Dnes vyhledávaný muzikálový zpěvák, ale také scénograf a kostýmní návrhář Jan Kříž, další z divadelní generace Křížů (dědeček byl významným českým operním režisérem, otec Oldřich působí jako barytonista, muzikálový herec a režisér), mne zaujal už době, kdy se mihnul ve třetí řadě české Superstar. Sice skončil na 15. místě, ale upozornil na své mimořádné pěvecké nadání. Daleko lépe připraven přišel do další televizní show, castingové Cesty ke slávě, která mu vynesla titulní roli v muzikálu Robin Hood. Tehdy už měl za sebou řadu rolí na pražské a plzeňské muzikálové scéně (škoda, že jej většina pražských fanoušků neviděla v jedné z jeho dosud nejlepších kreací, jako Nika v Zorbovi). Divákům i porotě zejména učarovalo, jak zdatně se potýkal s protiúkoly – čím bláznivější roli mu dramaturgie vymyslela, tím přesvědčivější byl jeho výkon.
Podobné je i jeho debutové CD, které jde napříč žánry pop music a krom slavných muzikálových hitů posluchačům představuje Jana Kříže také jako autora – textaře i hudebního skladatele. Z patnácti písní se podílel na vzniku sedmi, a to je výrazný autorský počin. Žánrově lze skladby zařadit těžko, Kříž se pohybuje od klasického popu přes reggae, prvky ska a jihoamerické rytmy (písně Nervy, Oči smutné) až k baladám „horáčkovsko-hapkovského typu“ (Šestý smysl, Mrtvý bod, Venuše). Z textů, které se snaží nejen o tvůrcův pohled na věčné téma lásky, ale svým způsobem reflektují i současný životní styl (Ranní ptáče), zní příjemná čeština, lascivním obratům i vysloveně sexuálním tématům se Jan Kříž patrně záměrně vyhýbá. V každé jeho autorské písni je napsán příběh.
V převzatých písních dominují slavné muzikálové melodie, jež doplňují dva kantilénové hity, Stokrát chválím čas a Jaká to nádhera. Ve všech se interpret představuje jako technicky dobrý zpěvák, nejpříjemněji zní jeho hlas v delších tónech a nižších polohách, kde může naplno vyniknout příjemné barytonové zabarvení jeho hlasu. Dobře mu to ladí i s (nejen) pěveckou partnerkou Marií Blahynkovou. Z muzikálových titulů si Honza Kříž na album SEČTENO PODTRŽENO vybral melodie z A Little Night Music Stephena Sondheima, Sliby chyby Burta Bacharacha, Žebrácké opery Kurta Weilla, Divotvorného hrnce Burtona Lanea a Ježíše a Fantoma Opery od Andrewa Lloyda Webbera. Z textařů a překladatelů zvolil ty nejosvědčenější české „firmy“ – Jana Wericha, Iva T. Havlů, Jiřího Suchého, Zdeňka Borovce a Michaela Prostějovského – a sázka na jistotu se tentokrát vyplatila.
Zejména svým autorským podílem Jan Kříž své debutové sólové album povýšil nad běžné muzikálové kompilace, jichž jsou české i zahraniční fonotéky plné. CD zároveň ukazuje, kam by v budoucnu cesta tohoto v dobrém slova smyslu univerzálního umělce mohla vést.
Foto:
1) Přebal CD
2) Pavel Křivánek (společně s Ladislavem Kolářem v muzikálu Řek Zorba)