Hudební scéna MDB, foto: Tino Kratochvil

Světoznámá rocková opera Rent, muzikály Grand Hotel, Ráj a Velký, hudební komedie Osmyčky a Klapzubova jedenáctka i činohry Anna Karenina a Nebezpečné vztahy. Taková bude v Městském divadle Brno sezona 2018/19.

Ředitel Městského divadla v Brně Stanislav Moša v obvyklou dobu odtajnil dramaturgický plán pro nadcházející divadelní sezonu. Při té příležitosti připomněl i ocenění herců a inscenací MDB v celostátním měřítku. Tedy nominace na prestižní Ceny Thálie, úspěchy brněnských divadelníků během Grand Festivalu smíchu či každoroční vysoké hodnocení v Cenách magazínu Musical-opereta. Obrovskou prestiž si divadlo, jako prakticky jediné české, vybudovalo v zahraničí. Jeho inscenace se hrají s úspěchem po celé Evropě. Dále Stanislav Moša zdůraznil, že z nových inscenací zazní tři ve světové, jedna v evropské a jedna v české premiéře.

DRAMATURGICKÝ PLÁN MDB 2018/19

Karel Cón, Stanislav Slovák, Jan Šotkovský, Petr Štěpán: OSMYČKY

Režie: Stanislav Slovák

Premiéra: 16. září 2018

Kdo by neznal pojem „osudové osmičky českých dějin“? Osvědčený autorský tým libretistů Stanislava Slováka, Jana Šotkovského a Petra Štěpána s hudebním skladatelem Karlem Cónem si v jubilejním roce 2018 – po několika svých kusech inspirovaných historickými událostmi – rozhodl posvítit na českou historii jako celek. Od vstupu Čechů na Říp (který se jistě musel odehrát v nějakém „osmičkovém“ roce) až po nejsoučasnější současnost putujeme s komediantskou skupinou napříč českými dějinami. Osmyčky jsou kabaretně laděná, rozmarná féerie s písněmi, která nasvěcuje české dějiny z nečekaného, hořkého i humorného pohledu. Tématem inscenace ovšem nejsou pouze léta jako 1108, 1278, 1348, 1648, 1848, 1918, 1948, 1968, ale i ty „osmičkové“ roky, v kterých se zdánlivě nestalo nic důležitého (věděli jste, že roku 1888 byl založen Klub českých turistů?). Průvodci historií malého národa budou dva stálí souputníci českého národního osudu, „blaničtí rytíři naruby“, pánové Udavač a Zatykač, kteří – jak se postupně ukáže – stáli v pozadí většiny významných událostí v historii českého národa a neváhají svou pravdu hájit i před božím soudem.

 

David Shire, Richard Maltby Jr., John Weidman: VELKÝ

Režie: Petr Gazdík

Premiéra: 20. října 2018

Joshi Baskinovi je dvanáct. Kdykoli potká Cynthii, zastaví se mu dech a nezmůže se na slovo. Je to pro něj nová zkušenost, neví, co si s takovými pocity počít. Dětství končí, začíná puberta. Chtěl by Cynthii oslovit, zvlášť když se dozví, že ani on není dívce lhostejný. Když se však v její společnosti chová nemožně, vysloví u tajemného automatu v zábavním parku přání „být velký“. A druhého dne se probudí v těle třicetiletého muže. A tak začíná bláznivý kolotoč situací, v nichž se vyspělý muž s duší dítěte pokouší přežít ve složitém světě dospělých. Vystrašená matka jej samozřejmě nepozná a vyhodí ho z domu. Naštěstí mu však zůstane dětský kamarád Billy, který mu na cestě za návratem do původního těla všemožně pomáhá. Muzikálová adaptace slavného filmu v hlavní roli s Tomem Hanksem měla premiéru na Broadwayi v roce 1996, byla nominována hned na pět Cen Tony a zaznamenala téměř dvě stě repríz. Hravá hudební komedie s prvky fantasy s energickou, současnou hudbou a místy až bláznivým dějem nabízí dechberoucí zábavu pro celou rodinu. Českou premiéru zrežíruje Petr Gazdík.

