První polovina února probíhá ve znamení velkých muzikálů – na scénu se již vrátil Dracula Karla Svobody a na pátek 13. chystá Městské divadlo v Brně první z premiér světoznámých Bídníků /snímky z generálních zkoušek naleznete AKTUÁLNĚ V NAŠÍ GALERII/. K muzikálovým titulům nejznámějším ovšem bezesporu patří i DIVOTVORNÝ HRNEC, který rovněž v pátek 13.února odpremiéruje Severočeské divadlo opery a baletu v Ústí nad Labem. A diváci se zřejmě mají na co těšit – režíruje Radek Balaš, hudebně dílo nastudoval dirigent plzeňské operety Pavel Kantořík a v hlavní roli vodníka Čochtana diváci uvidí jednoho ze současných nejpopulárnějších komiků Josefa Aloise Náhlovského!

DIVOTVORNÝ HRNEC
Divotvorný hrnec má jedno nezanedbatelné prvenství, o které ho již nikdy nikdo nepřipraví – stal se prvním skutečným americkým muzikálem uvedeným nejen u nás, ale v celé Evropě. Československá, a tedy i evropská premiéra, se uskutečnila 6.března 1948, tedy pouhý rok po prvním uvedení na Broadwayi, čímž se dílo nesmazatelně zapsalo do české divadelní historie. Autorem hudby je skladatel Burton Lane, libreto napsali Edgar Y.Harburg a Fred Saidy, kteří byli blízkými přáteli Voskovce a Wericha, kterým dali nejen právo na uvedení svého nejnovějšího muzikálu, ale také na vlastní autorskou úpravu. Ti libreto inspirované irskou pohádkou výrazně upravili a počeštili – z Finian’s Rainbow /Finianova duha/ se stal Divotvorný hrnec, z irských emigrantů přistěhovalci s typicky českými jmény a zejména pohádkový skřítek Og se proměnil v jihočeského vodníka Čochtana, v jehož roli exceloval sám Jan Werich. Tak se z americké sociální pohádky stal příběh bezmála typicky český, svým zpracováním spíše připomínající poetické hry J.K.Tyla.
Divotvorný hrnec zaznamenal v Divadle V+W obrovský úspěch, žel, byl zároveň jeho poslední inscenací. Záhy Werich představení přenesl do Hudebního divadla v Karlíně /tehdy Divadlo umění lidu/, které vedl spolu s Oldřichem Novým. Odtud se Divotvorný hrnec rozletěl na další scény v republice – do Brna, Plzně či Ostravy, přičemž ve většině těchto divadel byl dosud uveden několikrát. Existuje rovněž rozhlasová nahrávka původní české verze s Janem Werichem, Soňou Červenou, Rudolfem Cortésem a Ljubou Hermanovou v hlavních rolích i americké filmové zpracování Francise Forda Coppoly z roku 1968 s legendárním Fredem Astairem v hlavní roli.
V českých nastudováních se vystřídala v průběhu let celá plejáda znamenitých herců a písničky „Jakpak je dnes u nás doma?“, „Množení“ nebo „Ten, kdo nemá rád..“ zná snad každý. Popularitu si vysloužila i upravená verze, kterou pod názvem Čochtan vypravuje již léta provozuje Divadelní společnost Josefa Dvořáka, samozřejmě s legendárním představitelem českých vodníků v titulní úloze.

INSCENÁTOŘI V ÚSTÍ NAD LABEM
překlad: Jiří Voskovec a Jan Werich
režie: Radek Balaš
dirigent: Pavel Kantořík
choreografie: Radek Balaš
výtvarník scény: Jan Kříž
výtvarník kostýmů: Jolana Schofield Izbická
sbormistr: Luděk Trsek, korepetice: Luděk Trsek
úprava: Radek Balaš
spoluchoreografie a nastudování tanečních čísel: Linda Fikar Stránská

Režií a choreografií muzikálu byl opět pověřen jeden z nejvyhledávanějších českých muzikálových specialistů Radek Balaš. Ten už v Ústí připravil například loňskou veleúspěšnou inscenaci Hello, Dolly! s Danielou Šinkorovou a Ladislavem Županičem v hlavních rolích, která byla bohužel přes značný zájem diváků předčasně kvůli provozovacím právům stažena z repertoáru. Radek Balaš však také úspěšně spolupracuje s mnoha dalšími českými divadly nejen v Praze /Národní divadlo, Divadlo na Vinohradech, Divadlo Bez zábradlí, Semafor/, ale také v Plzni, Uherském Hradišti nebo Mostě. Pro Česko například objevil muzikál Donaha!, který inscenoval v několika městech. Výrazně se prosadil i autorsky, když napsal libreta k muzikálům Kniha džungle /DJKT Plzeň/ a současného super hitu Adéla ještě nevečeřela /Uherské Hradiště a Divadlo Broadway/. Obvykle hýří jevištními nápady a tak například vedle Čochtana-potápěče v podání J.A.Náhlovského v Ústí postaví ztepilou baletku Hanu Šimánovou převlečenou za Pamelu Andersonovou… Jeho nastudování je jakýmsi mixem české a původní verze – ač vychází z překladu V+W, některým postavám ponechal americká jména. Jako scénografa oslovil známého muzikálového herce a výtvarníka Jana Kříže.

Hudebního nastudování Divotvorného hrnce se ujal stálý dirigent souboru muzikálu a operety DJKT Plzeň Pavel Kantořík. Ten se hudebnímu divadlu věnuje již od roku 1983, kdy nastoupil do plzeňského divadla nejdříve jako korepetitor a záhy začal i dirigovat. Nastudoval například československou premiéru muzikálu L.Vetešky a E.Pospíšilové Kleopatra /byla uvedena dávno před verzí Michala Davida, se kterou nemá nic společného/, dále v posledních letech dirigoval například Gigi, Kytici, Když je v Římě neděle, Madame Favart, Mamzelle Nitouche, Piráty z Penzance, Carousel, Uličnici či nejnověji Řeka Zorbu. Svoji činnost spravedlivě dělí mezi muzikál a operetu. V roce 2004 se podílel na hudebním nastudování světoznámého muzikálu Cats v pražském Divadle Milénium. Krom Divotvorného hrnce nyní v Plzni připravuje společně s Jiřím Petrdlíkem uvedení výpravné operety E.Kálmána Vévodkyně z Chicaga.

DIVOTVORNÝ HRNEC – OBSAZENÍ HLAVNÍCH ROLÍ
Vodník Čochtan: Josef Alois Náhlovský
Bellinda: Věra Páchová
Robert: Pavel Machát
Senátor Randall: Tomáš Ondřich
Buzz Collins: Karel Fieweger
Šerif: Radek Konař
Susan: Hana Šimánová
Káča: Jolana Smyčková
Woody Rychtarik: Martin Matoušek
Josef Novák: Petr Matuszek
Diana a Karolína: Romana Pilařová/Helena Culková
Mary: Eva Boháčková
Joe: Anton Orechov
Harold: Tomáš Brázda

Premiéra v Severočeském divadle opery a baletu dne 13.února 2009

Foto: SDOB Ústí nad Labem