Lákavý název „K čertu s celibátem“ skrývá nový autorský muzikál hudebního skladatele Jana Leška Heinla a textaře Jiřího Č. Ulricha, který uvede neprofesionální soubor Amceth už dnes v osm večer na scéně Divadla Dialog, které sídlí ve Smetanových sadech v Plzni. Na stejné scéně uvádí také například divadelní spolek Ludvíci bláznivý muzikál Molotovův koktejl.
A na co dnes diváci mohou těšit? Určitě na večer plný humoru, protože sám autor libreta dílko označuje za trochu erotickou, trochu dadaistickou a trochu „kameňáckou“ parodii na muzikál.
Dvě jeptišky se plíží temnými chodbami kláštera… Co najdou, kam se vydají a proč? Podaří se láskychtivým služebnicím Boha proměnit spícího čerta ve skutečného muže z masa a kostí? Na tyto otázky odpovídá zmíněný téměř pohádkový autorský muzikál K čertu s celibátem. Původní hudba a zpěvné songy Jana Leška Heinla byly napsány na text Jiřího Č. Ulricha. Hutné, vtipné a mnohdy ujeté verše jsou cudně i recesisticky eroticky zabarveny. Vše na pozadí absurdity, hravého dada a nonsensové poezie. Nechybějí v nich ani štulce udělené současnosti.
Prosincová předpremiéra v plzeňské kulturní kavárně Jabloň ukázala, že na malé ploše lze vytvořit zábavnou muzikálovou show. Díky výborným pěveckým výkonům Pavly Škubalové, Kláry Nedorostové a Lindy Fejfarové a v neposlední řadě komice Boženky Čihařové, Lucie Chlustinové a Romana Gerháta. Výraznou postavou je i Ďábel Milana Čechury, hrozivý, nabubřele důležitý, a přitom dokonale směšný.
Celé představení doprovází živě na klavír (a občas si vypomůže moderní technikou) sám autor hudby.
Autoři v nadsázce říkají: „Naše dílo může sloužit v kampani za bezpečný sex a v boji proti AIDS.“ Hudebně dílo pasují někam mezi muzikál, lyrikál a kavárenský šantán.
Duchovním otcem celé komedie je textař Jiří Č. Ulrich, který se zabývá i tzv. vážnou autorskou tvorbou. Je například autorem divadelní hry Krásné zelené oči na motivy románu Arnošta Lustiga, která vypráví krutý příběh mladé židovské dívky, jenž se lstí dostane do polního nevěstince nedaleko Osvětimi. Na druhé straně neváhá Ulrich sáhnout po motivu F.M. Dostojevského, který upravuje v bláznivou frašku Krokodýl v blázinci.
Soubor Amceth nejprve působil v Americkém centru v Plzni, nyní získal potřebné zázemí ve zmíněném Divadle Dialog.
Foto: Marek Velebný