 

Jonathan Larson: RENT

Režie: Stanislav Moša

Premiéra: 3. listopadu 2018

Muzikál Rent (česky nájemné) měl premiéru v roce 1996 na Broadwayi a zaznamenal fenomenální úspěch. Vedle několika Cen Tony získal i jako jedno z mála děl hudebního divadla prestižní Pulitzerovu cenu. Patří mezi jeden z nejdéle reprízovaných titulů, byl několikrát uveden napříč celým světem a v roce 2005 se dočkal i filmového zpracování. Dílo, které vypráví o tom, že i přes obrovskou sílu a odhodlání jsme pořád jenom smrtelní lidé, získalo punc kultovnosti i díky tomu, že jeho autor Jonathan Larson zemřel krátce před dlouho očekávanou premiérou a nikdy se tak nedočkal zaslouženého ocenění své dlouholeté práce. Dojímavý, syrový a mnohdy i surový příběh se odehrává v 90. letech minulého století v East Village, v alternativní čtvrti newyorského Manhattanu v době vrcholící epidemie AIDS, ve společnosti lidí stojících většinou ne vlastní vinou na okraji společnosti. Volně parafrázuje slavnou Pucciniho operu La bohème. Režie se ujme v Brně Stanislav Moša.

 

Eduard Bass, Stanislav Slovák, Jan Šotkovský, Petr Štěpán: KLAPZUBOVA JEDENÁCTKA

Režie: Stanislav Slovák

Premiéra: 18. prosince 2018

Bass ve svém příběhu o týmu, který vítězí nejen svou umnou fotbalovou hrou, ale především soudržností, kamarádstvím a smyslem pro fair-play, napsal vlastně moderní pohádku o statečných chlapcích z malé vesnice, kteří se nezaleknou nástrah velkého světa. Při vší laskavé i potutelné nadsázce zároveň vystavěl pomník nehynoucí české lásce ke hře zvané fotbal. A stejně jako chlapci Klapzubovi se z Dolních Bukviček stali obdivovanými mistry světa, tak si téměř sto let stará útlá knížka získává další a další generace čtenářů. Pro autorské trio Slovák–Šotkovský–Štěpán je tato látka přitažlivou výzvou k vytvoření svižné hudební komedie pro nejširší publikum. Příběh z doby, kdy se kopaná ještě nehrávala kvůli závratným honorářům, ale především pro radost ze hry samotné, vám divadlo přinese v rytmu swingu a pod režijní taktovkou (či píšťalkou) Stanislava Slováka.

 

Luther David, Robert Wright, George Forrest, Maury Yeston: GRAND HOTEL

Režie: Stanislav Slovák

Premiéra: 23. února 2019

Svět luxusního berlínského hotelu roku 1928 spoluvytváří zvláštní společnost. Stárnoucí primabalerína, která je na svém posledním turné, panicky se bojí neúspěchu u publika a nečekaně se zamiluje do mladšího muže. Krásný, leč osamělý baron, který zoufale oddaluje osobní bankrot. Těžce nemocný židovský účetní, který touží strávit poslední dny života v luxusu. Pohledná sekretářka snící o kariéře v Hollywoodu. Nevyspalý recepční, netrpělivě očekávající narození syna. A skeptický lékař s těžkým zraněním z první světové války, který všechno to hemžení s vypravěčským nadhledem pozoruje. Dílo čtveřice autorů (Maury Yeston je již divákům známý jako autor hudby k muzikálu TITANIC) je jedním z vrcholů broadwayského muzikálu 80. let. Grand Hotel se na Broadwayi hrál každodenně téměř tři roky, překročil magickou hranici 1000 repríz a byl nominován hned na dvanáct prestižních Cen Tony, z nichž pět získal.

Zdenek Merta, Stanislav Moša: RÁJ

Režie: Stanislav Moša

Premiéra: 19. dubna 2019

Existuje jedna nádherná myšlenka, která uvádí, že jedinou možností, jak se domluvit s bytostmi, které nás navštíví z vesmíru, bude hudba. Úžasná představa… Volně na sebe navazující trilogie hudebního skladatele Zdenka Merty a libretisty a režiséra Stanislava Moši, obnášející tři díly – Peklo, Očistec a Ráj, bude završena příběhem z blízké budoucnosti. Oba autoři (kromě muzikálové féerie Sny nocí svatojánských) stavěli vždy na svých originálních příbězích, které měly za hlavní téma v různých podobách nejmocnější lidský fenomén – lásku. A nebude tomu jinak ani v tomto strhujícím příběhu, v němž náš svět ovládnou hned dva nelidské fenomény – novodobé technologie zastoupené roboty a záhadná mimozemská civilizace, která je v našem světě orientovaná pouze onou moderní technikou – roboty.

Dále Městské divadlo Brno uvede Annu Kareninu Lva Nikolajeviče Tolstoje v režii Petra Gazdíka s premiérou 9. února 2019 a milostné drama Christophera Hamptona v režii Mikoláše Tyce (premiéra 30. března 2019).

Stanislav Moša, foto: Archiv České televize