Často jsem se zamýšlel nad tím, proč se brány muzikálových divadel, zejména těch komerčních se seriálovou produkcí, uzavírají na celou dobu letních prázdnin. Ve světě to tak nebývá zvykem, londýnské produkce až na výjimky přes léto „jedou“ a řadu muzikálů lze spatřit i na půdě kontinentální Evropy. Můj názor je, že některé tituly by se zdárně díky letnímu přílivu turistů uživily i v Praze. Jediný problém spatřuji ve skutečnosti, že pražská scéna se až příliš zaměřila na původní autorskou tvorbu a zahraniční návštěvníci samozřejmě preferují světová díla nebo alespoň světoznámá témata. Zkrátka, pokud se zpívá a hraje v češtině, je žádoucí, aby zahraniční návštěvníci přišli na představení alespoň obeznámeni se základní příběhovou linií. Moje nedávná zkušenost s The Sound of Music v Portugalsku dokazuje, že i při absenci titulkovacího zařízení jazyková bariéra téměř vůbec nesnižuje divácký umělecký zážitek.
Přitom Praha si již letní produkce zdárně vyzkoušela – během prázdnin a dovolených se hrála nejen průkopnická verze vinohradských Bídníků, ale také v některých termínech Jesus Christ Superstar, na fontáně Sny svatojánských nocí, premiéru mělo na konci srpna i první české uvedení Evity… Proto jsem s nadějí vzhlížel k produkci muzikálu Kladivo na čarodějnice, která v hracím plánu letní termíny uváděla, ale nakonec od svého záměru ustoupila. Jenže Kladivu chybí právě proklamovaná „světovost,“ takže tabu pražské letní muzikálové tmy /nebo T.M.Y.?/ opět nebylo prolomeno. Ze současných pražských produkcí by si zájem turistů vysloužila možná jen Wildhornova Carmen. Každopádně letos brány kamenných divadel zůstaly kromě určitých pronájmů opět uzavřené a jedinou výraznější výjimkou je Festival italské opery, který tradičně proběhne ve Státní opeře od 20. srpna do 5. září.
V sousedním Německu je situace zcela jiná a proto se pojďme společně podívat, jaká muzikálová představení jsou zde letos k vidění.
Velkým lákadlem bude jistě Disneyovka Lví král z pera zpěváka a skladatele Eltona Johna a libretisty Tima Ricea. Vidět jí lze v termínech od 15. do 28 srpna v krásném moderním muzikálovém divadle Theater im Hafen Hamburg a za velkolepou podívanou zaplatíte od 39€ do 120€ podle výběru místa a termínu. Jedná se o inscenaci broadwayské režisérky Julie Taymor, která je držitelkou řady prestižních cen a kromě muzikálu se věnuje také operní /v Metropolitní opeře uvedla například Kouzelnou flétnu/ a filmové režii. Ve světě stříbrného plátna se proslavila zejména oscarovým snímkem Frida. K Lvímu králi navrhla zároveň i kostýmy. Autorem choreografie je Garth Fagan a scénu navrhl Richard Hudson. Hudební nastudování má na starosti Holger Kolodziej a o řízení osmnáctičlenného orchestru se střídají Anthony Kent a Bradley Nyström. V hlavních rolích vystupuje řada hvězd muzikálového nebe, např. Willi Welp /Scar/, Wilson D. Michaels /Mufasa/, Velile Mchunu /Rafiki/, Joachim Benoit /Zazu/ nebo Jessica Mears /Nala/.
K létu jistě patří i romantická témata a proto pokud milujete film Hříšný tanec, nemůžete v případě muzikálu Dirty Dancing šlápnout vedle. Tento hudební film je k muzikálovému zpracování snad přímo předurčen a proto se dlouho očekávaná dubnová berlínská premiéra setkala s mimořádnou odezvou. Na scéně Theater am Potsdamer Platz se sešel skvělý mezinárodní tým. Ten vede zkušený herec, režisér a producent James Powel, který je zodpovědný za všechna divadelní provedení Hříšného tance, supervizor Conrad Helfrich a choreografka Kate Champion. Inscenátoři vsadili na neokoukané tváře a do hlavních rolí obsadili půvabnou herečku a zpěvačku ukrajinského původu Janinu Elkinu /Frances „Baby“ Houseman/ a Dániela Rákásze /Johnny Castle/, budapešťského tanečníka a herce, jenž se věnuje mimo jiné i hip-hopu a účinkoval také v maďarských verzích muzikálu Tanec upírů a operety Maya. Vstupenky pořídíte v podobné cenové relaci jako na Lvího krále, od 39€ do 115€.
Kde kdo se snaží napodobit úspěch Mamma Mia a právě do této kategorie titulů můžeme zařadit německý muzikál Ich war noch niemals in New York /Nikdy jsem nebyl v New Yorku/ se songy v německy mluvících zemích nesmírně populárního idolu 60. a 70. let Udo Jürgense. Tato příjemná hudební komedie měla premiéru v prosinci roku 2007 a vydat se na ní můžeme nyní do TUI Opettenhausu v Hamburgu. Show vidělo již více než půl milionu diváků, takže dostala prostor v moderním operetním a muzikálovém domě letos i v létě, za vstupné v rozmezí 29€ -93€. Revue nabízí dokonalou směsici zábavy, love story, nestárnoucích melodií a velkorysé výpravy. Německý výlet do nočního New Yorku většinou končí dlouhou standing ovations. Libreto na podkladě písniček Udo Jürgense napsal Gabriel Barylli spolu s Christianem Struppeckem, režie se ujal Glenn Casale a v hlavních rolích zpívají a tančí Franziska Becker, Annika Bruhns, Kasper Holmboe, Regina Lemnitz a Uli Scherbel. Show doprovází opět dvacetičlenná živá kapela.
Na závěrečný díl procházky po letních muzikálových produkcích sousedního Německa vás zveme ve čtvrtek 30. srpna.
Foto: Produkce muzikálů Lví král, Dirty Dancing a Ich war noch niemals in New York