Po hudebních komediích Limonádový Joe či Fantom Morrisvillu přišel soubor muzikálu a operety Divadla J.K. Tyla v Plzni s další muzikálovou parodií podle slavného českého filmu. Pod autorskou úpravou filmové komedie Adéla ještě nevečeřela od Jiřího Brdečky a Oldřicha Lipského z roku 1977 jsou podepsáni režisér a textař Radek Balaš a hudební skladatel Ondřej Brousek, kteří už svůj muzikál o lačné masožravce uvedli ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti a v Divadle Broadway v Praze. V roce 1982 na velmi podobné téma napsali muzikál s názvem Malý krámek hrůz američtí autoři Howard Ashman a Alan Menken.
Snímek Adéla ještě nevečeřela patří dávno ke kultovním pokladům české kinematografie. Režisér a spoluautor Radek Balaš si s tématem masožravé rostliny, kterou pěstuje a šlechtí pomstychtivý šílenec Rupert von Kratzmar tak, aby za zpěvu Mozartovy ukolébavky požírala lidi, skutečně vyhrál. Neparoduje pouze brakové detektivky, dobrodružné romány a horory, ale bere si na mušku i současnou českou muzikálovou scénu. Tak vznikla nesmírně vtipná komedie, zahrnující jak prvky záměrně popisné herecké klauniády, tak velká hudební a taneční čísla. Nespoutaná lehkost Balaše – libretisty ostře kontrastuje s jeho precizností režiséra a choreografa. Hudební skladatel Ondřej Brousek si podobně pohrává s mnoha známými nápěvy, které prokládá klasickými muzikálovými melodiemi s využitím mnoha efektních prvků, k nimž patří například rychlá drmolivá píseň, kterou už do svých operet s velkým úspěchem vkládali Gilbert se Sullivanem. Inspirace staropražskými kabarety, okořeněná o prvky jazzu, swingu i ragtimu, divadelně funguje a většinou nesklouzává k podřadné estrádní zábavě. Sofistikovanému humoru ještě prospěje, pokud dokážou protagonisté stoprocentně dodržovat předepsanou dikci, což se při premiéře v Plzni 12. května ne vždy dařilo. Vtipně se s rychlými přestavbami scény přidáním druhého portálu vyrovnal výtvarník Jaroslav Milfajt, slušivé kostýmy Romana Šolce dobře korespondují s dobou i místem děje.
Tempo nové inscenace v plzeňském Komorním divadle od samého začátku udává dívčí pěvecké trio, které během celého představení supluje úlohu vypravěče a chóru. Mladé herečky Petra Vraspírová, Jitka Cafourková a Eva Marešová dokázaly, že jsou dobře sehrané i sezpívané. Charismatického amerického detektiva Nicka Cartera při premiéře obdařil Jozef Hruškoci (alt. Martin Hubeňák) šarmem, jímž může směle konkurovat filmovému Michalu Dočolomanskému, a vytvořil tak zatím svou nejlepší figuru na scéně plzeňského divadla. Přestože by představiteli komisaře Ledviny Bronislavu Kotišovi nejspíš lépe seděla úloha vědce Kratzmara, postavu svérázného policisty ztvárnil herecky přesně včetně typického pražského dialektu. Jiří Langmajer, filmový, seriálový i divadelní “záporák”, si jako jedinečný běsnící baron Kratzmar užívá každé minuty na scéně. Jeho famózní herecký výkon bohužel na premiéře zcela nekorespondoval s menší jistotou pěveckou. Typickou naivkou momentálně muzikálový soubor nedisponuje, takže role Květušky byla svěřena Soně Borkové (alternuje Lucie Zvoníková), která je tak dobrou herečkou, že zvládne patrně jakoukoli roli, byť má už na svém kontě bezesporu zajímavější výkony. Zapáleného botanika ve výslužbě Albína Bočka hraje okouzlujícím způsobem Jiří Untermüller, znělý hlas Adéle propůjčila Leona Černá (v Praze part zpívala Monika Absolonová, v Uherském Hradišti pro změnu muž – Petr Čagánek). V dalších rolích zaujali Stanislava Topinková – Fořtová, Roman Krebs, Jana Tesařová, Jan Kaštovský, Petr Dudás (coby animace květiny) i další. Až v Plzni doprovází Adélu živá (a dobře hrající) kapela. Řídí ji Jan Kučera (dirigent premiéry) nebo Jiří Petrdlík.
Hudební retro komedie tradičně slaví v Plzni úspěch. V případě muzikálové parodie Adéla ještě nevečeřela tomu jistě bude nejinak.
Vítězslav Sladký pro Plzeňský deník ze dne 24. května 2012
Foto: Pavel Křivánek
1) Jiří Langmajer a Jiří Untermüller
2) Roman Krebs a Jozef Hruškoci
3) Eva Marešová, Petra Vraspírová a Jitka Cafourková
4) Jana Tesařová drezuruje Jana Kaštovského
Vítězslav Sladký