadlo Brno v původním anglickém znění.
Muzikál Chicago nabízí velmi zábavnou podívanou. Koho by nezajímala korupce, bulvární boj, sexy vražednice, násilí i notná dávka černého humoru, vše okořeněné populárními hity a strhujícími tanečními čísly. Premiéra vaudevillového muzikálu se konala 3. června 1975 v 46th Theatre na Broadwayi. První uvedení se mohlo pochlubit nejen počtem 936 repríz, ale také zcela protichůdnými kritikami. Dílo tradiční muzikálové publikum tehdy trochu zaskočilo, takže si na svůj triumf muselo počkat dalších 20 let. Amerika právě šílela ze soudního procesu se slavným fotbalistou a filmovým hercem O.J. Simpsonem. Hvězda šobyznysu čelila obvinění z vraždy a plnila první stránky novin. Muzikál Chicago se tak v roce 1996 dotkl aktuálních otázek, kdy mediální zákony často poráží zákony oficiální. Najednou dílo získalo sedm hlavních cen Tony. Zatímco předobraz muzikálu vznikl v polovině 20.let minulého století v podobě soudniček M. D.Watkinsové, Kander a Ebb, úspěšní autoři Kabaretu, Zorby a dalších hitů, jej převedli za pomoci tanečníka a režiséra Fosseho do muzikálové podoby o padesát let později. Není bez zajímavosti, že české premiéry se muzikál Chicago dočkal v socialistickém Československu hned tři roky po prvním uvedení na Broadwayi(!), kdy jej nastudovalo nejprve Divadlo bratří Mrštíků v Brně a bezprostředně poté také pražské Divadlo ABC. Nové brněnské uvedení na Hudební scéně MdB sklidilo po premiéře v roce 2011 pochvalná slova kritiků za precizní režijní vedení (Stanislav Moša), nápaditou scénu, v níž jsou přímo umístěni i hudebníci (Jaroslav Milfajt), rafinované kostýmy (Andrea Kučerová), hudební nastudování (Ondřej Tajovský, ve Wiltzu dirigovala Ema Mikešková) i dynamickou choreografii (Hana Kratochvilová, Aneta Majerová). A v neposlední řadě taneční, pěvecké a herecké výkony, které uchvátily i lucemburské obecenstvo.
Anglickou verzi nazkoušelo z větší části původní obsazení, které znají diváci z brněnských repríz – Svetlana Janotová se představila jako Velma Kellyová, Vojtěch Blahuta jako Konferenciér, Milan Němec jako Amos Hart, Hana Kováříková, Lenka Janíková či Andrea Zelová v rolích sexy vražedkyň. V souvislosti s velkým penzem textu i provozními okolnostmi přikročil Petr Gazdík, který se ujal režijního vedení anglické verze Chicaga, k přeobsazení postav vražedkyně Roxie Hartové a výmluvného advokáta Billyho Flynna, pro něž si našel na londýnském konkurzu herce Francescu Hoffman a Chrise Warner Drakea.
Publikum ve Wiltzu bylo „brněnským Chicagem“ nadšeno a účinkující i inscenátoři sklidili dlohotrvající aplaus.
Foto: jef Kratochvil