Pět činoher a tři muzikály – takový je dramaturgický plán Městského divadlo Brno pro nadcházející divadelní sezonu 2023/24. MdB jej tradičně zveřejňuje na přelomu února a března.
A opět je skutečně nač se těšit! Divadlo plánuje nastudovat a uvést komediální muzikálovou show Addamsova rodina, romantický muzikál Heidi a novou inscenaci kultovního Bastarda. Z činoher pak nové ztvárnění Shakespearova Hamleta, dramatizaci románu Velký Gatsby, komedie Prachy! a Hra, která se zvrtla a dlouho očekávanou Bílou vodu autorky Žítkovských bohyní Kateřiny Tučkové.
Pojďme si společně představit trojici muzikálových premiér:
ADDAMSOVA RODINA, premiéra 21. října 2023, režie Stanislav Slovák
Členové podivné rodiny Addamsovy se poprvé objevili v roce 1938 v komiksu Charlese Addamse a jejich příběhy vycházely pak v časopise The New York Times pět desetiletí až do autorovy smrti v roce 1988. Charles Addams za svůj život nakreslil přes 1 300 komiksů. V šedesátých letech se pak oblíbené postavičky dostaly i na televizní obrazovky v hraném seriálu, kde získaly jména, která jim zůstala dodnes. Následovalo pak několik animovaných seriálů a také celovečerních hraných filmů. Prozatím poslední animovaná filmová verze příběhů strašidelné i zábavné rodiny měla premiéru v roce 2019, v roce 2021 pak následovala druhá série. V roce 2022 uvedla streamovací společnost Netflix s ohromným úspěchem prvních osm dílů seriálu Wednesday (režie Tim Burton, Gandja Monteiro a James Marshall). Seriál o chytré, sarkastické a trochu bezcitné slečně Addamsové má pokračovat druhou řadou v roce 2023.
Muzikálová adaptace vyšla z dílny broadwayských matadorů Marshalla Brickmana (mimo jiné stálého spolupracovníka Woodyho Allena) a Ricka Elice, kteří napsali libreto a hudbu. Písňové texty stvořil Andrew Lippa, autor písní k muzikálu Velká ryba (Big Fish). Muzikál mohli nejprve spatřit diváci v Chicagu v roce 2009, ovšem oficiální broadwayské premiéry se dočkal v divadle Lunt-Fontanne Theatre v New Yorku 8. dubna 2010. Brněnští diváci se mohou těšit na tuto velmi vtipnou, ironickou a lehce hororovou podívanou pro celou rodinu s notnou dávkou nadsázky a skvělými melodiemi, kterou uvede Městské divadlo Brno na Hudební scéně v režii Stanislava Slováka.
HEIDI, premiéra 25. listopadu 2023, režie Stanislav Moša
Román Heidis Lehr- und Wanderjahre vyšel v roce 1880 a v českém překladu jej generace dětí znají jako Heidi, děvčátko z hor.
Vyprávění o osiřelé holčičce bylo i několikrát zfilmováno, naposledy v roce 2015, pamětníci mohou vzpomenout i na animovaný japonský seriál z roku 1974, ale poprvé se Heidi objevila na plátně již roku 1937 v hlavní roli se Shirley Temple. Holčička Heidi tráví šťastné a spokojené dny dětství společně s kamarádem Petrem při hlídání stáda koz, radostným hraním a užíváním si svobody švýcarských Alp, kde bydlí v prostém srubu se svým dědečkem. Jednoho dne však z bezstarostných spokojených chvil vytrhne Heidi její teta a pošle ji dělat společnost nemocné dívce Kláře ze zámožné rodiny. Děvčata se sice ihned skamarádí, ale Heidin stesk po dědečkovi, Pe trovi a horách je příliš velký. V muzikálu, který kouzelně vypráví laskavý příběh, nakonec čeká šťastný konec všechny zúčastněné. Inscenaci MdB připravilo pro uvádění v Rakousku, Švýcarsku a Německu (premiéra se odehrála 6. prosince 2019 ve Vídni) a muzikál scenáristy Hanse Dietera Schreeba a hudebního skladatele Michaela Schanzeho zatím všude zaznamenal obrovský úspěch. Podle jedné z nadšených recenzí se „Heidi zpěvem zapisuje do srdce publika“ a nezbývá než jí popřát, aby se tak stalo i na Hudební scéně Městského divadla v režii Stanislava Moši.
BASTARD, premiéra 24. dubna 2024, režie Petr Gazdík
V roce 1993 mělo 11. listopadu premiéru v režii Stanislava Moši druhé společné dílo autorské dvojice Merta–Moša. Po takřka celoevropském úspěchu muzikálové féerie Sny svatojánských nocí se autoři rozhodli uvést na jeviště příběh, kteří kritici označovali za „představení, které vám způsobí rozkoš, rozkoš trýzně z hledání odpovědí“ a „moderní oratorium – melodicky a formálně mnohotvárné, v němž se podařilo působivě sjednotit žánrovou rozrůzněnost od scén až operně prokomponovaných po záměrně triviální kuplet“. V devadesátých letech se odehrálo 201 repríz po celé České republice včetně několikaměsíčního hostování v pražském Národním divadle.
Meditativní dílo BASTARD ve svém veršovaném libretu nezapře inspiraci biblickými příběhy, faustovským tématem a postavou nejen ve středověku oblíbené figury Everymana. V podstatě moderní moralita se drží klasické stavby dramatického textu, v němž jeden konkrétní člověk, v tomto případě Poslední Adam / Bastard, musí podstoupit dlouhou cestu, na které doufá, že nalezne nejen sám sebe, ale obhájí místo na slunci celému lidskému pokolení. Toto „rozsáhlé vokálně-instrumentální dílo pro sóla, sbor a text“ se pokouší nalézt odpověď na otázky: „Odkud a kam jdeme?“ a „Kdo jsme?“ Na počátku celého příběhu se setkáváme s postavami Ducha svatého a Satana, kteří se rozhodnou utkat o Bastardovu duši, která touží po moci, majetku i nesmrtelnosti. Vysílají ho na dlouhou cestu a oba předpokládají, že nad svým chráněncem převezmou moc. Satan nad člověkem nakonec vítězí a umožní mu uskutečnit veškerá zlem a sobectvím prodchnutá přání. V katarzním závěru však tato neomezená moc přivádí Bastarda k jeho vlastní záhubě. Ovšem smrt jednoho člověka neznamená zánik lidské civilizace.
Třicet let po premiéře se toto kultovní dílo do MdB vrací, tentokrát v režii Petra Gazdíka.