Třicet let po světové premiéře se Městské divadlo Brno rozhodlo vdechnout nový život kultovnímu scénickému oratoriu BASTARD autorů Stanislava Moši a Zdenka Merty. Premiéra nové inscenace v režii Petra Gazdíka se uskuteční 20. dubna 2024 na Hudební scéně. Tento moderní muzikálový divadelní prostor přitom vznikl až deset let po Bastardovi
Druhé společné dílo autorské dvojice Merta–Moša zaznělo poprvé v Brně 11.11. 1993. Po takřka celoevropském úspěchu muzikálové féerie Sny svatojánských nocí se autoři rozhodli uvést na jeviště příběh, kteří kritici označovali za „představení, které vám způsobí rozkoš, rozkoš trýzně z hledání odpovědí“ a „moderní oratorium – melodicky a formálně mnohotvárné, v němž se podařilo působivě sjednotit žánrovou rozrůzněnost od scén až operně prokomponovaných po záměrně triviální kuplet“. V devadesátých letech se odehrálo 201 repríz po celé České republice včetně několikaměsíčního hostování v pražském Národním divadle.
Meditativní dílo BASTARD ve svém veršovaném libretu nezapře inspiraci biblickými příběhy, faustovským tématem a postavou nejen ve středověku oblíbené figury Everymana. V podstatě moderní moralita se drží klasické stavby dramatického textu, v němž jeden konkrétní člověk, v tomto případě Poslední Adam / Bastard, musí podstoupit dlouhou cestu, na které doufá, že nalezne nejen sám sebe, ale obhájí místo na slunci celému lidskému pokolení. Toto „rozsáhlé vokálně-instrumentální dílo pro sóla, sbor a text“ se pokouší nalézt odpověď na otázky: „Odkud a kam jdeme?“ a „Kdo jsme?“ Na počátku celého příběhu se setkáváme s postavami Ducha svatého a Satana, kteří se rozhodnou utkat o Bastardovu duši, která touží po moci, majetku i nesmrtelnosti. Vysílají ho na dlouhou cestu a oba předpokládají, že nad svým chráněncem převezmou moc. Satan nad člověkem nakonec vítězí a umožní mu uskutečnit veškerá zlem a sobectvím prodchnutá přání. V katarzním závěru však tato neomezená moc přivádí Bastarda k jeho vlastní záhubě. Ovšem smrt jednoho člověka neznamená zánik lidské civilizace.
Stále aktuální dílo přenese na jeviště Hudební scény tentokrát Petr Gazdík.
Městské divadlo Brno
libreto: Stanislav Moša
hudba: Zdenek Merta
Bastard
Dramaturgie: Klára Latzková
Scéna: Petr Hloušek
Kostýmy: Andrea Kučerová
Choreografie: Hana Kratochvilová
Dirigent: Tony Marko
Režie: Petr Gazdík
V hlavních rolích:
Dušan Vitázek, Esther Mertová / Barbora Slaninová(understudy), Viktória Matušovová / Ivana Vaňková(understudy), Svetlana Janotová / Ivana Vaňková / Diana Velčická / Míma Krajčová(understudy) / Michaela Hasalová(understudy), Jan Apolenář / Oldřich Smysl(understudy), Ondřej Studénka / Rastislav Širila(understudy), Oldřich Smysl / Jiří Daniel(understudy), Mária Lalková / Michaela Hasalová / Tereza Kachlířová, Zuzana Holbeinová / Míma Krajčová / Renáta Mrózková, Gabriela Karmazínová / Simona Šeligová / Pavla Princová, Alžběta Janíčková / Barbora Slaninová / Eliška Horňáková, Bohumil Vitula / Jakub Liška / Jan Dědek, Petr Drábek / Michal Matěj / Jakub Janotík, Jiří Daniel / Patrik Földeši / Jan Ludva, Ondřej Komínek / Rastislav Širila